IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

BYD - неудържимата китайска компания, която отвя Tesla в света на е-колите

Възходът й едва сега започва

Снимка: Reuters

Снимка: Reuters

В света на електрическите превозни средства има китайска компания, която надминава Tesla на Илон Мъск. А възходът й едва сега започва.

BYD, базираният в Шенжен китайски шампион, засенчи Tesla по годишни продажби миналата година. Миналата седмица компанията разкри революционна технология за зареждане на батерии, която според нея добавя 250 мили пробег за пет минути, изпреварвайки суперзарядните устройства на Tesla, на които са им нуждни 15 минути, за да добавят 200 мили. А миналия месец BYD пусна „Божието око“, усъвършенствана система за подпомагане на водача, съперничеща на функцията за пълно самостоятелно шофиране на Tesla. Системата е поместена без допълнително покачване на цената в повечето от автомобилите на марката.

Това са само три примера за това как BYD изпреварва Tesla. 

Компанията, която някога беше осмивана от Мъск, сега ефективно превъзхожда Tesla по продажби, иновации и ценова конкурентоспособност

„Те не почиват на лаврите си, както можете да видите от съобщението за Божието око и от съобщението за станциите за бързо зареждане“, казва Ту Ле, основател и управляващ директор на консултантската фирма Sino Auto Insights, пред CNN. „Те са доволни да прокарат границите и да определят темпото за целия свят.“

Доминирайки своя вътрешен пазар в Китай, най-големият автомобилен пазар в света, BYD започва да се разширява в световен мащаб, с забележителни изключения като Съединените щати - страна, в която на практика автомобилът е забранен поради 100% мита върху леките автомобили.

Ето всичко, което трябва да знаете за възхода на китайския производител на електромобили и как той преобръща световния пазар на автомобили с чиста енергия.

Какво е BYD?

Основана през 1995 г. от Уанг Чуанфу в китайския мегаград Шенжен, BYD е автомобилен производител номер 1 в страната. Тя изнася своите електрически таксита, автобуси и други превозни средства на пазари в Европа, Южна Америка, Югоизточна Азия и Близкия изток.

В Китай BYD представлява 32% от миналогодишните общи продажби на нови енергийни превозни средства, които включват хибриди, далеч изпреварвайки пазарния дял на Tesla от 6,1%, според Китайската асоциация за леки автомобили. (BYD произвежда както автомобили, захранвани от батерии, така и хибриди, докато Tesla произвежда само напълно електрически превозни средства, захранвани от батерии.)

BYD отчете 107 милиарда долара продажби за 2024 г., скок от 29% спрямо предходната година, при доставки на 4,27 милиона автомобила, включително хибриди. За сравнение, приходите на Tesla през 2024 г. бяха 97,7 милиарда долара. Тя е доставила 1,79 милиона автомобила, задвижвани от батерии, като годишните й доставки са намалели за първи път миналата година с 1,1%.

Докато доставките на електромобили, задвижвани от батерии на BYD от 1,76 милиона превозни средства, бяха малко по-малко от тези на Tesla, инвеститорите и анализаторите са оптимистични за потенциала на BYD, докато компанията постепенно завладява чуждестранния пазар. Повечето от пратките на BYD бяха доставени на местни клиенти, като само 10% бяха изнесени за задгранични пазари.

„Ние вярваме, че импулсът на продажбите ще остане стабилен за 2025 г. и BYD ще успее да запази лидерството си с пускането на модели от ново поколение, оборудвани с усъвършенствана система за подпомагане на водача“, пише Винсънт Сън, старши капиталов анализатор на Morningstar, в изследователска бележка от понеделник.

Докато мнозина вярват, че BYD означава „Build Your Dreams“, Уанг каза в интервю за Tencent, че първоначално не е имало такова значение. Това е била просто „странна“ комбинация от три китайски йероглифа „bi ya di“, обясни той. Слоганът „Изгради своята мечта“ е замислен по-късно за маркетингови цели.

Кои са най-популярните му модели?

Най-продаваните пътнически превозни средства на BYD са моделите Qin и Song. Qin, компактен седан, се предлага както като plug-in хибрид, така и като напълно електрически модел, докато Song включва гама от компактни кросоувър SUV.

За разлика от Tesla, която се позиционира като първокласна марка, BYD изгради успеха си на достъпна цена. Неговият базов модел струва малко над $10 000 в Китай, малка част от цената на най-евтиния Model 3 на Tesla, който се продава за повече от $32 000.

Въпреки че пътническите автомобили на BYD все още не са навлезли на американския пазар поради високите тарифи, електрическите автобуси на BYD вече са в експлоатация в Калифорния.

Кой е Уанг Чуанфу?

Уанг е роден през 1966 г. в обикновено селско семейство в провинция Анхуей в Източен Китай. Животът му никак не е лесен. Двамата му родители умират млади, оставяйки го сирак докато е в средното училище, според The ​​Paper, китайско държавно издание. Уанг разчитал на по-големия си брат да се грижи за него и образованието му.

Уанг прекарва няколко години в държавния Пекински изследователски институт за цветни метали, където получава магистърска степен. По-късно институтът създал компания за батерии в Шенжен и го изпратил там. А Уанг скоро усетил възможността. Той стартирал BYD с екип от около 20 души и 2,5 милиона юана (351 994 долара), които взел назаем от братовчед си, според The ​​Paper.

Той бързо постигнал първоначален успех, като използвал евтината работна сила в Китай, преобръщайки индустрия, монополизирана някога от японски компании.

През 2003 г. Уанг, следвайки инстинктите си, се впуска в автомобилната индустрия, като придобива затруднен държавен производител на автомобили за 269 милиона юана (38 милиона долара). Инвеститорите били притеснени, което доведе до спад на акциите на компанията с повече от 30%. Но Уанг не се разкайвал.

Автомобилният производител, който придобил, нямал какво да предложи от технологична гледна точка, спомня си Уанг в интервю, така че той купил много коли втора употреба от цял ​​свят и ги разглобил, за да ги проучи.

„Струва си да се учим от Тойота, която е производител на автомобили номер едно в света, с нейното майсторство, дизайн и продукти. Само ако стоим на раменете й, можем да достигнем нови висоти“, каза той в интервю за Tencent.

В крайна сметка оптимизмът му бил оправдан, като през 2008 г. той получил инвестиция от 230 милиона долара от Уорън Бъфет, чието одобрение привлече световно внимание към китайските коли.

Как може да продава колите си толкова евтино?

BYD не е започнала с производството на автомобили. Компанията първо е била производител на батерии, което според Уанг, е циментирало основата на фирмата и я е подготвило за успех.

„Основното в електрическите превозни средства е батерията“, каза той в интервю за Tencent. „Ако владеете технологията за батерии или точно прогнозирате бъдещата й посока, вие по същество определяте стратегическия курс за цялата EV индустрия.“

Подобно на основателя на Apple Стив Джобс и главния изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск, Уанг, който е учил металургична химия, беше обсебен от инженерните детайли и остава такъв и днес. Той каза в интервюто за Tencent, че прекарва около 60% до 70% от времето си в развитие на технологии, а  останалото - за управление.

Едно от нововъведенията, родени от фокуса на BYD върху технологиите, е неговата блейд батерия - литиево-желязо-фосфатна батерия, която беше пионер през 2020 г. Компанията каза, че уникалната форма й позволява да максимизира използването на наличното пространство в батерията, като същевременно намалява шансовете за запалване при повреда.

Освен батериите, BYD също произвежда висок процент от своите компоненти вътрешно, като разчита по-малко на външни доставчици в сравнение с други производители на автомобили. Тази вертикална интеграция позволява на компанията да увеличи по-лесно производството си и да намали значително разходите.

BYD също така е известна с агресивната си ценова стратегия на фона на продължаващата ценова война в Китай и не се срамува да иска отстъпки от своите доставчици.

Защо колите му не се предлагат в САЩ?

Засега BYD и други китайски електромобили са практически изключени от американския пазар поради наложените мита. Но тъй като BYD се развива, търговските бариери могат да дадат на определени компании „фалшиво чувство за сигурност“.

„Те не планират да свалят крака си от газта за разходите за научноизследователска и развойна дейност тази година, така че това ще бъде последователна атака вероятно до края на това десетилетие“, казва Ле.

Въпреки липсата на присъствие в САЩ, BYD си проправя път и другаде.

Уанг обеща да увеличи общите си доставки с близо 30% тази година и почти да удвои своите задгранични доставки до повече от 800 000 превозни средства, според държавните медии. Но се появиха някои предизвикателства.

„Освен геополитиката, мисля, че има повече предизвикателства в начина, по който работят в различните страни“, казва Лей Син, независим анализатор, фокусиращ се върху китайската автомобилна индустрия.

В Бразилия властите казаха през декември, че са открили работници, работещи в „условия, подобни на робство“ на строителна площадка на BYD. По-късно компанията отхвърли тези обвинения.

Съобщава се, че в Мексико Пекин забавя одобрението за местен завод поради опасения, че технологията за интелигентни автомобили на BYD може потенциално да бъде прехвърлена в САЩ, според Financial Times.

Все пак някои анализатори смятат, че BYD се е превърнал в неудържима сила. С интензивен фокус върху технологиите, Ле казва, че BYD е готов да предостави нови постижения, независимо дали в цената или иновациите.

„Те едва започват“, добавя той.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Свободно време
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата