IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

Недостиг от $6 млрд. кара масовия транспорт в САЩ да се изправи пред смъртоносна спирала

Бостън също е изправен пред остри проблеми

Снимка: БГНЕС/ EPA

Снимка: БГНЕС/ EPA

Когато Covid-19 срина американската икономика, влаковете и автобусите, които превозваха милиони американци до работа всеки ден, се изпразниха. Спасителна помощ от 70 милиарда долара от федералното правителство ги поддържаше - облог, че някой ден отново ще бъдат препълнени с пътуващи, пише Bloomberg.

Пет години по-късно този ден дойде. Работници и туристи са отново на релсите и пътищата. Тълпи от работници стоят рамо до рамо в метрото. Намирането на място в претъпкан експресен влак в пиковия час се усеща като малка победа. За транспортните системи от Ню Йорк до Чикаго и Сан Франциско това би трябвало да е момент за издишване. Изправени пред изчезване, те оцеляха.

Според анализ на Bloomberg News, най-големите системи, които вече не разполагат с достатъчно спешна помощ, са изправени пред общ недостиг от 6 милиарда долара през следващите години. Въпреки че броят на пътниците в цялата страна се е подобрил, той все още не се е върнал до пика си отпреди Covid.

Това е голям проблем за услугите, които разчитат на таксите, плащани от пътниците, за да финансират дейността си. За да преодолеят разликата, много органи на обществения транспорт се готвят да увеличат цените, да намалят обслужването или и двете - стъпки, за които застъпниците на обществения транспорт се опасяват, че биха могли да доведат до „смъртоносна спирала“.

Променящите се политически и икономически ветрове усилват предизвикателствата. Администрацията на Тръмп драстично ограничава федералните разходи, създавайки страх от загуба на работни места, която би могла отново да унищожи пътниците. А тарифите биха могли да подхранят инфлацията, правейки пътниците по-малко склонни – или способни – да поемат по-високи цени.

Натрупващият се натиск кара транспортните агенции да се тревожат не само за капацитета си да обновяват остаряващата инфраструктура, но дори и за това да поддържат автобусите и влаковете в движение за пътниците, които разчитат на тях. Съкращенията на услугите повишават риска от по-дълги пътувания до работа, загубени работни часове и задръствания по пътищата, както и за пречка в борбата с изменението на климата, тъй като все повече хора се насочват към шофиране.

Малко служби са под по-голям финансов натиск от Транспортната администрация на Югоизточна Пенсилвания, която обслужва пътуващите до работа във Филаделфия и нейните предградия. Системата се стреми към прогнозиран структурен дефицит от 213 милиона долара.

Щатските законодатели вече отказаха да приемат предложенията на губернатора Джош Шапиро за увеличаване на дела на приходите от данък върху продажбите, предназначени за обществения транспорт, което би осигурило предпазен механизъм за приходите от билети. Последното бюджетно предложение на Шапиро включва 1,5 милиарда долара финансиране за обществения транспорт през следващите пет години.

Защитниците на транспорта бият тревога относно финансите на SEPTA от години. Агенцията намали бюджетния си дефицит с 27 милиона долара, като замрази заплатите на около 1300 от служителите си. Тя планира да предложи бюджет за фискалната 2026 г., който съкращава услугите с 45%, като същевременно увеличава цените на билетите с 21,5%, считано от септември. Съкращенията ще доведат до премахването на 50 автобусни маршрута, пет регионални железопътни линии и влакове Sports Express, според SEPTA.

„Няма какво друго да се съкрати от бюджета, освен услугите“, пише SEPTA с едър червен шрифт на уебсайт, създаден от компанията, за да обясни на пътниците проблемите си с финансирането. Предложените увеличения на цените на билетите биха били най-големите досега в системата, „с голяма вероятност“, според Скот Зауер, временен генерален мениджър на SEPTA.

Ситуацията може да подхрани спиралата на намаляващото използване на транзита, от която се опасяват застъпниците.

Данните за цялата система показват, че броят на пътниците на SEPTA през март е бил 80% от нивата преди Covid. На заседание на борда в края на март Зауер предупреди, че ако SEPTA бъде принудена да намали обслужването, „всички тези усилия, които полагаме за подобряване на обслужването, ще бъдат нарушени и ще бъде изключително трудно да обърнем курса“.

Зауер заяви, че „съкращенията не е задължително да се случват“, ако щатският законодателен орган подкрепи плана на Шапиро. Офисът на Шапиро не отговори на искане за коментар.

Федералното правителство е малко вероятно да се намеси с допълнителна спасителна мярка. Президентът Доналд Тръмп се стреми да ограничи държавните разходи, а американските законодатели търсят спестявания, за да помогнат за финансирането на удължаването на данъчните облекчения на Тръмп от първия му мандат.

„Буквално никой не очаква Конгресът да направи нещо друго за тях“, каза Йона Фриймарк, главен научен сътрудник в Градския институт. „Много хора се притесняват, че администрацията на Тръмп ще се опита да си върне средствата за транзит. И ако това се случи, положението им ще се влоши още повече.“

Американските транспортни агенции са в по-трудно положение от своите международни конкуренти, които обикновено се радват на по-висока степен на използване на услугите, по-ниски разходи за строителство и по-последователна държавна подкрепа.

Транспортът за пътниците в Лондон е на приблизително 85% от нивата преди пандемията; от 2024 г. вече не се изискват държавни субсидии за компенсиране на загубените пътници. Париж се справя по-добре , като пътниците почти напълно се върнаха към нивото си преди Covid. Както Лондон, така и Париж откриха големи нови линии на метрото, съответно през 2022 г. и 2024 г., което помогна за привличането на нови пътници.

Според Статистическата служба на Канада, канадските транспортни агенции са възстановили над 90% от приходите, без субсидиите, и над 80% от пътниците в сравнение с нивата преди пандемията.

В САЩ политическите сблъсъци биха могли да утежнят финансовите предизвикателства пред масовия транспорт.

Транспортната администрация на Метрополитън (MTA), която управлява метрото, автобусите и крайградските железници в Ню Йорк, е изправена пред потенциални оперативни дефицити от около 400 милиона долара през 2027 и 2028 г. MTA се нуждае от щатски и федерални средства за подобрения на инфраструктурата, за да подобри обслужването и да привлече повече пътници. Капиталовият ѝ план за периода 2025-2029 г. разчита на очаквани 14 милиарда долара федерални средства.

MTA също така разчита на такса за задръствания, за да финансира подобрения и подобрения на услугите. Очаква се таксата от 9 долара за шофиране в определени части на Манхатън да набере 15 милиарда долара - въпреки това министърът на транспорта на САЩ Шон Дъфи се стреми да прекрати програмата и заплаши да спре федералното финансиране за транспорт, ако тя продължи. MTA съди Министерството на транспорта през февруари, след като Дъфи оттегли федералното одобрение за таксата.

Капиталовата програма на MTA „трябва да бъде изцяло финансирана, за да се извърши критична работа, която ще поддържа системата работеща, а отмяната на цените за задръствания има сериозни последици“, заяви в изявление Кевин Уиленс, главен финансов директор на агенцията . „В по-широк смисъл, непредсказуемата федерална транспортна политика вреди на MTA и общините в цялата страна.“

Ню Йорк привлича приблизително половин милион пътуващи всеки ден от близките предградия в Ню Джърси и Кънектикът. Транспортната компания на Ню Джърси, която получи около 4,4 милиарда долара за помощ във връзка с Covid, получава 850 милиона долара федерални средства годишно. Конкурентните грантове доведоха общата сума до малко над 1 милиард долара през фискалната 2025 година. Всяко замразяване на федералното финансиране може да бъде опустошително, заявиха официални лица.

