Как да се повишат практическите умения на учениците?

Мариета Георгиева, зам.-министър в МОН, пред Bulgaria ON AIR
5 дек 2023 14:51, Анисия Иванова
21

Нови промени в образованието у нас. Предвижда се повишаване на практическите умения на учениците за сметка на по-малко наизустяване и възпроизвеждане на факти.

"Ако от утре направим най-прекрасните учебни програми, не очакваме на другия ден да имаме прекрасни резултати. Нужна е промяна в начина на мислене, в парадигмата на образование. В последните години на безтегловност и служебни правителства имаме натрупани дефицити. Важно е образованието да работи за умения за живот, децата да не се питат: "Това защо го уча?", "Това за какво ми е?", заяви заместник-министърът на образованието Мариета Георгиева в студиото на "България сутрин".

Тя даде пример - вместо учениците да откриват количеството сярна киселина в даден разтвор, да могат да изчислят колко капачки зимна течност за чистачки трябва да поставят в резервоара на автомобила, за да не замръзне при минус 20 градуса.

"Това не е голяма промяна в съдържанието на задачата, но разчита на придобиване на умения, които утре да използват. Превърнали сме учебника в свещена книга. Трябва да направим широка промяна в начина на мислене, да променим програмите, които да кажат какво очакваме децата да постигнат, да дефинираме качествено образование, за да сме доволни от него, да се погрижим за квалификацията на учителите", каза още Георгиева.

Заместник-министърът подчерта, че за международното оценяване PISA учениците почти не могат да тренират - то е оценка на придобитите умения, на качествата на ученика да прави изводи.

"Ние искаме да цитират наименования на гранични пунктове или как се наричат семействата в природния свят, а не им показваме какъв е смисълът на тези знания и къде те се проектират в реалния живот. Искаме да се откажем от това учениците да станат и да дават определения на множество понятия и да поощряваме собствено мнение, да го защитиш и мислиш", уточни Мариета Георгиева.

Пред Bulgaria ON AIR тя изрази мнение, че промените с тестването в 10 клас и въвеждането на входно ниво за 9 клас няма да доведат до стрес за учениците:

"И сега има входни нива всяка учебна година. Промяната ще бъде в това да улесним учителите, училищата, с експертно създаване на входни нива във формат близо до това, което искаме да постигнем, задачи базирани на практически ситуации."

Съществена промяна ще има за сегашните петокласници, когато стане време да кандидатстват в гимназии. Георгиева заяви, че учителите ще имат достатъчно време през следващите 2 години да адаптират учебната програма, така че децата да придобият практически умения и да се справят с желание с различни задачи.

"Това, което ще постигнем, касае общото ниво на учениците от една страна, от друга - да съберем ножицата, която се отваря - високо нива на някои ученици и ниско ниво на голяма част от младите хора. Предприема се подход, базиран на цели, гарантиране на квалификацията, искаме да съберем ножицата и да дадем по-добри средни резултати", описа целта на промените заместник-министърът.

Помощ в това оказва въвеждането на "Дигитална раница", обучени са 18 000 учители.

"Дигитализацията няма да повиши резултатите сама по себе си, но ще даде възможността всеки да може според индивидуалните си особености да получи своя най-правилен път към знанието", посочи гостът.

Във връзка с идеята за 3-годишно обучение за придобиване на образователна степен "бакалавър" Георгиева заяви, че това тема на дебат между всички заинтересовани страни, в това число влиза и бизнесът.
Промяна ще има в обучението в яслите и детските градини.

"Много важно е от най-малка възраст в яслите не просто да ги храним и да спят, а да работим с децата, да ги развиваме, в тези начални етапи се получава най-добър резултат. В яслите да се грижат за тяхното интелектуално развитите, за да имаме в детската градина изградена основа за умения, грамотност, говорене, разбиране, четене, важна е езиковата интеграция", уточни зам.-министър Мариета Георгиева.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


21
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
21
0
 
4
 
! Отговори
Хххххх преди 4 месеца
Първо трябва да махнат проектите.Защтото учителите не преподават в час а оставят децата и си правят проектите .И да минат на изпит учителите повечето от тях не знаят какво правят там децата го питат той вика виж в интернет.СРАМОТА като гледам в по малките градове се назначават с познати.Писле децата не знаели ТЕ УЧИТЕЛИТЕ И ДИРЕКТОРИТЕ не знаят Продавал в кварталната бакалия и познат на директора и хоп станал УЧИТЕЛ. СРАМОТА И СЕ РЕВАТ ЧЕ ИМ МАЛКО ЗАПЛАТАТА ДА Е ГОВОРИМ ЗА ДР.ВЪЗНАГРАЖДЕНИЯ
20
0
 
2
 
! Отговори
Ника преди 4 месеца
Чиновниците от Министерството първо трябва да влязат като учители( не като проверяващи) в поне 50 училища( от които поне 1/3 с билингви и 1/3 с най- ниски резултати от външни оценявания) ,да предадат поне по 5 урока в една и съща паралелка и тогава ще могат да отговорят честно,почтено и професионално на трите простички въпроса:Защо?Как?Кога?
19
0
 
1
 
! Отговори
А. Петков преди 4 месеца
Интересно е и ,че те не могат да пишат правилно на български,НО много държат да научат и чужд език и децата ходят от ранна детска възраст на уроци 😂.
18
0
 
4
 
! Отговори
Да.Каменова преди 4 месеца
Едно не разбирам,защо трябваше да се сменя съдържанието на учебниците,вместо просто да се добавят новостите в тях.Аз съм на мнение ,че дори самите учители не знаят как да предадат материала ,какво остава за учениците.И как родителите да помогнат ,когато те самите са учили по съвсем различен начин.И това благодарение на нашите мили 240 прасета извинете "управници " в Парламента.
17
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Какво става днес ако ученик не знае материята? Колко са повтарящите класове? Какви са наказанията, за това че не учат? Как са защитени учителите от родителите на учениците? Как са защитени учениците от калпави учители? - отговорите на тези въпроси са нищо, няма/малко, няма данни и никък. Ей затова и резултати - 2
16
1
 
8
 
! Отговори
Георги Илиев Митев преди 4 месеца
Научете ги как да крадат от всички хора и така ще получат необходимите за вас практически умения.
15
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Като спрем да се отнасяме с тях все едно са малки и глyпави! За пример: имам учебна тетрадка по мат. от 50-та година за първи клас - още на първата страница започва с цифрите от 1 до 10, събиране и изваждане. Днешните учебни тетрадки за първи клас - ченгелчета, чертички и много картинки, сакън да не се претоварят и да не им прегреят малките мозъчета?!? Резултатите са видими! Не трябва да се омаловажава и подтиска естествената любознателност на децата, а да се използва в правилна посока!
14
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Събиране на билки и хартия , връщане на бутилки , летни бригади , Ленински съботници , часове по трудово обучение .Като струни бяхме .
13
0
 
8
 
! Отговори
240 бройки, преди 4 месеца
"начело на Държавата", събрани от кол и въже....са 100% неграмотни във всяко отношение....Благодарение на тях неграмотността в България, от година на година расте...
12
1
 
8
 
! Отговори
комиците преди 4 месеца
МОН да се прекръсти на Човекът и тъпите му реформи.
11
0
 
9
 
! Отговори
морски преди 4 месеца
Преди малко по радиото казаха, че учениците от Сингапур, Китай, Япония и Южна корея са най-подготвени и знаещи на междунарони съревнования. Не се чудете после защо 21 век е века на Азия. То и прабългарите са дошли оттам...но...можеше...можише...
10
1
 
12
 
! Отговори
някой преди 4 месеца
Поредната *** ***, не разбираща за какво говори. Аман от изкуфели дърти лели като тая и шефката на синдиката на българските учители. Системата преди 10 учеше децата да мислят. Сега им дават да пишат "есета" и да пълнят джобовете на "колеги" специализирани в частните уроци. Ученици 8-10 клас сричат, не знаят да пишат и четат. Но отбелязваме "прогрес"! Тази година за олимпиадата в Румъния на министерството му се досвидя автобус и децата се лангъркаха 10 часа с влак приличащ на ***. Това е...
9
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
МЕСТАТА ВЪВ ВУ СА ПОВЕЧЕ ОТ УЧЕНИЦИТЕ, КОИТО ЗАВЪРШВАТ! И НАКРАЯ ВИСШИСТ ПИШИ С ГРАМАТИЧЕСКИ ГРЕШКИ И НЯМА ПОЗНАНИЯ ОТ ВИСШЕТО СИ ОБРАЗОВАНИЕ!
8
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Едно време имахме една другарка по руски език, Васка Динева, още е жива, към 90 г е. А не знаеш и не си научил урока, имаше един пръстен на дясната ръка, го обръщаше и с него като те хакне по главата да видим следващия път дали няма да учиш. Такива умения ти даваше, че направо.
7
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
За практически умения и бачкери има техникуми, СПТУ-та и ТВУ-та. Требват ни отгледани от Образованието мозъци и потенциял за научен прогрес! А това не става с ежегодно оценяване на учениците със смешни тестове
6
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
бай маню явно не си в час!
5
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 месеца
Влизаш в училище и излизаш по-***. Това е днешното.
4
5
 
5
 
! Отговори
Бай Маню преди 4 месеца
Едно време като ученици бяхме 500 пъти по-натоварени от сега. Учехме всички предмети с еднакви часове и по много информация. А, сега-нищо не учат, учебничета с по 20 страници.
3
5
 
6
 
! Отговори
Доктор Сър Пичук преди 4 месеца
Решението е просто - тест за интелигентност за учителите при приемането им на работа както и психотест както за професионалните шофьори, както и забрана на учителските синдикати и премахване на колективните трудови договори в образованието.
2
0
 
4
 
! Отговори
Кратък отговор: преди 4 месеца
С практика.