Швейцария направи това, което Германия не успя

При тунелa "Готард" швейцарците показват германски добродетели
Обновена: 1 юни 2016 23:32 | 1 юни 2016 21:36, Бойчо Попов
32
Швейцария направи това, което Германия не успя
Снимка: Reuters

При строителството и откриването на впечатляващия нов тунел "Готард" швейцарците демонстрират стари германски добродетели. На тях се противопоставят смущаващи коментари за злоупотребите при строежа на новото летище в Берлин. Как може да се обясни всичко това, пита в свой анализ Die Welt, цитиран от Investor.bg.

Всеки път чувството е невероятно, когато в района на Шамони – Монблан преминавате границата между Франция и Швейцария в посока Гщаад, Интерлакен, Тун. Освен красотата на планината в очите се набива и ефективността, с която чудесната природа е преобразувана във функционален културен пейзаж.

Между езерата и зелените поляни на алпийски ливади някак си съвсем естествено се виждат пътища, железопътни линии и електропроводи - в затвореното пространство през алпийските долини. Техническа точност в комбинация с патриотизъм и организационна интелигентност гарантират това типично за Швейцария съжителство на съвременното общество и високите алпийски пейзажи, които въпреки всички човешки интервенции все още излъчват едно архаично величие.

Точно тази специална смес от швейцарски прагматизъм доведе до това, че днес след 17 години строителство се открива 57-километровият тунел "Готард" – с година по-рано от планираното. Общата стойност на основната част на проекта - 11 млрд. евро, едва превиши предварително изчислената рамка на бюджета.

Тоест - швейцарците правят точно това, което германците просто не успяха – планиране на голям проект, обсъждане, поставяне на гласуване и след това изпълнение в точния срок. Защо това не работи другаде?

Най-късно от Световното първенство по футбол през 2006 г. Германия е считана за шампион по организацията. Или всичко това е било само една измамна лятна приказка? Така или иначе германското инженерство все още се радва на световна известност - една от причините, поради която германски инженери и германски машини са били използвани при прокопаването на тунела „Готард“.

Когато по-късно днес германският канцлер Ангела Меркел се "гмурне" във влака през най-дългия железопътен тунел в света, Берлин ще е далеч. Най-малко географски далече ще е и фантомът на летище Берлин, чието завършване подобно на двореца от книгите на Франц Кафка продължава да се отдалечава, колкото повече хората се опитват да се доближат до целта. Забавянето от планираното откриване на летището през 2011 г. скоро ще съставлява почти половината от времето, нужно за изграждането на тунела „Готард“.

Само проектът за системата за отстраняване на дим се проточва вече четири години - период, в който швейцарците пробиха почти 15 километра тунел. Апропо: Почти тридесет километра тунели създават швейцарците за същото време, което е необходимо, за да се изгради едно училище в Берлин – осем години.

Според сегашното ниво на откритата скала на обикновената лудост в Берлин сега дори и планираното за 2018 г., почти 30 години след падането на стената, пускане в експлоатация на новото летище изглежда истинско предизвикателство. Всичко това е „неудобна германска драма“, която от дълго време се превърна в постоянен скандал, за който никой не поема отговорност. Най-малко пък онези, които всъщност носят отговорността, на първо място - бившият председател на Flughafen Berlin Brandenburg GmbH Клаус Воверайт и Матиас Плацек – двама бивши лидери на Берлин и Бранденбург.

Те са част от един изключително самонадеян политически елит, но и до днес се правят на невинни. Те не са знаели нищо и не можели да направят нищо. Грандиозно правалили се бивш изпълнителен директор и технически директор междувременно се сдобиха с обезщетения за милиони евро.

А рекламното видео с подобния на хип-хоп рефрен „Не ми пука“ на градския транспорт в Берлин е своеобразен химн на тази нахална весела безотговорност, която буквално трудно може да се категоризира.
На други места пък имиджът „Произведено в Германия“ се превръща по-скоро в ехо от миналото.

Колкото прекрасният, толкова и спорният железопътен проект Stuttgart 21 бе забавен не само заради протестите отпреди около три години, като сега откриването се предвижда да е през 2022 г., но се оскъпи от първоначалните 2,46 млрд. до близо 7 милиарда евро.

По-малко известен, но също забавен, е проектът за нова линия между Карсруе и Базел – линия, която се очаква от половин Европа. Междувременно федералното правителство отложи датата за откриването за 2030 г.

Единственото нещо, което в Германия върви като по часовник, е монтирането на вятърни турбини. Около 28 хил. перки вече са се нароили в селата, а всички била на Мителгебирге са осеяни с тях - като добре мариновано еленско месо.

Подобни сравнения и в България има доста. Но какво отличава Швейцария от останалите страни?

Кое е онова, което швейцарците правят по-добре? По ирония на съдбата това са същите тези швейцарци, които заради тяхното експресивно и емоционално безгрижие и швейцарския диалект са често обект на подигравки.

Дългогодишният кореспондент на един вестник от Цюрих в Германия описва нещата така: „Швейцарците, със своята пряка демокрация, просто са си инсталирали повече предпазители, претеглят и проверяват всичко на дълго и на широко и тестват всяко нещо за приложимост. В малката Швейцария отговорностите са ясно поделени, пътищата са по-кратки. Това помага“.

И може би има право. Дали действително по-бавното темпо на комуникация в алпийската държава не е същевременно и много важно предимство – хората имат повече време за мислене.

Всеки планинар знае, че е по-добре предварително старателно да разузнае маршрутът до върха, отколкото сляпо да се спусне към скалата и скоро да се умори до такава степен, че да не може и да се върне. Може би в гените на алпийците е заложено да мислят на спокойствие и да се движат напред стъпка по стъпка.

И в края на краищата да стигнат по-бързо до целта. В останата част на Европа тази диалектика трябва да се разбере тепърва, заключава Investor.bg.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


32
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
21
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Г-н Томиславе, аз в първия момент си помислих, че това е тунелът под Шипка.
20
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
23 - другата половина са полуамериканци. Но сега нещата ще се изменят. Арабският елемент ще внесе нови гени в германската кръв
19
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Мдаа.И тук го можем само трябва да разстреляме половината политически елит, затова че си врът пръстенцата във всяко нещо и да се даде възможност на технократите да свършат работата.Да не се забравя, че Швейцария е в неутралитет последните големи войни и там има натрупване на знания и умения, а не като при нас - влизане в демокрация и откриване на ново на колелото и огъня щото старите, които знаят били комунисти. Иначе хора са стриктни и работят качествено това се знае от целия свят.
18
1
 
2
 
! Отговори
Занзибар преди 7 години
До menТи си в Швейцария, когато аз отида в хамерика, т.е. никога! Аре в лево.
17
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Предлагам да си гледаме в нашата купичка, защото сме на светлинни години и от Германия и от Швейцария
16
6
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
След руската окупация германците са полуруснаци и е нормално да има злоупотреби, шнапс и други добре познати истории.
15
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
"И може би има право. Дали действително по-бавното темпо на комуникация в алпийската държава не е същевременно и много важно предимство хората имат повече време за мислене."Бързата работа- срам за майстора, хората са го казали. В днешно време нямаш време да мислиш, гониш срока, който е изтекъл вчера... Затова немците се излагат днес, а и не само те. Необходимо е време да помислиш, да поспиш, а на следващия ден да премислиш всичко, да претеглиш нещата. Едва след това си готов за съвършенство.
14
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
"и много важно предимство хората имат повече време за мислене."Когато се бавиш, за да отделиш достатъчно време за да премислиш всичко, ти ще изпълниш проекта с прецизност и скорост. Ако пренебрегнеш предварителното планиране, тогава ти се налага да мислиш в движение, по време на работа, а това води до усложнения и забавяния. Времето за мислене обаче не се вписва в идиотския модел на "днешния забързан свят".
13
0
 
15
 
! Отговори
до ив преди 7 години
Статията е немска, те усещат кога губят скорост. В случая се набляга на завършването на проект в срок и в определените финансови граници. Най-вече се набляга, че швейцарците са изпълнили мащабен проект без да просрочват и оскъпяват допълнително, дават се негативни примери за обратното при немците. Целта е немците да се усетят сами, преди да е станало късно, макар, че според мен водовъртежът вече ги е повлякъл надолу. Германия се замърсява и пропада заради мултикултурализма.
12
6
 
