IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

Аутобаните ли трябва да са приоритет за България?

Аутобаните ли трябва да са приоритет за България?

По повод откриването на автомагистрала „Тракия” гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт пресметна разходите, които плаща цялото общество за превозите на с автомобил, автобус и влак (общо 790 км.).

Изчисленията показват, че разходите, които плащаме всички в нашата страна

за превоз на 1000 пътника до Бургас и обратно

(790 км.) са, както следва:

 

-  с автомобил - 102 700 лв.

- с автобус       -   58 539 лв.

- с влак             -   23 107 лв.

Данните са от Евростат. 1000 пътниккилометра с автомобил струват на обществото 65 евро, с автобус 33,8 евро, а с влак - 15 евро. От инициативата считат, че е крайно време да започнем да се събуждаме от „автомобилния сън” и да търсим реалните отговори на въпросите – защо сме бедни, защо сме изцяло зависими от вноса на горива (бюджетът се пълни основно от акцизите), защо сме болни, защо има "война по пътищата", защо сме енергийнонеефективни и защо българската икономика и износ не са конкурентноспособни. От инициативата обаче не търсят вината в шофьорите, защото считат, че и те са жертви в цялата ситуация, защото в челните катастрофи загиват невинни, защото и те дишат изгорелите газове, движейки се зад предния автомобил с висока скорост, защото стоят часове в задръствания. Имаме абсолютен монопол на автомобилните превози в България като едва 3% от пътуванията се осъществяват с влак. Гражданите обвиняват управниците в последните поне 30 години (строителството на автомагистрала „Тракия” започва през 1973г., които насила направиха обществения транспорт толкова неудобен и насила карат и до днес хората да ползват автомобилите, защото нямат удобна, бърза и евтина алтернатива.

 

* под разходи за обществото (външни разходи) се разбират:

 

катастрофи - за 10 години в катастрофи по пътищата са загинали 9000 души

ранените са повече от 100 000. Всички те удрят директно върху

здравната система и осигуровките, които всеки българин внася;

 

замърсяване на въздуха - България е на трето място в света по смъртност

от мръсен въздух - 437 души на 1 млн. жители годишно според ООН;

 

промени в климата, шумово замърсяване, унищожаване на хабитати, биоразнообразие и др.

 

не са включени разходите за строителство и задръствания.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата