Между космоса и Марианската паднина – Кати Съливан, жената, посетила и двете

От дъното на океана тя се обажда на космонавтите Боб и Дъг
11 юни 2020 18:50, Нели Христова
Между космоса и Марианската паднина – Кати Съливан, жената, посетила и двете
Снимка: EYOS Expeditions

Само осем човека са стигали до най-дълбоката точка на Марианската паднина - Чалънджър. 550 души пък са летели в космоса. Но само един човек е успял да направи и двете - Кати Съливан.

Миналата неделя бившият астронавт на НАСА и настоящ океанограф се спусна на 10,928 метра дълбочина като част от експедицията Ring of Fire, организирана от приключенската компания EYOS Expeditions и специалистите по подводни технологии Caladan Oceanic. Компанията кани трима безстрашни изследователи, които наричат себе си "експерти по мисиите", Кати Съливан бе първият от тях, който завърши своята близо 10-часова мисия.

"Познавам Марианската паднина като батиметрична характеристика на диаграма, тектонична характеристика и сеизмична характеристика ... но това е всичко. Само данни. Ала да го видите с очите си - това променя света ви. Нито един уважаващ се морски биолог не би отказал такава възможност!", споделя Кати пред CNN.

А да стигнеш до дъното на света не ти трябва сериозна физическа подготовка, каквато ти е нужна за да изкачиш Еверест или да отидеш в космоса. Просто трябва да си много авантюристичен.

Живот пълен с нови открития

Още съвсем млада Кати Съливан е впечатлена от изследователите.

"Винаги следях ранните астронавти, Жак Кусто и ранните акванавти. Те бяха любознателни, умни хора, които знаеха как да накарат нещата да се случат. Тази любознателност, онова чувство за приключения, любопитството, което подтиква изследователите - можех да го почувствам и в себе си докато ги гледах", спомня си Съливан. Тя за първи път научава повече за Марианската паднина в Университета на Калифорния в Санта Крус.

Кати първоначално има намерението да учи руски език, но решава да вземе няколко научни часове "съвсем против волята си", които обаче завинаги променят възприятието й за океана.

"Изведнъж имаше толкова много история, толкова много разкази за изследователи, а след това дойдоха и всички знания за това как океанът работи геологически, теченията и съществата. Всичко това ме очарова", разказва бившият капитан във военоморските сили на САЩ.

И така, удивена от океана, Съливан става доктор по геология и фокусира проучванията си върху северната част на Атлантическия окен.

"Докато работех, осъзнах, колко обичам планирането, дизайна и изпълнението на експедициите. За това, когато чух, че НАСА наемат хора, веднаха отидох и станах оператор на експедиции", разказва тя.

И така, по време на мисията "Чалънджър" през 1984 г., Кати Съливан се превръща в първата жена, разходила се в открития космос. През кариерата си в НАСА тя взима участие и в мисията "Дискавъри" през 1990 г. и "Атлантис" през 1992 г.

От космоса - в дълбините на океана

На 7 юни, преди да се спусне на дъното, Кати се запознава с всички условия в дълбините на океана. След това се приготвя за спускането с подводницата. И докато за Съливан това е първото спускане, за малката машина с форма на квадрат, която носи името Limiting Factor, това далеч не е първата мисия до най-дълбоката точка Чалънджър.

Проектиран от гражданския производител на подводници Triton Submarines, превозното средство разполага с титаниева сфера с дебелина 90 милиметра, която защитава изследователите от 2200-те метрични тона налягане на дъното на океана. По време на всяко гмуркане изследователите събират мостри от морското дъно и помагат в географските изследвания, тъй като за дъното на океана се знае прекалено малко.

"Чувстваш се все едно летиш в икономичната класа на самолет", разказва Съливан за дългото пътешествие. В Limiting Factor има достатъчно място тя и помощникът и да протегнат крака или да правят по малко йога, но седнали. Спускането на дъното отнема около 4 часа, а някъде по средата, в кабината станало малко по-студено, но други физически промени не се наблюдавали.

"Има две неща, по които изстрелването в космоса и спускането на дъното на окена се различават. Първото е много енергично. Все едно си на бомба, когато се качиш на ракета, която се изстрелва от земята. Много е енергично, шумно, има много ускорение. Но когато се спускаш в океана е все едно си в един магически асансьор. Много е спокойно. Не си в тромав костюм, можеш да си с дрехите си за вкъщи, ако решиш. Спускаш се бавно и плавно", казва Кати. Тя наблюдава как светлината постепенно намалява, докато хапва сандвич с риба тон и ябълков пай.

