С елхичка и коледно послание под мишница

Производството на жилкова елха - най-популярният модел в Централна Европа, стартира у нас; производителите предлагат 42 вида елхи с различни връхчета, гъстота на клоните и дизайн
23 ное 2006 09:50,
С елхичка и коледно послание под мишница
Йонко и Любомир Земярски обяснават тънкостите при производството на елхи. Снимки: Dnes.bg
Дали и къде, според вас, се произвеждат елхи в България? Как се правят изкуствените елхички? Задавали ли сте си този въпрос?

И аз не се бях питала, докато не ме попитаха дали искам да видя как и къде. Поисках, разбира се – предложението беше примамливо: разходка до град Раковски, на 20 километра от Пловдив по магистралата. Там е заводът – производител на елхи, а на мен ми се обещаваше да опитам сама да си направя елхичка.

Коледните елхички никога не ме бяха вълнували, преди да видя процеса на производството им. Досега винаги съм предпочитала естествена да си взема, въпреки рисковете, които поемам, например, след Коледа да чистя седмици наред бодлички от килимите.

Посрещнаха ни усмихната млади хора, братята Йонко и Любомир Земярски, собственици на „ГРИПС-ПВЦ“ ООД. Бизнесът им е семеен, занимават се и с производство на pvc-фолиа и индустриални подове, облицовки, а фабриката им е единствената в България, която се занимава с производството на елхички.

Докато слушах управителите на фирмата да говорят за дейността си, да разясняват спецификата на производството на елхичките, разбрах, че те вършат работата си със сърце и душа, с любов към хората. Хора, които вършат работата си с хъс и любов и най-вече с голямо желание.

Не намирайки думи да обясни през какви машини минават фолиата, за да станат на иглички, после на клонки, как да се усучат, за да се получи елха, жестикулирайки в старанието си да ни разясни, Любомир често въздъхваше: “Абе, ще видите”. И прескачайки официалната част на пресконференцията, ни поведе към фабриката.

В цеха за производство на елхи за заети 30 души, които правят средно по 1000 елхички на ден. Цехът не е голям, но много оптимизиран, машини нарязват обикновеното зелено фолио на лентички, после машини го усукват на тел, за да се получи нишка, после отново машини го нагряват на определена температура, за да може игличките да се наклонят под определен ъгъл, че да наподобяват максимално естествените, режат се на клонки и се събират под формата на елхови и борови дръвчета. Изглежда сложен процесът, но на практика не е чак толкова трудно. Който искаше от нас, журналистите, можеше да си направи сам елхичка.

С производство на елхи фирмата се занимава от миналата година. Заедно с това се е родила и идеята за една много хуманна социално ориентирана инициатива: да даряват елхички на детски градини и училища, общини и църкви в Раковски и Пловдив. Миналата година е бил и първият конкурс за коледно послание, в който са участвали децата от града. Тази година конкурсът ще бъде обявен и в Пловдив, за да може повече деца да се включат в инициативата, а посланията – победители ще придружават всяка продадена елхичка.

Децата – победители в конкурса от миналата година Валентин Руменов, Станислав Йотов и Тони Димова прочетоха коледните си послания, които ще бъдат подарявани заедно с елхичките тази година. Братята са оптимисти, че конкурсът за детско коледно послание може да бъде и национален.

Изкуствените елхи са много разпространени на запад, но тепърва ще стават популярни в България. Технологията на производството им е канадска, а тазгодишният хит е жилковата елха – най-популярната и предпочитана в цяла Европа. Материалите за производство са екологично чисти, съвсем безвредни и са съобразени с изискванията на европейските стандарти за безопасност.

В световен мащаб тазгодишната модна тенденция при елхите е да се закрепят на тавана и да висят с върха надолу, за да можело повече място да има за подаръци под елхата. Освен това ги произвеждат в най-различни цветове, но това, според производителите, е прекалено смела стъпка за българския пазар. Българите сме традиционалисти, а за индивидуални клиенти фабриката прави и цветни елхички – в оранжево, розово, бяло и електриково синьо.

Фирмата е продала за миналата година 25 хиляди елхи и се надява продажбите да скочат значително тази зима. Най-търсеният модел миналата година е била зелена елхичка с бели връхчета. Йонко Земярски очаква тази Коледа хит да са жилковите елхички. Те са предпочитани, защото наподобяват естествените и имат много и различни връхчета.

От фирмата предвиждат, че търсенето на изкуствени елхи у нас ще расте не само от практични съображения (изкуствената елха не цапа, а и може да се ползва много години), не само, за да спасяваме естествените дръвчета в природата, а и защото изкуствените елхички вече се продават по хипер- и супермаркети, молове и пазари.

И така... след като направих опит да подкарам машината, която докарва елхата до окончателното й състояние, си тръгнах от гостоприемната фабрика на семейство Земярски щастлива и доволна с елхичка – подарък под мишница.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


Спонсорирано съдържание