IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec Megavselena.bg
BGONAIR Live

Вълчев: Училища, които фаворизират чуждия език, често са с ниски резултати по БЕЛ

Децата имат нужда от комплексен микс от умения, каза министърът

БГНЕС

БГНЕС

В гимназиалния етап има известно залитане към избора на чуждоезикови паралелки. Те са най-много спрямо всички профили и професии - не само в езиковите гимназии. От години наред прилагаме разумна политика за преструктуриране - увеличаваме дела на професионалните паралелки и STEM профилите - математика, техника и природни науки, и леко ограничаваме езиковия профил, каза министърът на побразоването Красимир Вълчев. 

В Перник той обсъжда намаляване на чуждоезиковите паралелки за сметка на повече часове по български език и математика.

Вълчев подчерта, че целта е да се обвърже приемът в професионалното образование с бъдещите потребности на обществото и пазара на труда. "Езикът сам по себе си не е достатъчен. Днешните деца имат нужда от комплексен микс от умения, който осигуряват всички общообразователни дисциплини", отбеляза образователният министър.

Според него другото "залитане" е при рамковите учебни планове с разширено и интензивно изучаване на чужд език. Това е и причината за дискусиите по темата, а не ежегодното преструктуриране на приема. В момента предложения за промяна в Наредба номер четири не са направени, но темата е поставена на обсъждане още през лятото, отбелязва Красимир Вълчев.

"Учениците имат повече часове по чужд език - 998 часа при интензивно изучаване, докато по български език са 560, а по математика - 420 часа. В осми клас цялата година е подчинена на чуждоезиковото обучение. Опитваме се леко да балансираме това, но без да премахваме чуждия език. Той ще остане с най-много часове, а при добавяне на втори чужд език - повече от българския и математиката взети заедно", обясни Вълчев.

Министърът посочи, че училища, които фаворизират чуждия език, често имат ниски резултати по български език на външното оценяване след десети клас. Той отбеляза, че в момента часовете не стигат за почти нито един предмет, с изключение на чуждия език.

"Имаме парадокс - в осми клас учениците не учат природни науки, защото се фокусират върху българския език и математиката. След това те изостават в подготовката за професии, изискващи по-задълбочени знания по математика и природни науки. Това води до дефицит при кандидатстването в инженерни специалности", обясни Вълчев.

Той подчерта, че България следва общоевропейските препоръки за езиково обучение и е въвела втори чужд език в образователната система.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
България
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата