Проблемът с агресивното поведение на пътя остава една от основните причини за тежки катастрофи и смъртни случаи в България.
"Глобите сами по себе си имат някакъв възпитаващ и коригиращ ефект върху поведението, обаче в същото време те не са достатъчни. Тогава, когато налагаме едно наказание във връзка с конкретно поведение и това се случва през някаква глоба или еднократно изтърпяване на такова наказание, не можем да очакваме устойчива промяна в поведението на конкретните водачи. Да, контролът е важен, прилагането на закона е важно - елемент и фактор от това да повлияем поведението, но за съжаление до момента, до който не започне да се работи ефективно с хората, реално не мисля, че ще се постигне желаният ефект", коментира доц. д-р Зорница Тоткова от Института за изследване на населението и човека към Българска академия на науките в студиото на "България сутрин".
Агресивните шофьори често имат определени личностни характеристики и темперамент, които ги правят по-склонни да поемат рискове. Това, че даден човек има такава предразположеност, не означава, че не може да се научи да се съобразява със социалните и правните норми. Но за целта са нужни образователни и поведенчески интервенции, а не просто санкции.
"Има как да ги превъзпитаме тези водачи, но това няма да стане само с глоба. Това ще стане през различни обучителни програми, превантивни програми, програми за интервенция, които са насочени към конкретните дефицити. Опитваме се да лекуваме някакво поведение чрез налагане на еднократна, двукратна глоба наказание. Но в същото това време, именно агресивните водачи - просто продължават след това. С тях не се работи. Тези хора имат различна перцепция за риска, те не го възприемат реално и адекватно", заяви доц. Тоткова в ефира на Bulgaria ON AIR.
Според нея рисковите действия зад волана са напълно предотвратими, ако се приеме комплексен подход, включващ не само наказания, но и дългосрочна работа по осъзнаване на опасностите, които те създават за себе си и останалите участници в движението. Основна роля в това имат и инструкторите по време на шофьорските курсове, които могат да разпознаят потенциално рискови водачи още в процеса на обучение.
Опитните шофьори - неочакваната рискова група
Прави впечатление, че поведението на много шофьори рязко се променя, когато преминат границата на България. Доц. Тоткова отбеляза, че това се дължи на по-строгия и неизбежен контрол в други страни, което показва, че когато санкциите са бързи, ясни и неизбежни, поведението на водачите се коригира.
Интересно е и, че не младите шофьори са най-рисковата група, въпреки популярното мнение. Според данни от изследвания най-честите и тежки нарушения се извършват от хора с повече опит - обикновено на възраст между 30 и 40 години. Те имат висока увереност в своите умения, която понякога води до надценяване на собствените възможности.
Гледайте целия разговор във видеото.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.