Приоритет: Линейката да стига при "червен код" за 8 минути

Въпросите за спешността няма да се задават на тел. 112
25 окт 2016 09:52, Петя Славова
9
Приоритет: Линейката да стига при "червен код" за 8 минути
Снимка: архив, Булфото

15-те въпроса за определяне на спешността няма да се задават от оператор на тел. 112, казва зам.-министърът на здравеопазването Д-р Шарков, който финализира в Пазарджик и Стара Загора обиколките в спешните центрове за подобряване на инфраструктурата и системата на спешната помощ у нас.

Идеята е да се изградят нови центрове и филиали като помещения и сгради, както и да се подобри инфраструктурата на вече съществуващите. В това се състои големият проект, а другата част е свързана с купуване на нови линейки. Третата част предвижда ново оборудване на центровете, филиалите и линейките.

Още по темата

Тази седмица обиколката продължава в Северна България. Извън това въвеждането на триажа е мярка, предвидена още с приемането на медицинския стандарт по спешна помощ, пише "24 часа".

Според Шарков с изграждането на софтуера и въвеждането на електронния вариант, при който отпада хартиеният носител, системата ще се подобри.

"Тогава отчитането на повикванията, постъпващата информация и отговорите на въпросите от телефонния триаж ще се записват по електронен път", каза още той.

По думите му триажът означава сортиране и пресяване на повикванията към спешната помощ по степен на спешност и неотложност.

Предвиждаме да се извършва на 3 етапа. Първата степен е телефонният триаж: още в момента на приемането на сигнала се задават 15 въпроса или част от тях, чрез които се определя за каква спешност става дума. Според спешността случаят се кодира: червеният код показва пряка опасност за живота и нужда от реанимационни действия; жълтият код показва, че в момента няма непосредствена заплаха за живота, но има потенциална опасност, възможно е състоянието да се промени; зеленият код сочи, че пациентът не е толкова спешен.

Така определеният случай се подава на екипа, който тръгва към адреса. На място следва 2-ият триаж: може да се потвърди първоначално даденият код или да се промени. Това се съобщава на РКЦ, която информира спешното отделение в болницата. Третото ниво на триажа е в болницата, където линейката откарва пациента. Там също може да има потвърждение или промяна на кода - ретриажиране, от приемащия екип. - Червеният код предвижда реанимационен екип и време на пристигане до 8 минути.

Шарков обясни, че в различните страни има различни изисквания за това до колко време да пристигне линейката.

"Във Франция например целта е в 90-95% от случаите с такава спешност да бъде постигано това време. Значи дори и там, където спешната помощ е супер добре развита, това не може да се постигне в 100%. Затова стремежът ни е при всяко такова повикване максимално да се доближаваме до този срок и по възможност да влизаме в тези 8 минути. За съжаление, понякога екипите са възпрепятствани от обективни обстоятелства - например хора, които са си надули чалгата в колата, пречат на линейката да премине, защото дори не чуват сирената", каза той.

По думите му, в момента анализът показва, че  срокът от 20 мин не е постижим в около 30% от случаите. Това е средно за страната. Свързано е с отдалеченост, технически възможности, състоянието на автопарка и т.н.

"Затова е и този проект на стойност 170 млн. лв. с европейско финансиране, за да премахнем пречките за изпълнението на новия стандарт", каза още Шарков.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


9
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
8
0
 
0
 
! Отговори
да,ама не преди 7 години
Та тази идея за 8-те минути е изпълнима примерно в Швейцария,която по територия е 4 пъти по малка от България,пътищата са идеални и разстоянието между градовете е по малко.Четох книга за доболнично поведение при инфаркти в САЩ и там си признават,че имат населени места отдалечени на 61 до 200 мили от болници с инвазивна кардиология.И какво-там 200 мили за 8 минути ли изминават???А книгата е издадена 2015-та година и обобщава 5 годишен опит от лечението и доболничното поведение при хора с инфаркт.
7
0
 
0
 
! Отговори
да,ама не! преди 7 години
Сега има GPS системи.Би трябвало да се сметне средната скорост на линейка и да се види колко може да измине за тези 8 минути.Защото съгласете се,че е нереално да се иска за 8 минути да се изминат 30 километра.Или дори 20.Който не вярва нека смята!Идеята за 8-те минути противоречи на математиката дето още децата в 4-ти или 5-ти клас я учат!Да не говорим за София дето улиците са задръстени или по селата дето пътищата са лоши и зимата непроходими.
6
0
 
1
 
! Отговори
анонимен преди 7 години
От втория абзац става ясно какви са приоритетите на Спешна помощ първо е изграждането на нови офиси и филиали като помещения и сгради, а след това още линейки и в трета фаза е подобряване на оборудването...така е важното да имате топли офиси, откъдето да си завадате въпросите, а не линейките да хвърчат и да спасяват човешки животи. Искам ДА ИМАМ ПРАВО аз да определям при кого да си внасям здравните вноски, защото според мен държавата и Здравната Каса не употребяват парите ми по предназначение!!!
5
0
 
3
 
! Отговори
Блатен тъжник преди 7 години
Ми да деВъпросите няма да се задават от оператор на телефон 112Ще ви позвънят от Бърза помощ, и ще се получат да ви убедят, че случаят не е спешен!на мен ми се е случвало.Още преди време.Ерго, нищо ново
4
0
 
6
 
! Отговори
бр преди 7 години
номерът е да усвои някой 170 милиончета - цел на маневрата.... другото е вятър...
3
2
 
2
 
! Отговори
мдаа преди 7 години
абе как да дойдат за 8 минути?! трябва с да летят по въздуха дето няма трафик... а и като гледам когато мине линейка на червено - всички ревът в дружен глас че отнели предимство. В задръстване колите дори и да искат да им направят път - просто понякога няма на къде и линейката вие на едно място. Иначе проблема е сериозен, но хем не искаме да плащаме по - високи здравни осигуровки хем претенции имаме
2
0
 
8
 
! Отговори
Пешо преди 7 години
Преди да умреме ще ни бъдат зададени 15 въпроса
1
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
За да стига навреме, трябва да се очистят поне 70% от колите в София.