5
 
! Отговори
опетков преди 7 години
До ДНЕС: Дори не съзнаваш каква безумна глупост си сътворил. Русия и технологии, какъв виц. След ВСВ "великият" СССР открадна, т.е. конфискува като репарации стотици немски фабрики и заводи, включително и от България. И от тогава нищо ново не е сътворено там.
11
2
 
5
 
! Отговори
men преди 7 години
а след това ще требва саниране. а там се краде като у бугаистаня. скандалите от последните години са бол. ако не бяха хартиените пари без покритие шцеярците щяха да са малки гладни мишки изнасящи пушечно месо каквито са били през по голяма част от историята си. земя нямат. храна не могат да произвеждат. за окрадените данъци на половината хора на света няма да отварям дума. наивна статия.
10
4
 
8
 
! Отговори
men преди 7 години
живея в швейцария. корупцията и безхаберноста на политиците и малките шефчета е на нивото на българия. малко по прикритка и малко по културна но мащабите са същите. съхсто така народа е малко по културен и по сдържан ама това не е голям фактор. това което отличава швеяцарците са кинтите на половината свят които лежат тука и чекат да бъдат инвестирани в безумни проекти като тунела през алпите. колко човека ще прекосят алпите с влак и ще профитират от спестения един час. ами целия тесин да идва на работа у цирих всеки ден кинтата нема да се изплати за следващите 30 години а след това ще требва с
9
15
 
5
 
! Отговори
ДНЕС преди 7 години
Германските инженери са от Сирия и Турция днес .През ВСВ германците са откраднали много военни и цивилни технологии от Русия при първоначалната инвазия в превзетите технологии .Дори са копирали автомобили , днес известните марки автомобили и камиони са създадени чрез кражба на чертежи и машини от Русия .Та германското *чудо* вярно е чудо , а не действителност .
8
5
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Германистан
7
2
 
5
 
! Отговори
до 5 преди 7 години
АлпТранзит или НЕАТ си е изцяло швейцарски проект с цел да се прехвърлят товарите от пътищата по релсите. Хора, има интернет вече - не говорете глупости. Естествено, че за да стигне една стока от Италия до Германия или обратното е нужно партньорство с тези държави и те трябва да си построят трасетата - което не го правят, но това не означава че тунелът е част от международен проект - чисто швейцарски!!!
6
7
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
немците са най-прехвалената държава на света ама нейсе.
5
1
 
17
 
! Отговори
до 9 преди 7 години
Ти в пещера в Германия ли живееш? Към изброените провали има още не стотици а хиляди. Филхармонията в Хамбург, Маут системата за камиони, човек не трябва да е пророк, че и с новата система за автомобили по магистралите ще има провал, софтуеъра за данъчните учреждения, атомна електроцентрала-построена и никога не е влизала в действие...няма да ми стигне мястото тука да ги изброя
4
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Абе и ние, от времето на Стамболов копаем тунел под Шипка, ама докъде сме стигнали? А заебания жп тунел е Източна Стара Планина, дето е трябвало да се прокопаят само 4.8км и повечето са били прокопани....
3
5
 
12
 
! Отговори
Hopp schwiiz преди 7 години
И после ми се смеят в България, като кажа че Германия е бананова република, никой не ми вярва. И швейцарските ми колеги не вярваха, че немските ни само говорят и умеят да се продават добре и нищо не се крие зад фасадата от хубави думи. Доста вече прогледнаха след като лично се опарят от тях. Тунелът струва малко повече от планираното, но ако жабарите и швабите си бяха написали домашните, можеше от Карлсруе до Милано за 3 часа да се стига вместо сегашните 8.
2
9
 
22
 
! Отговори
ив преди 7 години
Скоро не бях чел такъв тюрлюгювеч. Месо,тунели,перки... Строителен инженер съм и работя в Германия от 1992 г. Всички обекти са привършвани точно тогава,когато е планирано. Това,че в Берлин разни политически игри направиха хаос с планираното летище не е за сметка на техническата мисъл.