Внимание! Абонаментни капани: "Приемам общите условия", "Съгласен съм"...

КЗП: Може да се окажете с абонамент за услуга без да знаете
15
Внимание! Абонаментни капани: "Приемам общите условия", "Съгласен съм"...
Снимка: Reuters, архив

При примамливи оферти на онлайн търговци с ниски цени или бързи срокове за доставка, трябва да бъдем особено внимателни, когато натискаме бутоните "Съгласен съм”, "Приемам общите условия"  и т.н., защото в тях определено може да се съдържат различен тип уловки, включително от "абонаментни капани", които да Ви обвържат по-дългосрочно. За това предупреди  предупреди председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов по БНР.

Повод за коментара е проведено в шест европейски държави проучване на шведска агенция по поръчка на Европейския потребителски център – Швеция, което показва, че над 3,5 млн. европейци страдат от т. нар. "абонаментни капани" и всеки от тях губи средно по 115 евро.

Още по темата

"Става дума за примамливи оферти, с кликването върху които Вие несъзнателно се абонирате за нещо, което не желаете и тези "СПАМ комуникации" всъщност водят до там, че при посочване на данни за Ваши платежни инструменти, абонаментите започват да вървят и след определен период от време Вие разбирате, че макар и да не сте купували нищо, само заради това, че сте с включили в група за търговия, заплащате ежемесечно някаква сума", обясни Маргаритов.

Това явление не е особено популярно в България засега, но според него "всякакви порочни пазарни ниши могат да се отворят в скоро време поради продължаващото отваряне на пазара".

Маргаритов отбеляза, че "прекомерно голямата доверчивост е проблем на съвременното общество като цяло".

"От резултатите на това проучване се вижда, че и в държави като Скандинавските страни, Белгия, Австрия също се оказва, че хората са доста доверчиви, възприемат подобни "капани", без да си дават сметка, че в някакъв момент се оказва, че сравнително голяма сума без тяхно знание и желание е източена от картите им. В този смисъл въпросът за доверието е по-сериозен и надскача границите на държавите. В случая ние говорим за онлайн потребление, което винаги може да съдържа трансграничен елемент", добави той.

"Невинаги разширенията на съответните интернет адреси с кратките наименования на държавите, например .de или .uk означава, че този търговец е базиран в съответната държава. Възможно е само да е регистрирал домейна си там. Така, че допълнителните данни за това къде е базирана фирмата и останалата важна информация трябва да се търси", каза още Маргаритов.

"Когато говорим за институционално противодействие, като пример може да бъде дадено това, което ние направихме по повод опита на единия от мобилните оператори да въведе непоискана услуга, която трябва да бъде заплащана от потребителя. Първоначално възприетият подход беше, че с SMS Ви информират – ако искате да се откажете, трябва да изпратите от своя страна SMS, за да спрете тази непоискана услуга. Обаче не може да бъде така – забранява го Законът за защита на потребителите.  Това, което впоследствие стана, е че беше преустановено изпращането на SMS-и и нещата се промениха – това е предплатена услуга, трябва да заявите желанието да си предплатите. Операторът се съгласи да направи един буферен период, в който дори и да искате да си платите, а в последствие да пожелаете да се откажете, ще можете да си получите обратно заплатените пари", каза още Маргаритов.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


15
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
13
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Въпросният оператор е М-тел, като наглеците почваха да ти прибират парите, освен ако не пратиш SMS с ЕГН-то си.Пълна наглост....Не ти искат нищо, за да ти пуснат услугата, но искат лични данни, за да ти я спрат.
12
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Да не говорим за гнусната практика на Телемор да изпраща сервизни съобщения за абонамент към някаква *** музика докато ти звънят. И за разлика от смс-ите, сервизните съобщения не могат да бъдат спрени и обикновенно пристигат тихичко, и като си отключиш телефона те чака един диалогов прозорец с ОК и Cancel. И ако случайно натиснеш OK в бързането, си абониран! Много гнусна и тъмна практика!
11
0
 
15
 
! Отговори
Бранник преди 6 години
Само днес получих съобщения от два оператора по схемата която уж не е действала
10
1
 
16
 
! Отговори
а вчера преди 6 години
Боян Бойков Иванов(свързан с външните продукции на bTV и обикновено не сепоказва на екран)е бил задържан вчера на столичния булевард "Константин Величков"шофирайки "Ауди" А8 след употреба на ударна доза наркотици.
9
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
до анонимен 1 Капиталистическия "търговец"-кожо.дер сесе интересува само и единствено от ПЕЧАЛБАТА! Не забравяй правилото: пари-стока-пари', където пари' винаги е по-голямо от пари!
8
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Затова тия оператори трябва да им спрат всякакви договори аз да сключвам две години да стоя човек трябва всеки месец да избира пуснали виваком 4 g mb и кво аз не мога да си пусна радио или тв да си гледам филма нали целта е без кабели ето резултата от безкабелна продукция
7
1
 
33
 
! Отговори
ами преди 6 години
трябва просто да се запише в закона- потребителя има право да анулира договор с мошеници - и готово! Тогава няма да смеят да слагат капани!
6
0
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
значи трябва да сме нащрек, щотот няма държава, а тая комисия за кво е? Ловете и наказвайте мошениците, стига спахте!
5
7
 
6
 
! Отговори
anonimen преди 6 години
Ne se na yadoha maikata im alchna sas sebe si nishto nyama da vzemat na onia svyat ama OT tyah sha vzemat
4
27
 
3
 
! Отговори
Демократ преди 6 години
Нормално е при демокрацията и пазарната икономика търговецът и всеки бизнесмен да се стреми да спечели повече пари. Всичко е законно, важното е да не нарушава закона. Демокрацията и западната цивилизация е изградена на принципа на печалбата и парите, на пазарната икономика. Всеки се бори и конкурира с другите да изкара повече пари по всички възможни начини, само неудачниците не могат да се адаптират.
3
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Тъй като от статията не са дообяснили какво значение има къде е регистриран търговеца - да допълня: Ако не е регистриран в ЕС - не е длъжен да спазва тукашния регламент за гаранция на продаваните продукти и също така въпреки че винаги пише че посочените са крайни цени , някъде из общите условия пише че не включват и търговеца не е отговорен за евентуално начисляване на ДДС и митнически разходи , затова обикновено съветват да използвате стандартна и не бърза куриерна услуга ,
2
3
 
65
 
! Отговори
zeus преди 6 години
И в политиката е така, абонираш се с бюлетина за патриотите, получаваш цял бостан тикви :)
1
49
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Бъгларските търговците мислят само как да излъжат клиенте защото са комунисти и мислят само за печалбата, как да напарвят по-голяма печалба. Капиталистическият търговец не се интересува от печалбата, капиталистическият търговец се занимава с търговия заради тръпката, при капитализма хората работят защото изпитват удоволствие от работата, капиталистичския търговец дори продава на загуба само и само клиентът да е доволен. Капитализмът е най-съвършената система, никой не е измислил по-добра.