Един учебник по предмет - пагубно е за образованието!

Издатели: Ако МОН издава учебниците, това ще доведе до корупция
6 юни 2014 21:10,
34
Един учебник по предмет - пагубно е за образованието!
Снимка: архив, Булфото

Въвеждането само на един учебник по всеки предмет е пагубно решение за качеството на българското образование. Това категорично заявиха издателите на учебници на свиканата от Асоциация „Българска книга“ пресконференция по повод предложението на министъра на образованието и науката проф. Анелия Клисарова, че трябва да се учи по един учебник до завършване на основното образование.

Издателите посочиха, че наличието на повече алтернативни учебници гарантира свободен избор в съответствие с индивидуалния личностен потенциал на децата. Именно затова трябва да има избор между учебниците, като този избор да бъде направен от учителя, защото той най-добре познава спецификите на различните ученици в класа, аргументираха се издателите. 

Още по темата
Те заявиха, че тези 42 млн лева, които тази година Министерският съвет е отпуснал за преиздаване на учебници, не се дават всяка година от държавата, а веднъж на три години, както е според закона. Средногодишният бюджет, който се дава за учебници, е 25-26 млн. лв, поясниха издателите.

Въпреки твърденията на проф. Клисарова, че всяка година държавата дава милиони за учебиници, които отиват в частни издателства, те изтъкнаха, че всички издателства сами поемат разходите по печатане на учебниците. След това министерството решава кои ще одобри и кои не, което е разход за издателствата.  Като допълнителен фактор издателите отбелязаха, че цената на хартията се увеличава, а цената на крайния продукт – учебника, остава една и съща.

„Цените на учебниците в България са най-ниски, а са по-добри от западните, включително и като дизайн“, споделиха представители на издателствата. "Как е възможно един чернобял роман голям формат да струва 15 лв., а един учебник, същия формат, който е цветен, да струва около 5 лв.?", възмутиха се те.

Според тях наложените практики в Европейския съюз доказват, че ограничаването на броя на учебниците не води до повишаване на качеството на образованието, а резултатно обучение се постига в условията на реална конкуренция.

Единственият генератор на ниски цени и здравословен стимулатор на добро качество е конкуренцията, убедени са издателите. Грижа и ангажимент на държавата е да създаде законови условия за това, а не да налага монопол и да отваря място за корупция там, където не го е имало, заявиха още те.

Ако Министерството на образованието и науката бъде издател на учебниците, това ще доведе до корупция, категорични са издателите.

Освен това те изказаха мнение, че МОН няма да е в състояние да съставя учебниците без грешки. Във всеки издателски екип на учебник присъстват учители, но не е възможно само учители да пишат учебното съдържание, тъй като не това е компетенцията им, категорични са издателите.

Годишно в цялата страна най-много 300 ученици сменят училищата си и ние трябва да се водим от правилото, а не от изключението, коментираха издателите тезата на Клисарова за улесняването на учениците при преместването им в друго училище.

Според тях трябва да се върви към нов закон за училищното образование. Ако има проблем с учебниците, че не са разбираеми, то трябва не да се ограничат издателствата, а да се промени програмата, заявиха издателите и настояха за среща с МОН, на която да бъдат обсъдени всички проблеми.

Пресконференцията се състоя в рамките на "Пролетния базар на книгата", провеждащ се от 3 до 8 юни.

Повече новини за българското образование четете в сайта на Investor
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


34
Още по темата: МОНучебници
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
34
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Преди всичко учебниците трябва да се пишат от учителски колективи, а не от професори и академици, които трябва да издават за университетите.
33
0
 
3
 
! Отговори
34567 преди 9 години
ГОЛЯМА ЧАСТ ОТ УЧЕНИЦИТЕ ЗАВЪРШВАТ И БЕЗ УЧЕБНИЦИ.ЗА ТЯХ Е БЕЗ ЗНАЧЕНИЕ ДАЛИ ИМА 5 УЧЕБНИКА ИЛИ 1.НАПРАВЕТЕ СТАТИСТИКА КОЛКО УЧЕНИЦИ ИМА В ДЪРЖАВАТА,КОЛКО СЕ ПЕЧАТАТ И КОЛКО СЕ ПРОДАВАТ В ГОРЕН КУРС.
32
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Когато говорим за "индивидуален личностен оитенциал за децата" не можем да въвеждаме за всеки ученик отделен учебник, нали:) За Прнчо тъпия - история от Просвета, а за Гошко умния - история от Хеликон например. Ясно е, че зад всичко стои алчността на издателите. А учебниците са си все еднакви, но с различни картинки. И допълнително -за да се докажат като различни, вкарват какви ли не небивалици за оригиналничене. Хаде стига. Един учебник по предмет, но ако може малко по-интелигентно написан!
31
0
 
3
 
! Отговори
ЕВ преди 9 години
Колкото и учебници да се издават,ученикът учи само по един на предмет.
30
0
 
7
 
! Отговори
мнение преди 9 години
Трябва да има само по един учебник за предмет. Този учебник обаче да бъде прегледан детайлно дали отговаря на изискванията според държавните изисквания за съответния клас.Всички знаем, че има предмети, неприемащи политически пристрастия - химия, физика, математика, биология. Обаче има и предмети, които лесно се запат с мераците на силните на деня - литература, история, донякъде география. Това трябва да спре.В момента един от одобрените парцали за учебник по химия за 9 клас не става за нищо!
29
0
 
