Откриха невиждана досега галактика без тъмна материя

Тя е локализирана на около 65 млн. светлинни години от Земята
29 мар 2018 22:15, Елка Василева
Откриха невиждана досега галактика без тъмна материя
Снимка: архив, Reuters

Астрономи са открили невиждана досега галактика, която изглежда лишена от тъмна материя - изобилната и загадъчна материя, която не излъчва светлина или енергия и се смята за фундаментална част от всички галактики, съобщават световните информационни агенции, позовавайки се на публикация в сп. "Нейчър".

Първото по рода си откритие ще принуди учените да преосмислят схващанията си за формирането на галактиките.

"Не очаквахме, че подобно нещо може да се случи", казва астрономът и ръководител на изследователския екип Питер ван Докум от Йейлския университет.

"Говорим за изключително откритие, като се има предвид, че по същество галактиките трябва да съдържат повече тъмна материя, отколкото обикновена", допълват специалисти от университета на Торонто, които са участвали в изследването.

Галактиката, наречена NGC1052-DF2 и локализирана на около 65 милиона светлинни години от Земята, освен от тъмна материя изглежда е лишена и от газ, и е сравнително оскъдно населена от звезди. Въпреки че размерите й са приблизително същите като на Млечния път, в нея има около 250 пъти по-малко звезди - 400 милиона в сравнение със 100 милиарда в нашата галактика. "NGC1052-DF2 е толкова "оскъдна" на материя, че спокойно може да бъде наречена "прозрачна", казва Ван Докум.

Галактиката NGC1052-DF2 е класифицирана като ултрадифузна.

Тъмната материя, която остава най-голямата загадка за съвременната астрофизика, съставлява около една четвърт от общата маса и енергия на Вселената. Тъй като не излъчва светлина, тя не може да бъде наблюдавана директно. Учените обясняват съществуването й с гравитационния й ефект върху галактиките.

Обикновената материя включва "неща" като газове, звезди, черни дупки, планети, плюс обувки, чадъри, птицечовки и всичко останало, което човек може да види.
Галактиката NGC1052-DF2 е открита с помощта на телескопа "Дрегънфлай" в Ню Мексико.

Учените нямат обяснение за липсващата тъмна материя в галактиката NGC1052-DF2, но все пак имат няколко предположения. Според тях е възможно катаклизъм в нея да я е лишил от цялата тъмна материя и газ. Специалистите не изключват и "намесата" на съседна масивна галактика.

Въпрос към всички! преди 3 месеца
Не разбрах кое количество на тъмната материя спрямо нормалната е вярното!
Не мога да мисля!

и

На базата на коментарите, се чудя, колко ли народ е отказвал да ползва електричество, в продължените на години, защото било "нечисто", "сатанински", "псеведо" и прочие ...
Сетих се - малко - Тогава не е имало интернет и телевизи, така че малоумниците са били предпазени от теориите за плоската земя ...

Птицечовките не бяха ли от тъмна материя?

Учените станаха като шведите. Скъсват се да лъжат завалиите, само и само да изпросят някой лев.

ined преди 3 месеца
Нямало е преди 65 милиона години. То и тука по това време е нямало и динозаврите си живеели щастливо без тъмни елементи като Иван Костов и индийци с български паспорт

Новата България.

Щирлиц преди 3 месеца
След внимателно вглеждане,забелязах...петио елемент!

Това ми звучи малко в стил "И да паднем и да бием пак ще се напием".
Нямало галактика без тъмна материя ама тази Е.
Ами добре, пак сме прави..........ХА-ХА.

Псевдонаука !

Ганьо преди 3 месеца
Пу си за мене :) пу пу :)

Е как па я видеха толкова от далече?На 65млн светлинни години значи те видяха галактиката как е изглеждала преди 65млн години. Може сега да е бъкана с "тъмна материя", каквото и да значи това. А бре, шменти капели. Я сипи по още едно!

Психиатър преди 3 месеца
Професоре, айде моето момче в стаята, днес цял ден се разправях с Циника, сега с теб! Прибирай се и до пет минути да си си пил хапчетата и в леглото, или викам санитарите!

Професор преди 3 месеца
Бойко не се предавай! Народа е зад теб и те подкрепя! Мачкай комунистите! Само ГЕРБ!

И тоя Учен се учудва, че за пръв път виждал подобна галактика? Значи ние дето на един ккур място е Марс от нас не можем да го изследваме, тръгнали сме да изследваме Вселената...Къде отиваш бе?
Да не казвам, че Казват някои че във Вселената имало 2 трилиона Галактики...Ти на всяка секунда от твоя живот да изследваш една галактика във Вселената ти трябват
около 2000 живота ... И тоя се учудва? Муахахаха...

Ристу преди 3 месеца
Статията е пълна с глупости. Ето ви 1 цитат набързо: "Парадоксално откриването на галактика без тъмна материя не само няма да разклати основите на физиката, но в действителност може да потвърди съществуването й, отбелязват учените." Значи тази галактика потвърждава съществуването на физиката. Добре.

Дано по бързо да намират като нашата, че тука 3 световна война цъка като часовник с махало, и с желязото от кремиковци да построят кораба с който ще се качим 7 милиона души и да полетим при динозаврите.

Нали Людмила Филипова се писа специалистка по тъмната материя, след като е учила три семестъра?
Тя сигурно ще ни обясни где се е дянала тази материя в онази галактика?!