Изборът на правилните храни може да укрепи паметта и да забави когнитивния упадък с напредването на възрастта, показват все повече изследвания.
Особено добре проучена в тази насока е диетата MIND - хранителен режим, въведен през 2015 г. от изследователи от Медицинския център на университета „Ръш“ и Училището за обществено здраве „Харвард Т. Х. Чан“, която съчетава принципите на средиземноморската диета и диетата DASH с акцент върху зеленчуците, пълнозърнестите храни, ядките, рибата и зехтина.
Листни зеленчуци
Листните зеленчуци - кейл, спанак, рукола и манголд - са сред храните, които са доказано "най-мощни" за мозъчното здраве, според диетолога Дженифър Вентрел от Университета „Ръш“. Диетата MIND препоръчва поне шест порции седмично. В проучване от 2018 г. хората, консумирали малко повече от една порция листни зеленчуци дневно, показали когнитивна функция, равностойна на тази на човек с мозък, по-млад с 11 години.
Листните зеленчуци са богати на витамин К, фолат и лутеин. Систематичен преглед от 2021 г. свързва по-високия прием на лутеин с подобрена мозъчна функция и структура при по-възрастните хора. При избора важи принципът „колкото по-тъмни, толкова по-добри“ - кейлът, спанакът и руколата са за предпочитане пред по-светлите сортове маруля.
Горски плодове
Горските плодове - боровинки, ягоди, малини и къпини, са особено полезни за мозъка заради съдържанието на флавоноиди. Диетата MIND препоръчва поне две порции седмично. В проучване от 2020 г. сред повече от 2 000 души тези, които консумирали повече флавоноиди, били с 40 процента по-малка вероятност да развият деменция. Антоцианините - вид флавоноиди, отговорни за тъмночервените и сините пигменти в горските плодове - са свързани с по-бавно когнитивно стареене.
Мазна риба
Мазните риби - сьомга, риба тон, скумрия, сардини и херинга, са сред най-богатите хранителни източници на омега-3 мастни киселини. Диетата MIND препоръчва поне една порция седмично. Те съдържат и докозахексаенова киселина (ДХК) - вид омега-3 мастна киселина, която играе критична роля за поддържането на структурата на клетъчните мембрани в мозъка. По-високият прием на омега-3 мастни киселини е свързан с по-нисък риск от деменция и когнитивен упадък според систематичен преглед от 2023 г., като ДХК показва едни от най-силните защитни ефекти. Дори по-малко мазните морски дарове - като мидите и треската, са свързани с ползи за мозъчното здраве, макар и в по-малка степен.
Ядки и семена
Ядките и семената - орехи, ленени семена, чиа, конопени и тиквени семена, са богати растителни източници на алфа-линоленова киселина (АЛК), вид омега-3 мастна киселина. Диетата MIND препоръчва поне пет порции седмично. Орехите са обект на особен научен интерес. Проучване от 2025 г. на изследователи от Университета в Рединг установило, че участниците, които приемали орехи като част от закуската си, са имали по-бързи реакции и по-добра памет в сравнение с тези, които закусвали мюсли с кисело мляко. Вероятният механизъм е намаляване на възпалението и оксидативния стрес. Диетолозите препоръчват поне един източник на АЛК дневно.
Зехтин
Зехтинът е препоръчван като основна готварска мазнина в диетата MIND. Той съдържа мононенаситени и полиненаситени мастни киселини, както и витамин Е, а екстра върджин зехтинът е особено богат на антиоксиданти с противовъзпалителни свойства. Консумацията на поне 7 грама зехтин дневно е свързана с 28 процента по-нисък риск от смърт, свързана с деменция. Това показва голямо проучване от 2024 г., проследило участниците в продължение на 28 години. Специалистите препоръчват екстра върджин зехтин за студена употреба, а рафиниран зехтин или масло от авокадо при готвене на по-висока температура.