5
 
! Отговори
Stamat преди 9 години
6te bade pagubno za izdatelite, a ne za obrazovanieto!
28
0
 
11
 
! Отговори
.................... преди 9 години
Един учебник по предмет- прекрасно е за образованието, стига да е учебник, а не плява, като безкрайно многото такива, които в момента се зоват без никакво основание "учебници".
27
0
 
16
 
! Отговори
Лора преди 9 години
Тези хора като пишат и си вярват, че искат и хората да им повярват. По-голяма корупция от това, което е в момента едва ли е имало. Издателствата плащат на министерството, след това издателите плащат на директори, учителите да учат по техните учебници, дават отстъпки за да купят техните учебници, подаръци и т.н. Накрая децата са неграмотни, а родители ошушкани. До преди 20 години като беше по един учебник, децата май бяха по-образовани. Въобще не зависи от това колко учебника ще има.
26
0
 
16
 
! Отговори
123 преди 9 години
Защо изобщо се коментира този въпрос -та именно издателите са заинтересованите лица да се издават колкото се може повече учебници,хората си гледат печалбата.Да не си мислите че ги е еня за учениците-те колкото по прости ,толкова по лесни за манипулиране-нали това е главната цел.
25
0
 
10
 
! Отговори
ODESSA преди 9 години
По времето на така наречения комунизъм учебниците ги осигуряваше държавата. По всички предмети, алгебрата и геометрията не са комунистическо задание ако някой не знае.
24
0
 
20
 
! Отговори
хидко преди 9 години
Ох, умрях от смях! Издателите го били кзали! Че, разбира се - те са ИЗДАТЕЛИ. Печелят от издаване. Ако питаме тях, по-добре да им по 20 различни учебника за всеки предмет. А какво казват учителите - трябва единен учебник. Това предполага равнопоставеност. Това предполага леснота и финансова оптимизация. Навремето, като бяха единни учебниците, какво? Да не би да бяха по-лоши резултатите от тях? Не. Дори напротив. Нямаше възможност да кажеш - ама нашия е по-труден... и подобен сорт простотии!
23
2
 
7
 
! Отговори
ех преди 9 години
По-голяма глупост не бях чел. По-голяма от учителската корупция не е имало. Всеки учител издава свой си учебник по който преподава. Поне допреди 15-на години в техникумите беше така.
22
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Като си знаем стоката с етикет "научен работник" и подобия недоразумения, обяснимо е всяко друго недоразумение в бг образователна система от десетилетия насам. Да пази Бог България от вирусната пишман научност, иначе с дебелокожи огромни претенции и пределно напомпано кухо, разбира се, его. На тоя "научен" цирей му е назряло времето да се спука, за да се отвори пътят на достойна грамотност и научност. Стига *** са *** в напъните си да дават тон на нацията.
21
0
 
1
 
! Отговори
istinata преди 9 години
Kva korupcia.broiki chislo.otchetnost i kato izcgezne se plashta za sled pechat.tva sa niakolko desetki hiliadi uchebnici ne e visha matematika.to zva ako ne moje da se organizira za kakuv chep sme nie
20
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Що за издателства са тия, които разчитат само на учебници?!!! Питам и отговор не търся. За всяко издателство искам информация какво е издало за последните 5 години - вестници, списания, туристически брошури, стихосбирки, каталози, енциклопедии, книги (а, какво беше това?!!!), български поети и писатели (ааааа, има ли такива?!!!), ... Ако са читаво издателство, няма да зависят от учебниците.Сега издаването на учебници е преди всичко функция на управляващата в момента партия. Докога?!!!
19
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Как издателствата пишат учебници: търси се връзка в инспектората,за да е сигурно,че нашият пасквил ще е от одобрените.После се хваща някой академик заради името.Сглобява се една брошура с много картинки(повечето,от които нямат нищо общо с материала) и се слага цена от поне 10-12лв.Знанията вътре-хич ги няма.Важното е да има картинки!Като сравниш със старите учебници-всичко е в ползва на старите (и като информация,и като подредба,и като начин на представяне).В издателствата-само помощни материали
18
0
 
20
 
! Отговори
Гост преди 9 години
Пагубно е, ама за издателите, защото ще им паднат печалбите. Пагубно е сегашното положение, при което първокласници носят по 7-10 килограма чанти. Пагубно е за здравето на децата, но точно издателите не са се загрижили за това. Права е 18, че училите с един учебник са значително по-грамотни.
17
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
най-сетне! Дано! Дано! Дано!
16
0
 
33
 
! Отговори
Димитрова преди 9 години
Да се чуди човек ние, които учехме по 1 учебник, как не сме се погубили! А последните поколения с многото учебници не могат имената си да напишат без правописна грешка. И издателите ли са най-компетентни в областта на образованието?
15
0
 
24
 
! Отговори
вбесен преди 9 години
Корупцията няма нищо общо,но издателствата ще останат без работа.Преди учехме от 1 учебник всички и имаме до ден днешен стабилни знания.