Черни стени. Две лампи, които осветяват черния под отгоре – като полицейска крушка при разпит на масов убиец. В средата на сцената – голям ковчег. От дясно – микрофон. Зад ковчега – 2 стола. Черно. И един човек, облечен в костюм. Елегантен костюм. Пиесата на Конър Макфесрън “Спомняш ли си М.” (оригиналното заглавие е “Ром и водка”) в театър Сфумато под режисурата на Димитър Сарджев.
Главният герой започва бавно да разказва историята на живота си. Имал е гадже. И когато й е изневерил една нощ случайно, се е наложило да я зареже, за да се ожени за забременялата си нова тръпка. Сега е на 24. Има две деца и работа на чиновник във фирма. Всичко е било нормално и предсказуемо допреди няколко седмици. Но вече – не.
Той е станал алкохолик. Изгубил е контрол над себе си. Изгубил е всякакъв контрол. Един ден е отишъл на работа и е метнал компютъра си директно върху предното стъкло на скъпата кола на шефа си. И това е началото на последния уикенд, който той разказва на зрителите.
Алкохолът е чудесният начин да полее и да удави грешката и падението, което сам си причинява напоследък. Защото героят на Макферсън изглежда като един неспасяем мерзавец, пълен нещастник, който отгоре на всичко дори сякаш не притежава какъвто и да било инстинкт за самосъхранение. Той е измъчван от зловещи мисли, срам от себе си и комплекси, но най-вече – от страха да бъде неудачник, който го прави точно такъв.
Привидно става дума за един млад човек с етикет “красив, успяващ и перспективен” на челото. Но изведнъж, както живее обикновения си живот, той има възможността да се самоунищожи и за всеобщо учудване – не я изпуска. Именно това – някак нарочно взетият избор - прави образа, който изгражда Велислав Павлов, зловещ и интересен.
Той разказва как за няколко дни е скокнал в ниското, в необикновеното, в неочакваното. В неговия монолог почти няма аргументация. Героят просто прави нещата, а след това ги казва, което го прави ужасяващ в своята непредсказуемост и необяснимост. И което те кара да слушаш като омагьосан.
Той е хванал микрофона като убиец от италианската мафия, ей сегинка ще изпее уна канцоне, но след това ще се наложи да убие всички, защото са го чули. С тънка подигравателна усмивка.
Тази неизвестност и нелогичност е и в зловещия звуков фон. В резките движения и шумове, стряскащите реплики и жестове.
И на сцената сякаш се разиграва несмешен виц със смърт накрая. Героят застава пред микрофона и ни забавлява с черната стенд-ъп драма на един тотално провален аматьор в живота. Толкова бързо се предава на глупостта, че човек би помислил, че той е празен от съдържание, след като постъпките му са така тъпи и непоследователни.
Но усещането по време на представлението, е че си на върха на айсберга, че има много тъмнина зад думите, че в главата на героя е черна дупка, която поглъща смисъла и го води към действия с необяснима логика, която не се поддава на екзистенциалните закони, която им се присмива, която повръща върху тях.
Това усещане за пълнота и необятност най-вероятно идва от голямата неудовлетвореност, непълност в живота на героя, която той усеща като недоволство и запълва с алкохола. На 24, с 2 деца, жена, която те обича и няколко откачени приятели. Не е достатъчно. Просто не е достатъчно.
И когато на някой не му стига “нормалното”, той иска точно обратното. Защото няма смелостта да го понесе.
Той не е обикновено безобидно пиянде. Той е хорър образ, Джекил и Хайд, чиято тъмна половина е по-привлекателна от светлата и затова, чрез алкохола, накрая тя взима превес. Той върши редица простотии, но не заради замъглен ум, а заради болезнено остър ум – също като светлината и звука в спектакъла. Неговият модел на мислене няма никаква връзка с моя или твоя.
От него към края на моноспектакъла съвсем спокойно би се очаквал разказ за това как е убил някого. Но не със счупена бутилка от водка в момент на умопомрачение, а като героя в “Чужденецът” на Камю, който спокойно убива, само защото слънцето грее ярко на плажа и на него му е горещо.
Героят в “Спомняш ли си М” е жалка, не смешна и зловеща карикатура. Той е изкривен образ на пича, който се самозакопава с усърдност на гробар с многогодишен опит – и както сам си копае гроба, започва тотално да се разлага.
И точно когато напълно си убеден, че няма нищо общо с теб, светещият надпис на стената ти казва “Quod eram, tu es. Quod sum, tu eris.”, т.е. това, което съм аз, ще бъдете и вие... И ковчегът се отваря...
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Списък на 40 години ограничава достъпа на САЩ до фючърси върху европейски облигации
Битката за Покровск се ожесточи, украинското знаме се върна над Общинския съвет
Ерата на чиповете е напът да приключи
Възможността за отпадане на някои мита окрили щатските индекси
ЕНП залага на крайната десница за разхлабване на екологичните разпоредби в ЕС
Кадър на деня за 5 ноември
Цигарите и електронните изделия в България поскъпват от 2026 г.
Късмет и пари в хороскопа на няколко китайски зодии
ДНСК проверява 25 землища за застрояване на речни корита
Сангаре се закани: Левски е длъжен да тресне ЦСКА
Страхотна новина за Лудогорец
Казаха защо Левски мачка и къде е силата на "сините"
Бразилска перла на Левски хвърли в размисли Хулио Веласкес
Пади Пимблет се закани: Ще разбия лицето на Илия Топурия
Александър Бублик яде бой във Франция
Четящите хора са 10 пъти по-щастливи от другите
Овесени кексчета с ягоди и крема сирене
Нумерологична прогноза за 6 ноември
Таро карта за 6 ноември, четвъртък
Дневен хороскоп за 6 ноември, четвъртък
От хип-хоп клубовете в Харлем до подиумите на Висшата мода – историята на streetwear стила
Виц на деня - 6 ноември
Варненец се озова в ареста след кражба на козметика
38-годишен задигна яке от мол във Варна
Времето във Варна на 6 ноември 2025
16 души са ранени в катастрофи през последните 24 часа
Огнеборците потушиха 27 пожара през последното денонощие
Гигантска ударна вълна се разпространява през Млечния път
Опасна ли е за Земята черната дупка Gaia BH1
Как да пробудим съзнанието си
В САЩ откриха, че човешкото сърце е способно на самовъзстановяване
Най-голямата паяжина в света е открита в пещера между Албания и Гърция
James Webb открива следи от първите гигантски звезди