B-2 Spirit държи рекорда за най-скъп самолет, строен някога, с единична цена от приблизително 2,1 милиарда долара.
Удивителната цена на стелт бомбардировача се дължи до голяма степен на огромните инвестиции в научноизследователска и развойна дейност за неговата стелт технология и на факта, че са построени само 21 от самолетите.
Но първоначалната цена на B-2 е само част от огромните му разходи. Бомбардировачът има и астрономическа текуща цена на полетите, като оценките варират от 150 000 до 200 000 долара на час. Разходите не произтичат от разхода на гориво или размера на екипажа, а от стелт поддръжката, хиперспециализираната инфраструктура и малката производствена серия, която е предотвратила икономиите от мащаба. Поддържането на такъв скъп самолет е основен фактор за решението на ВВС да пенсионират B-2 в близко бъдеще - по ирония на съдбата преди почитания B-52 Stratofortress, който B-2 беше въведен да замени, пише Харисън Кас, старши автор по въпросите на отбраната и националната сигурност в The National Interest.
B-2 Spirit използва стара форма на радар-абсорбиращ материал (RAM), която е много по-зависима от поддръжката от по-модерните стелт покрития. По-ранните конструкции изискват ръчно нанасяне на покрития, които лесно се разграждат, когато са изложени на дъжд, топлина, пясък, гориво или общо въздействие на околната среда и след това трябва да бъдат нанесени отново. Това принуждава ВВС да настаняват своите B-2 в климатизирани (и следователно скъпи) хангари със специално обучени (и следователно скъпи) техници.
Тъй като покритието RAM на B-2 е толкова чувствително, дори малки повреди или несъвършенства могат да променят радарната сигнатура на самолета, компрометирайки оцеляването му в забранените въздушни пространства, в които е проектиран да проникне. Поправянето на малки несъвършенства изисква „допълнителен труд“ след почти всеки полет, за да се възстановят стелт способностите на самолета. Днешните стелт покрития, като тези на F-35 и предстоящия B-21, са по-здрави и по-малко трудоемки, което подчертава неудобството от нуждите от поддръжка на B-2. По принцип B-2 изисква около 50-60 часа поддръжка за всеки час полет.
За разлика от F-15 или F/A-18, B-2 не може просто да бъде паркиран на открито; неговото RAM покритие е твърде чувствително. Вместо това, B-2 трябва да се съхранява в укрития с контролирана температура и влажност, за да се предотврати влошаване на RAM. Тъй като тези хангари са скъпи и трудни за изграждане, само няколко бази ги имат, което прави разполагането на B-2 трудно и изискващо планиране. Базите, които могат да поберат B-2 – Whiteman AFB в Мисури, Andersen AFB в Гуам и военноморският център за поддръжка Diego Garcia в Индийския океан – изискват милиони за специализирано строителство. Това ограничава стратегическата гъвкавост на B-2 и увеличава оперативните разходи.
Повечето самолети на ВВС имат икономии от мащаба. B-2 няма.
Построени са само 21 B-2. 20 са влезли в експлоатация, а един е унищожен по-късно след инцидент на Гуам през 2008 г., оставяйки само 19 в употреба днес. Въпреки този малък флот, B-2 изисква голям екип от механици, инженери и специалисти. Така че разходите за труд на самолет са значително по-високи в сравнение с различни видове самолети с размер на флота, измерващ стотици, където повтарящи се задачи могат да се изпълняват ефективно.
Ядрените мисии на B-2 повишават разходите още повече. Като платформа, натоварена с доставка на ядрени оръжия, B-2 трябва да се придържа към строги стандарти за ядрена готовност. Това добавя инспекции, сигурност и допълнително обучение и сертифициране – частичните разходи за поддръжка на въздушно базираната част от американската ядрена триада.
Пристигането на B-21 Raider скоро ще принуди ВВС да изтеглят от експлоатация B-2. B-21, друг стелт бомбардировач с летящо крило, прилага поуките, извлечени от трудностите на поддръжката на B-2. B-21 има модерни стелт покрития и модулни структури. И за разлика от B-2, се очаква B-21 да влезе в масово производство, разпределяйки разходите в рамките на флотилия, която вероятно ще бъде поне пет пъти по-голяма от флотилията на B-2.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Петролът продължава да поевтинява на фона на перспективите за споразумение за Украйна*
Nasdaq с първа стъпка към въвеждане на денонощна търговия пет дни в седмицата
Тръмп съди ВВС за 10 млрд. долара за клевета в документален филм
Биткойнът падна под 86 хил. долара, насочвайки се към най-лошата си цена за годината
ETF-и с ниска волатилност: Инвестиционна възможност за стабилен доход с ограничен риск
Илон Мъск стана първият човек в историята с богатство от 600 млрд. долара
АПС подкрепи Илхан Кючюк след искането за сваляне на имунитета му
Спират водата в центъра и други части на София на 17 декември
Кола блъсна и счупи ръцете на 45-годишен мъж на тротинетка във Варна
На Острова възхитени след лудия мач на "Олд Трафорд"
Хименес ще се оперира, Милан посяга съм Фулкруг
Пуснаха билетите за Берое – Лудогорец
Лукаку се завръща в състава на Наполи
Подарък за Коледа? Юве се глези с плеймейкър
Фабиан Лорито след зрелищната победа на SENSHI 29
Задължителни неща за осветлението в спалнята
Лесна питка с късмети за Бъдни вечер
Истината за въглехидратите – добри срещу лоши
Коледни канелени рула
Бързи идеи за коледна украса за всяка стая в дома
Нумерологична прогноза за 13 декември
Опашки се извиват пред машините за монети - хората се отървават от стотинките си преди еврото
Опасен дрифтаджия вилнее край Варна, кара с 300 км/ч
Танкерът "Кайрос" стигна до безопасно място в Бургаския залив
Левицата пред разпад - част от структурите на БСП искат оставката на Зафиров
Защо синдикатите не подкрепят удължителния бюджет?
С "Възраждане" и "ДПС-Ново начало" продължават консултациите при президента
Изкуствен интелект създава карта на магнитните полета на Слънцето
Най-мръсният въздух в света не е в Индия, оказа се близо до нас
Мистериозна мъглявина близо до галактиката Андромеда се оказва част от Млечния път
На косъм от инцидент: Starlink почти се сблъска с китайски сателити
Рентгенов телескоп засне междузвездната комета 3I/ATLAS (снимка)
Ави Льоб: Антиопашката на 3I/ATLAS все още не може да бъде обяснена