Нагласата ни към всяко дете трябва да бъде, че то е уникално

Интревю на Puls.bg с психолога Марина Попова
Обновена: 21 сеп 2014 09:18 | 21 сеп 2014 09:17, Румяна Тасева
16
Нагласата ни към всяко дете трябва да бъде, че то е уникално
Източник: Reuters

Покрай началото на учебната година често ни изникват теми, които обикновено са свързани с различията между поколенията, с това как възпитаваме децата си, какво учат в училище и какво въздействие оказва околният свят върху развитието и изграждането им като личности. По темата разговаряме с Марина Попова.

Марина Попова е психолог. Работи като консултант на Националната информационна линия за наркотиците и алкохола към Асоциация за рехабилитация на зависими „Солидарност”.

- Какъв е Вашият опит с ученици? Какво мислите за работата с деца?

От няколко години Асоциация „Солидарност“ провежда програми с превантивна насоченост в няколко столични училища. От около година аз също съм част от екипа, който прави обученията. Не подозирах колко приятен ще се окаже за мен контактът с децата.

Факт е обаче, че това не е никак лека задача. Видях на практика колко голяма е отговорността на учителите и колко усилия полагат ежедневно.

- Какво Ви направи най-силно впечатление, когато за първи път влязохте в клас?

Направи ми впечатление колко активни и динамични са повечето деца. С радост се включват в интерактивни задачи, не се притесняват от нови хора, по-отворени са към света и по-свободно контактуват с учителите си. Не казвам, че при всички е така, но го забелязах като тенденция. Тази динамика на учениците, в комбинация с възможността за достъп до разнообразна информация и развитието на технологиите, би могла да се използва като сериозен ресурс. Ние непрекъснато обвиняваме новите технологии за деградацията на младото поколение, но е истина, че те предлагат и много възможности. Можем да мислим по посока на това – как бихме могли да ги обърнем в наша полза.

Съвременните младежи имат много по-голям избор и достъп до дейности, с които да се занимават в свободното си време – от сферата на спорта, изкуството, науката и др. Основната ни задача като отговорни възрастни е да моделираме средата, в която растат нашите деца и да не ги лишаваме от никакви възможности за развитие. Добре би било да им показваме различни опции и да ги насърчаваме да опитват.

- Ерих Фром твърди, че главната задача на човек е да „роди“ сам себе си. Това означава, че имаме основна роля в изграждането на собствената си личност. На какви умения е важно да научим децата, за да могат да изпълнят тази задача успешно?

По мое мнение, учители и родители трябва да се обединят около едно – да създават мислещи хора и да насърчават любопитството на децата към света. Отдавна се отправят упреци към образователната ни система, че не стимулира достатъчно креативността на учениците, а изисква от тях да учат наизуст и да възпроизвеждат механично.

Запомнящ се пример по този въпрос ми даде един мой преподавател в университета. Като едва прохождащи в психологията, ние нетърпеливо го попитахме: „Коя според Вас е най-добрата парадигма? Накъде да се насочим?“, а той ни отговори: „ Аз мога да ви заведа в гората, да ви покажа всяко едно дърво, да ви разкажа за него, да го огледаме заедно, но само вие може да решите на кое да се качите и от него да погледнете света.“

Повече можете да прочетете в рубриката Взаимоотношения на  Puls.bg

 


16
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
15
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Ами да...... *** е съставен от 6 милиона уникални ....... ***.
14
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
"Нагласата ни към всяко дете трябва да бъде, че то е уникално"Моля?!Уникална е само глупостта на тази пишман психоложка.
13
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Наистина трябва да има индивидуален подход към всяко дете, само че в БГ е трудно. В клас от 25 деца и 40-минутен урок, ха да го видя тоя учител, дето ще има време да подходи към всяко дете индивидуално.
12
1
 
5
 
! Отговори
Аналитично преди 6 години
Колкото е вредно да се внушава на децата, че са тъпи, толкова е вредно да им се внушава, че са уникални, защото огромния процент от хората не се отличават с нищо, освен в собствените си очи. Въпросната психоложка може само да нанесе тежки увреждания с такъв подход, тъй като акумулира незаслужени очаквания.
11
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Не познавам никой от асоциацията ,но ми помогнаха много с информация онлайн . Така че най малко правят поне това !!! За разлика от други които не си правят труда да ти отговорят .
10
2
 
3
 
! Отговори
Работата й ? преди 6 години
Асоциация за рехабилитация на зависими ( от наркотици и алкохол )В тази асоциация работи психоложката , а говори за съвсем друго , за това че е в училища с деца !Нейната задача е да обясни на обществото ,колко ученици в България са засегнати от наркотици и алкохол и как им помагат ? И как помагат на родителите в този ад ? Защото нито полиция. , нито съд помагат . Има трагични ситуации.Тя се отклонява от главната й работа . И всеки се отклонява , Но какъв е проблема , за да я има тази Асоци
9
3
 
3
 
! Отговори
До Анонимен 7 преди 6 години
Точно така!
8
0
 
7
 
! Отговори
един българин преди 6 години
Ами то всяко дете си е уникално, така си е.И аз като бях дете се смятах за уникален :-)
7
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До Анонимнa 6Ox, kr-I-ativnta-a-a-a ...
6
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
GLUPOSTI!TAKA SE SAZDAVAT SAMOVLJUBENI, SAMONADEJANI, NARTSISIZIRANI TIPCHETA, KOITO PRI PURVITE UDARI NA REALNOSTTA NALITAT NA BOJ ILI NARKOTITSI. TAZI TEORIJA E ZLOVREDNA POREDNA KLOPKA ZA TSELEVO MANIPULIRANE NA CHOVEKA OT LJULKATA - PO-LESNO DA SE VLADEE OBSHTESTVOTO. Chovek e unikalen samo dokolkoto vseki individ e edinstven - "unique",nishto poveche, ne i v natrapvanijua smisal na "velik"! No, vizj, ERIH FROM E STRASHNO PRAV - sam otgovarjash kakuv shte stanesh (osobeno ako si gramoten!) !
5
5
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Аз бях криативна по философия и музика .Но по математика и физика имаше закономерности който учиш .По литература също - от криативност по писане на теми , накой са толкова уникални, че незнаят за кой писател пишат !
4
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Тази психоложка като ходи в училището , отклонява децата от основния материал , който трябва да научат !По математика , като има формули които се учат , как да си криативни , да измислят нови ли . Не всеки е Айнщайн !
3
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
И тя на кое дърво се " окачи ", за да гледа света ?
2
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Ужас , каква е тази бе ?Да й дам един пример :Изучаваш един писател ! - колко да будеш криетивен - изопачаваш каквото е написал . И като научиш един негов стих , какво ще стане?
1
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
...И ТАЗИ Е НА ХРАНИЛКА КЪМ мИНИСТЕРСТВОТО НА ОБРАЗОВАНИЕТО