Яйца
Яйцата са сравнително нов участник в препоръките за мозъчно здраве. Ранните проучвания за диетата MIND не установили ясна връзка в нито една посока, но по-нови изследвания разкрили редица ползи. Проучване от 2024 г. установило, че консумацията на поне две яйца седмично е свързана с намален риск от деменция. Ключовият компонент е холинът, съдържащ се предимно в жълтъка, заедно с витамин D и ДХК. Специалистите подчертават, че жълтъкът не трябва да се избягва - „искате да ядете жълтъка, когато става въпрос за здравето на мозъка“, казва диетологът Джулия Зумпано от клиниката "Кливланд". При по-висок холестерол се препоръчва умерен прием, но не и пълно изключване.
Храни за ограничаване
Наред с препоръчителните храни диетата MIND ограничава ултрапреработените храни, пържените изделия, червеното месо, сиренето, маслото и сладкишите. Оригиналното проучване от 2015 г. установило, че хората с най-висока консумация на тези храни имали почти двойно по-висок риск от деменция в сравнение с тези, които консумирали най-малко. Специалистите подчертават обаче, че умерената им употреба не е противопоказна - „не е задължително напълно да изключите тези храни, за да водите начин на живот, здравословен за мозъка“, заявява Вентрел.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
S&P 500 и Nasdaq затвориха на по-ниски нива, повлечени от технологичните акции
Оптимизмът сред малкия бизнес в САЩ спада до най-ниското си ниво от 2024 г.
Експерти: Ниските лихви ще подкрепят пазара на имоти у нас
Пенсионните фондове ще съобразяват стратегиите си с пазарни индекси
BYD: Скоро делът на електромобилите в Китай ще достигне 80%
Кадър на деня за 9 юни
Шепот от отвъдното: 7 знака, че някой се опитва да се свърже с нас
Механик посочи трите коли, които издържат 1 млн. километра
Защо колата гасне, пали трудно и губи мощност?
Рецепта от тефтера на баба: Кекс с орехи и стафиди
Христо Мутафчиев към шефката на НДК: Абе, моме проста! Кой ти даде поста?
Служители в САЩ отказват да ползват AI по религиозни причини
Мачовете по телевизията днес, 10 юни
Треньорът на Никс мрънка от съдийството, играчите обаче не
Илиан Антонов на прощаване с ЦСКА: Поклон пред "армейските" фенове
Любо Пенев никога не е играл за Локо София, но му подари място в Европа
Шеф на ЦСКА изригна за безобразията в Разград
Мбапе е забравен: Олисе ще е звездата на Франция на Мондиал 2026
Дневен хороскоп за 10 юни, сряда
Гръцка бугаца (Bougatsa): сладка баница с крем
Лесен трик, с който доматите ще раждат два пъти повече
Семейният филм „Ема и Шоколандия“ с онлайн премиера
5 дизайнерски трика, с които холът става два пъти по-голям
Как всяка зодия преживява раздяла
Куриер де Балкан: България блести на международната сцена с Джирото и победа на Евровизия
Голяма бяла акула е заснета в централната част на Средиземно море
Световните конфликти достигнаха връх през 2025 г.
Директорът на „Евровизия“ : България впечатли с изключително бързата реакция на институциите
Зеленски пред „Гардиън“: Русия губи инициативата, а войната постепенно се обръща в полза на Украйна
Доклад: Над 100 души в България са починали за година след употреба на фентанил
Учени предлагат необичайна защита от слънчевите бури
На 9 юни 1985 г. спускаемият апарат „Вега-1“ се отделя за историческа мисия
Първият чех ще лети до МКС през 2027 г.
Обновиха правилата: Ето как светът трябва научи, ако бъде открит извънземен разум
Изненадва ли НАСА с имената в екипажа на мисията „Артемида III“
Мощен вятър излиза от гигантската черна дупка – какво означава откритието на астрономите