„Представете си каква екзистенциална криза би била, ако не мога да плащам на персонала, ако не мога да придвижвам проекти“, каза в интервю главният изпълнителен директор на NJ Transit Крис Колури . „Това би имало пагубен ефект не само върху Североизточния коридор, но и върху цялата инфраструктура на страната.“

За да се справи с фискалните предизвикателства на системата, губернаторът на Ню Джърси Фил Мърфи въведе миналата година корпоративна такса за транзит , която е първият специален държавен източник на финансиране за NJ Transit в историята му. Допълнителната такса, която се очаква да генерира 815 милиона долара приходи през фискалната 2026 година, ще допълни 15% увеличение на тарифите, което влезе в сила миналото лято, и годишни 3% увеличения на тарифите след това.

Служителите в транспортната сфера в цялата страна се сблъскват с подобни затруднения. Компанията за бърз транспорт в района на залива Сан Франциско е на път да използва приблизително 2 милиарда долара от федералната и щатската спешна помощ до пролетта на 2026 г.

Изправена пред спад в броя на пътниците, който се очаква никога да не се възстанови напълно, BART вероятно ще трябва да преразгледа модела си на финансиране. Таксите за билети и паркиране някога покриваха 70% от оперативните разходи преди Covid, но сега покриват само 25%. BART заяви в изявление през март, че е елиминирала прогнозирания бюджетен дефицит от 35 милиона долара за фискалната 2026 година чрез ограничаване на разходите, но структурни дефицити от 350 до 400 милиона долара ще останат през следващите години, „освен ако не бъдат идентифицирани дългосрочни стабилни източници на финансиране“.

В Чикаго бюджетната дупка от 770 милиона долара в момента се извисява върху трите транзитни системи в района, които средно извършват около 1,2 милиона пътувания дневно в североизточен Илинойс.

Ако градът не успее да осигури финансиране за ремонта до края на законодателната сесия през май, са възможни съкращения на услугите с до 40%. Длъжностни лица от Регионалния транспортен орган настояват за годишно инжектиране на 1,5 милиарда долара допълнително оперативно финансиране от законодателния орган на Илинойс, заедно с 10% увеличение на цените на билетите.

През март рейтинговата агенция Moody's ревизира перспективата си за дълга на Chicago Transit Authority на отрицателна, заявявайки, че не очаква CTA, която управлява влаковата линия „L“ и автобусите в града, да може да покрие оперативния си дефицит само със съкращения на разходите и увеличение на билетите. Рейтинговата агенция Kroll Bond понижи перспективата си за дълга на CTA от стабилна на отрицателна този месец.

Бостън също е изправен пред остри проблеми с финансирането на транзита. Губернаторът Мора Хийли предложи допълнително увеличение от 500 милиона долара за Транспортната администрация на залива Масачузетс, агенцията, която управлява затруднената система на метрото, известна като „Т“.

Въпреки че това би помогнало на агенцията да балансира оперативния си бюджет през предстоящата фискална година, се очаква дефицитът да нарасне до близо 500 милиона долара до фискалната 2028 година, според проформа прогнози, споделени през февруари. MBTA също се нуждае от поне приблизително 24,5 милиарда долара, за да приведе инфраструктурата си в добро състояние.

Системата, която обслужва сърцето на федералното правителство, Транспортният орган на столичния район на Вашингтон, може да се сблъска с финансови затруднения поради съкращенията на разходите от администрацията на Тръмп. Федералните служители съставляват голяма част от пътниците на метрото, но се очаква окръг Колумбия да загуби до 21% от работната си сила.

Финансовите клопки рискуват да оставят транспортните системи неподготвени да обслужват не само пътуващите до работа, но и туристите.

Около половината от основните системи за обществен транспорт в страната трябва да се подготвят за Световното първенство по футбол на ФИФА, което се очаква да привлече милиони международни посетители в САЩ следващата година и да постави големи изисквания към транспортната инфраструктура. Предстоящите съкращения на услугите биха могли да направят това почти невъзможно.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Свят
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата