Британските самолетоносачи от клас „Кралица Елизабет“ на стойност 3,5 милиарда паунда са изправени пред продължаващи проблеми, включително продължил месеци прекъсване на топлата вода, което предизвиква оплаквания от типа „Shouwergate“ и поражда опасения относно надеждността, разходите и бъдещите подобрения, пише за The National Interest журналистът Питър Сучиу.
Според замисъла, самолетоносачите клас „Кралица Елизабет“ на Кралския флот е трябвало да бъдат най-модерните военни кораби, строени някога в Обединеното кралство. Водещият кораб, HMS „Кралица Елизабет“, е струвал повече от 3,5 милиарда британски лири и е бил и най-скъпият военен кораб, построен за висшите служби на Обединеното кралство.
„Кралица Елизабет“ и нейният сестрински кораб, HMS Prince of Wales, бяха принудени да претърпят основен ремонт на витлата си, което извади самолетоносачите от строя с месеци. Проблемите бяха отстранени и HMS Prince of Wales вече е в първите етапи на осеммесечно разполагане в Индо-Тихоокеанския регион. Това е второто разполагане на ударна група самолетоносачи (CSG) от Кралския флот от 2021 г. насам, когато HMS „Кралица Елизабет“ пътува до Тихия океан и обратно, за първи път от повече от поколение.
Въпреки че проблемите са решени, друг проблем, който измъчва плоскодънния кораб, е системата за топла вода, която осигурява на екипажа ежедневни душове. Вестник „Таймс“ първо съобщи, позовавайки се на онлайн оплаквания, че Министерството на отбраната (МО) на Обединеното кралство е „чакало близо шест месеца, за да получи някои части“, необходими за решаване на проблема.
В публикацията се добавя, че моряците на самолетоносача трябва да пускат душовете повече от двадесет минути, за да се изкъпят с гореща вода, което е значително разхищение на прясната вода в резервоарите.
Кралският военноморски флот отговори на онлайн оплакванията и обясни, че проблемът се решава, докато HMS Queen Elizabeth остава в Портсмут, където се извършва рутинна поддръжка. Освен това, висшето ръководство на Обединеното кралство заяви, че много от екипажите вече живеят на брега и не е необходимо да разчитат на душовете на кораба.
„Благосъстоянието на нашите хора е от първостепенно значение и отстраняването на този проблем с топлата вода е приоритет за командния екип на HMS „Кралица Елизабет“, заяви говорителя на Кралския флот пред британския вестник.
„Въпреки че HMS „Кралица Елизабет“ е в родното си пристанище от няколко месеца и много от екипажа живее на брега, ние работим спешно по необходимите ремонти, за да направим живота възможно най-комфортен за тези, които остават на борда.“
„Персоналът на самолетоносачите винаги е бил малко мекушав“, каза пред „Телеграф“ капитан Гери Нортууд от Кралския флот (в оставка). „Ако тези моряци се оплакват от липса на топли душове, тогава, честно казано, имат нужда от малко ритник в задника.“
Друг пенсиониран офицер от Кралския флот изрази различно мнение, казвайки пред британския вестник: „Няма смисъл да носиш елегантна униформа, ако отдолу миришеш лошо.“
Контраадмиралът в оставка Крис Пари добави: „Това би било абсурдна ситуация преди петдесет години, камо ли сега. Това е самолетоносач; за бога, той така или иначе трябва да генерира огромна мощност. И ако нямате частите за ремонт на душовете, за какво друго нямате частите?“
Въпреки че въпросът със системата за топла вода остава нерешен, дискусиите за преоборудване на двата самолетоносача с катапулти продължават. В момента и двата самолетоносача клас „Кралица Елизабет“ (QEC) експлоатират Lockheed Martin F-35B Lightning II (Lightning на служба в Кралските военновъздушни сили/Кралския флот), вариантът на Joint Strike Fighter с кратко излитане и вертикално кацане.
„Това не изисква катапулти или амортисьорни системи, но бъдещите постижения във военноморската авиация може да наложат такива модификации“, съобщава UK Defense Journal.
Такива модификации може да са необходими, ако авиационният превозвач ще експлоатира изтребителя от шесто поколение в центъра на Глобалната бойна въздушна програма (GCAP). Очаква се този опционално пилотиран изтребител да влезе в експлоатация в средата на 30-те години на 21-ви век, но вероятно няма да има възможности за излитане от въздуха на открито.
Поддръжниците на плана отбелязват, че корабите за краткосрочен катерене са проектирани да позволяват модификации на възможностите. Въпреки това, вече има критики към цената на самолетоносачите, като някои призиви за изваждане от експлоатация на един или и двата военни кораба. Предвид продължаващите проблеми, с които се сблъскват QEC, последното нещо, което Кралският флот може би иска да направи, е да се подложи на скъп ремонт.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.