Юл. Узунов: Натискът за поевтиняване на лекарствата има обратен ефект

Трябва да се търси баланс на интересите, смята президентът на Top Management Advisors
Обновена: 29 май 2012 14:47 | 29 май 2012 11:27, Евгения Маринова
5
Юл. Узунов: Натискът за поевтиняване на лекарствата има обратен ефект

                                                                                                         От: Евгения Европейска

На фона на кризата и общия икономически спад пазарът на лекарства у нас отбеляза пореден рекорд. Данните на международната анализаторска компания във фармацевтичния сектор IMS Health показват, че през 2011 г. у нас за първи път са продадени медикаменти на стойност над 2 млрд. лв., докато през 2010 г. пазарът е бил за 1,87 млрд. лева. За спецификата на българския фармацевтичен пазар, цените на лекарствата и световните тенденции в бранша разговаряме с Юлиан Узунов, президент на консултантската фирма Top Management Advisors.

- Г-н Узунов, проучване сред фармацевтичните компании в България сочи, че те са оптимисти за развитието на сектора въпреки кризата. На какво се дължи тази увереност?

Кризата няма пряко отношение към фармацевтичния сектор нито в света, нито в България. Всеки човек се разболява и в този смисъл лекарствата са продукти от първа необходимост. Потреблението като цяло не се влияе от кризата, а от други фактори, като епидемии и сезонни заболявания.

В редица страни обаче обществените фондове започнаха все по-активно да искат данни за ефективността на лекарствата, а не само за тяхната безопасност и качество. С други думи, те отказват да плащат за лекарства, за които няма доказателства, че са по-ефективни от алтернативни лечения с по-ниска цена.

- Все пак какви са проявленията на кризата в бранша?

У нас кризата се прояви най-вече за аптеките и търговците на едро поради това, че намаляха някои екстри, които носеха висока добавена стойност. Преди четири години огромен брой хора бяха готови да купуват големи количества „парафармация” - например скъпи хранителни добавки за отслабване и други продукти, които са на ръба на фармацията. Тогава имаше пазар за много продукти с висока норма на печалбата и кризата се отрази най-вече на тяхното потребление.

Чистата фармация обаче, която засяга лечението на хората, по никакъв начин не се е повлияла от глобалния икономически спад. Факт е обаче, че има много хора, които не се лекуват адекватно, защото не могат да си го позволят. Може да се каже, че в по-голяма степен са засегнати пациентите, а не бизнесът.

В световен мащаб проблемите на фармацевтичната индустрия са абсолютно различни. Там в последните години изтекоха и продължават да изтичат патентите, които гарантират монопола върху редица лекарства за най-масовите заболявания. Това доведе до много рязък спад в печалбите на производителите на тези продукти. Освен това изследователската им дейност вече не е толкова ефективна, въпреки че продължават да инвестират в разработката на нови лекарства.

Фармацевтичната индустрия вече не е толкова привлекателна за инвеститорите, а това не е добре за човечеството, защото изостава разработката на нови ефективни средства за лечение.

Цялото интервю с Юлиан Узунов четете в Investor.bg


5
Още по темата: цени на лекарствата
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
5
0
 
0
 
! Отговори
.?унна?и?и преди 8 години
?унона ?и?и ?екаыствоЛекаыи До кога ще стоиш въызан? Сянката на ?уната е воден китайски дыакон Быаво ? Коя бедна банка от Ита?ия в Швейцаыия А децата хитыеци Това е техно?огия
4
0
 
0
 
! Отговори
от а до п преди 8 години
сега мога да споде че ?уната може да има с една 3 -та по ,адиус от изчис.ения и с 1-на 3-та по-отда.ечена от Земя Има финансова зависимост от Банцентъ,в 2-ната Земя и Спутник Швайц-до,и подзем шосе се в.ияе Кой знае кога има
3
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Явно не ти е ясно, що е то генерика Номер 2 !
2
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Евтини и ефективни лекарства няма. Има скъпи и неефективни и точно те трябва да бъдат премахнати. Който може да си го позволи, задължително трябва да ползва оригиналите, защото единствено те са тествани за въздействието им върху хора. Генериците са бизнес за малки фирми, които не влагат и един лев в проучвания и разработки, а това е предпоставка за търсене на гешефта, особено когато има 10-15 фирми на пазара произвеждащи уж едно и също нещо.
1
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Ефекта не е обратен, а правилен - тренда в *** е винаги нагоре.

Спонсорирани публикации