Откриха следи от вода около планетата джудже Церера

Това дава нови сведения за разпределението на водата в Слънчевата система
Обновена: 23 яну 2014 10:26 | 23 яну 2014 10:26, Елка Василева
Откриха следи от вода около планетата джудже Церера
Снимка: Reuters

Получените данни от космическия телескоп "Хершел" позволиха на учените да регистрират следи от водни пари около планетата джудже Церера, разположена в астероидния пояс, съобщават световните информационни агенции, позовавайки се на Европейската космическа агенция /ЕКА/.

Учените за пръв път се натъкват на следи от вода в тази част на Слънчевата система. "За пръв път открихме вода в астероидния пояс, а това доказва, че Церера има ледена повърхност и атмосфера", отбеляза един от авторите на изследването - Михаел Кюперс от Астрономическия център на ЕКА в Испания.

Благодарение на свръхчувствителната апаратура на "Хершел" специалистите успяха да установят две точки на повърхността на миниатюрната планета, където редовно се наблюдават изригвания на малки водни частици. Изригванията на водни пари на Церера са в рамките на 6 килограма в секунда.

Както показаха снимките на телескопа, тези два участъка са били най-тъмните на повърхността на небесното тяло.

Изследователите предполагат, че в тези части на Церера слънчевата светлина се поглъща най-активно, което води до бързото разтопяване на леда и до мощното отделяне на пара от повърхността.

Учените изтъкват, че откритите от "Хершел" водни пари около Церера им дават нови сведения за разпределението на водата в Слънчевата система. Като се има предвид, че масата на Церера съставлява една пета от тази на астероидния пояс, това откритие има голямо значение не само за изследването на малките небесни тела в Слънчевата система. То ще даде важен принос и в изучаването на произхода на водата на Земята.

Космическата обсерватория на ЕКА "Хершел" е предназначена за наблюдение на "студената Вселена". Тя бе изведена в орбита през 2009 година. "Хершел" е най-големият от инфрачервените телескопи, изпращани в космоса. Диаметърът на огледалото му е 3,5 м - с 1 м повече, отколкото на космическия телескоп "Хъбъл". "Хершел" има две фотокамери със спектрометри и датчик HIFI, улавящ излъчвания в инфрачервения диапазон. Така телескопът прави наблюдения на инфрачервеното излъчване в широк спектър честотни диапазони и може да фиксира най-хладните
космически тела, изпускащи най-малко енергия. Направените с него наблюдения обогатиха познанията за формирането на Вселената.

През април 2013 година апаратът напълно изчерпи запасите на охладителя си и прекрати своята работа. При все това масивите от данни, които той предаде на Земята по време на своята мисия, съдържат много сведения, които учените още дълго време ще дешифрират.

Тея друга работа нямат ли си т*паци.