"Вечеря на 31 фута под морското равнище... Не го ли прави всеки?", пита Кати шеговито.

Когато стига на дъното на Марианската паднина, тя има има 15 минути да се свърже с главния кораб, да се ориентира, да провери системите и след това... да се наслаждава на момента. Океанското дъно й напомня на сцена от космоса. Тя се чувства като астронавт на Марс, който взима първите проби, които ще допринесат за увеличаването на знанията за непознатата планета.

След 1,5 часа Съливан започва да се изкачва обратно към повърхността. През това време прави едно необичайно обаждане - тя успява да се свърже с астронавтите Боб и Дъг, които полетяха към Международната космическа станция с капсулата на SpaceX. Откривателите си разменят данни за своите мисии, които си приличат по много неща - и двете са финансирани от частни компании и спомагат за научния и инжинерен напредък.

Тея дни и за Сиатъл се чуват едни работки... Намини и нататък... Румене.

Румене, ти скоро да си ходил към, Детроит, например? Пробвай и в Ню Йорк...

Браво на нея! Сега да отиде и да се ожени за някоя, която се е качвала на Еверест 10 пъти.

странно преди 1 месец
Това жена ли е?

Румен преди 1 месец
До 47 Кому е било нужно да се прави на космическа сила. Като си гази калта и неможе да си оправи селския двор. А кравите в ТЕКЕЗЕСЕТО им се броеха ребрата и с кал по опашките

Румен преди 1 месец
До 48 Тази грешка не е от значение.
Статията е интересна.

Аз преди 2 месеца
До Анонимен 50.
Нищо против, че за състезателна кола трябва авантюристичен дух, но ти качвал ли си се на космически кораб?

Паднината преди 2 месеца
Нели Христова - ти си най-голямата паднина!

БабоЕб преди 2 месеца
Най-дълбоката точка на Марианската Падина не се казва "Чалънджър", а "Челинджър Дийп" (бел. ред. "Challenger Deep")

Aман от негрaмотните ви статии. Преписвачи... гнyс ме е да го чета това.

До 41

Докато имаше друсащи се Чавдари, имаше и български космонавти и бяхме 6-та космическа сила, като умряха друсащите Чавдари, има само евроатлантически ъпгрейднати пиидали...

Гошо...Тъпото преди 2 месеца
Каквото и да...кажем;куражлия жена.Три мисии в Космоса,а сега с този...батискаф,потопена на най...дълбокото място в океана.Наистина,впечатляваща изследователска кариера.

До Аз

И като е посетила дъното на Марианската "паднина," какъв е приносът - защо не ни светнеш? Май приносът е, че си е навлажнила дъртия чатал от екстаз! А, американците продължават да се надпреварват със себе си в най-различни глупости, за да привлечат вниманието на света, но никой вече не ги бръсне за слиива.

Дидо преди 2 месеца
Коментарите. Те описват българското "съзнание и култура". Защо сте толкова прости бе защо..?

Рашко преди 2 месеца
Рашо и Кремена

Стопляш бавно, седял си на последния чин в училище явно. Българин съм, да. А Рашко е просто псевдоним, харесва ми как се римуват рашка-говняшка :)

Аз преди 2 месеца
Браво на жената! Смислен, интересен, полезен за хората живот. Салатката, ракията, бирата - всеки го може. Ама приносът от тях е само в тоалетната.

И като не е имало друго, освен автобуси Чавдар, всички се смятате подготвени за Космоса? То освен друсане в автобус и дишане на нафта друго не се иска. Даже и по това време, не всеки друсащ се в Чавдар е станал космонавт, ама нали да подценим другите като не можем друго. Та дано ни стане кеф

Рашо и Кремена преди 2 месеца
До Рашко

Рашко?, българина?!, ама наистина!? Ти си нашата българска гордост!

P.S. А къде е Кремена?!

Бау преди 2 месеца
Не може да се сравнява с това да изпиеш бутилка ракия!

до 35

Не бе разбирачо. Село нямам, гражданче съм! Преди 89-та други освен Чавдарчета нямаше - викахме им, нафтените камери, но явно ти не си бил замислен или си бил с биберон в устата. Иначе мъдриш мисли на гол гааз и ти плякат плюсчета за Бог да прост!

Рашко преди 2 месеца
До Бабоебб

Моят подход е по-различен от твоя, а виждам, че и приоритетите ни доста се различават. Аз имам жена и три деца, успех с търсенето на съпруг.