Какъв потребител сте - бунтар, активен или ...

Кой пазарува синьо сирене и кой - „народни” марки, показва проучване
Обновена: 1 дек 2013 19:47 | 1 дек 2013 18:28, Петя Шекерлетова
43
Какъв потребител сте - бунтар, активен или ...
Снимка: архив, Reuters

Какви потребители живеят в България и какво е отношението им към храната, колко са вегетарианците, кой е на диета и какво в крайна сметка държим в хладилника? Това са изследвали експертите от Noema, които представиха проучване за поведението на потребителите на конференция за хранителната индустрия - mySuccess.bg, организиран от сп. Enterprise.

Ето кои са седемте типа потребители:

Активни - те са амбициозни и успяващи, отворени към света и технологиите. Повечето (65%) са висшисти, 48% - софиянци. Това е групата с най-високи доходи и харчещи най-много. Те търсят по-голямо разнообразие от продукти и услуги, отколкото другите групи. Консумират натурални (био) продукти и често следват определен режим на хранене; ориентирани са към качеството.

Доволни - най-голямата група потребители, които са спокойни и доволни от постигнатото в живота. Изпитват силна привързаност към корените, отворени са към новото, но без да го търсят. Имат средно и висше образование, живеят в големите областни градове и София. Обикновено следват режим на хранене със стремеж към здравословност; търсят съотношението качество-цена.

Бунтари – протестират срещу статуквото, имат доходи над средните. Чувстват се част от глобалния свят, благодарение на технологиите. Живеят в настоящето, за момента. Това е най-младият сегмент (34 г. средна възраст). Те са основно в големите областни градове и София. Нямат специални изисквания, но избягват „вредни храни“ и ценят натуралните (био) продукти. В тази група има най-много вегетарианци.

Пасивни – този тип потребители приема света за даденост. Те са практични и търсещи комфорт, със средно социално положение. Винаги следват другите групи. В тази група има висок дял на младите хора. Нямат специални изисквания към храната, но се интересуват от темата за здравословно хранене и се стремят към натурални продукти (често домашно производство).

Позитивни – споделят патриархалните ценности, но приемат и „новото“. Изпитват желание за развитие и усъвършенстване. Две трети са със средно образование. Имат интерес към света, но по-скоро го наблюдават отстрани. Почти липсват в София. Имат режим на хранене, като се стремят да избягват „вредни“ храни; ориентирани са към качество на основни, „базисни“ продукти.

Затворени – това е най-консервативната част от обществото. Изолирани са от света, затворени в семейството и живеещи в миналото. Не приемат новото и го отхвърлят. Имат нисък социален статус и са примирени с положението си. Това е най-възрастната група (средна възраст над 63 г.). Нямат специални изисквания към храната, но често спазват режим на хранене заради здравословен проблем.

Неприемащи – хората с нисък социален статус не показват интерес към света. Често нямат постоянна платена работа. Те отхвърлят не само новото, но и старото. Тук има висок дял на малцинствени групи. В тази група са потребителите с ниско образование и ниски доходи,  най-вече живеещи в села. При храната са ориентирани най-вече към цената.

Кой как пазарува?

Вегетарианците четат внимателно етикетите на храните, приемат хранителни добавки, консумират основно черен или пълнозърнест хляб и често ограничават количеството храна при хранене, показва проучването.

Хората, които предпочитат натурални (био) продукти, са с около 1000 лв. среден доход на месец. Готови са да платят повече за био храни, избягват мазни храни.

68% от потребителите със здравословен проблем ограничават солта при хранене. Тези пък с режим на хранене следят постоянно теглото си, също ограничават солта, избягват хляб и тестени продукти.

Как изглежда хладилникът на българина?

Почти винаги има тенджери, буркани – често с домашно приготвени храни, млечни продукти.

Според изследователите няколко са тенденциите, които ще оказват основно влияние върху потребителското поведение в бъдеще: застаряване на населението, несигурност в доходите и промяна на ценностите.

Още икономически новини вижте в Investor.bg

 


43
Още по темата: пазаруванепотребител
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
40
1
 
0
 
! Отговори
анонимен преди 8 години
цените в българия скочиха главоломно преди празниците девизът еден година храни в мом разглеждам каталога на хит това в германия еизключено да се случи но в българия за тъпия българин може
39
1
 
0
 
! Отговори
ppq преди 8 години
До Сахарови аз така)
38
5
 
2
 
! Отговори
българин преди 8 години
До какво му трябва на ч:Пълен лигоч. Особено: "Ходех скромно облечена. Обичах да вечерям 2 препечени филийки, сиренце, и вкусен български домат. "Приятелката" ти по маниер прилича на депутатка, но твоето "хранене" със сигурност е лигня. Ако наистина беше така умилително скромна и умалително трогателно патриотична, и не толкова ***, щеше поне да знаеш, че "сиренцето" в България съселяните ти го правят вече от палмова мазнина, а "вкусен български домат" няма - има турски, гръцки и "македонски"
37
2
 
4
 
! Отговори
работещ преди 8 години
Този, от когото Петя Шекерлетова ("авторката") е преписала горния, уж маркетингов, анализ, е бил СЪВСЕМ НАЧИНАЕЩ в маркетинга и НЕ МНОГО ИНТЕЛИГЕНТЕН. Събирани са "круши" с "ябълки", от което са правени изводи за "портокали" и т.н. Освен това, повечето от нечислените заключения са ВСЕИЗВЕСТНИ, но тук са надраскани хем многословно, хем повърхностно, обобщенията са алогични и т.н. Бисерът е: "Хората, които предпочитат натурални (био) продукти, са с около 1000 лв. среден доход на месец". ГОЛА ВОДА!
36
2
 
12
 
! Отговори
езичник преди 8 години
глупаво проучване. всичко зависи от парите. тъпо е да се делят хората според това какво купуват. като имаш пари пазаруваш качествено а като нямаш- евтино. това че нямаш пари не значи че си втора ръка човек а също и че като имаш си човек...
35
1
 
10
 
! Отговори
онбашията преди 8 години
знам ги аз тия кифли дето ядат био продукти, като видят червей в черешата и пищят на умряло.
34
2
 
30
 
! Отговори
boy преди 8 години
*** наредената статия. *** долна манипулирана, ей!
33
4
 
31
 
! Отговори
какво му трябва на ч преди 8 години
Имах добра приятелка от детството, стояхме на един чин. Тя стана българска депутатка, а аз отидох да реализирам знанията си в чужбина.Когато се виждахме в България тя демонстрираше капризи, всевъзможни прескъпи покупки, деликатеси и вечери в ресторанти. Реално моята заплата беше по- висока, но разхищението ми изглеждаше не на място.Ходех скромно облечена. Обичах да вечерям 2 препечени филийки, сиренце, и вкусен български домат.Добрите приятелки останаха в миналото, а за нея ми беше жал.
32
2
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
NoemaДа Ви пикам на изследването,а след това на дипломите, които ги нямате
31
3
 
3
 
! Отговори
nerez преди 8 години
Със синьо сирене всеки може да ме подкупи.
30
3
 
13
 
! Отговори
anonim1000 преди 8 години
До :)По принцип такъв коментар може да напише само човек който хабер си няма от търговия. Но българите са слаби търговци. Клиента не е важно дали има пари, и търговията не е въпрос на пари.
29
3
 
12
 
! Отговори
anonim1000 преди 8 години
А защо няма графа "бедни потребители"?Щото комай сме мнозинство в тази държава, където богатия успява не защото е може, а защото е от "нашите" хора, на "нашата" партия.Червени куфарчета. Фирми създадени за да се перат пари.
28
7
 
10
 
! Отговори
Ха ха ! преди 8 години
Бългака съм, но в моя хладилник никога не е имало тенджери и тави. Употребявам пластмасови кутии квадратни или правоъгални. С тях хладилника изглежда подреденХраната в тях е само домашно пиготвена. Готовата храна е вкусна но мазна и соленаВеднъж седмично изпичам домашен хляб в малка хлебопекарна, защото готовия е солен.Работя 5 дни седмично по 8 часа и половина и два дни допълнително по 3 часа. Ха познайте на колко съм, от къде съм и каква ми е заплататаХа познайте каква ми е заплатата
27
11
 
22
 
! Отговори
:) преди 8 години
90% от българите са потребител от типа "Без пари, но с претенции" :)
26
1
 
24
 
! Отговори
osata преди 8 години
Има и още една категория потребители, която е пропусната в статията - полугладни потребители. За съжаление броят им не е малък. И са такива не от закостенялост, а от липса на достатъчно средства за изхранване.Впрочем има и още една друга категория - затлъстели от преяждане потребители. Това са предимно политици и мошеници, т.е. мастити бизнесмени.
25
33
 
3
 
! Отговори
Отвън преди 8 години
Здравейте кукли! Моята базова заплата в Британска Колумбия е 580 000 кан.долара годишно и пикая на кахърите ви, че не може да си позволите буркан лютеница и глава лук! Аз се мъча с черен хайвер и суши мбухахаха
24
1
 
27
 
! Отговори
Дебел Депутат преди 8 години
Taкъв дето мрънка и лае, ама като пие 2 ракии вечер и му е през х*я. Тегли една майна на всички и на другия ден пак го дупят с високи цени и ниско качество , ама си мълчи.... Ей такъв съм
23
1
 
41
 
! Отговори
az преди 8 години
Интересно от какво живеят тия писали статията, като нямат мозък?
22
3
 
38
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
"Как изглежда хладилникът на българина?"-Пълен с вино и ракия!
21
2
 
56
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
по-*** статия не бях чел.