Образователната интеграция на малцинствата - неефективна

Най-трудно решими са проблемите, отнасящи се до ромския етнос
20 окт 2016 18:52, Петя Славова
25
Образователната интеграция на малцинствата - неефективна
Снимка: архив, Булфото

Образователната интеграция на децата от малцинствата е неефективна, въпреки вложените 26 милиона лева. Това е заключението от одит на Сметната палата, съобщава Нова тв.

Проверката обхвана изпълнението на програмата "Образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства" за периода 2012-2014 година. Целта ѝ беше осигуряване на равен достъп до качествено образование за всички деца и ученици, успешна социализация и съхраняване и развиване на културната идентичност.

Най-трудно решими се оказват проблемите, отнасящи се до ромския етнос, който е третата по големина етническа група у нас и представлява 4,9% от населението.

В одита се припомня, че в миналото са създадени "сегрегирани училища" в ромските квартали. Сега за успешна интеграция на ромските деца е необходимо в училищата и детските градини да бъдат сформирани смесени групи и паралелки, отразяващи пропорционално етнокултурните характеристики на населението в съответното селище. Осъществените дейности в тази насока обаче не са достатъчно ефективни, а институциите и властите не са обединили достатъчно усилия.

Още по темата

За децата, за които българският език не е майчин, е осигурена възможност за допълнително обучение, но няма държавен стандарт с правила за образователната интеграция.

Между институциите няма добра координация, няма и ефективен контрол от страна на регионалните инспекторати.

Няма ред за събирането на данни за етническия произход на децата и учениците по проекти, финансирани от национални програми и със средства по три схеми на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ (ОПРЧР). Това затруднява оценяването дали са постигнати целите и планираните ефекти.

Липсва адекватна система за оценяване на проектните предложения от Центъра за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства. Това поражда рискове за значителен субективизъм, развитие на корупционни практики, както и риск да бъдат финансирани проекти с участието на минимален брой деца и ученици от етническите малцинства.

Насоките за кандидатстване по конкурсните процедури на Центъра съдържат и субективни критерии и показатели за оценка.

Сметната палата е дала 3 препоръки към министъра на образованието и науката и 18 препоръки към Управителния съвет и директора на Центъра за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


25
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
13
0
 
4
 
! Отговори
еднамайка преди 7 години
НЕ искаме смесени училища!НЕ искаме смесени детски градини!Освен болести и зарази това племе няма какво да даде!!
12
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
"Каза ни се да й помагаме в ученето. Тя го изтълкува по свой начин - в междучасията просто искаше някой да й даде домашното си, за да го препише."При нас в гимназията нямаше и един човек, който да не прави същото.
11
5
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
"Роми,помаци,турци, македонци нямат право на глас в тази държава. Само работиш, плащаш данъци,които българите ти ги крадат"Kато не ги кефи - ромите в Ромландия, помаците в Помландия, турците в турция, македонците в Македония да си плащат данъците. Тука да разберете, че България е първо за българите, после(ако има останало) е за другите. И това е най-нормалното нещо, което може да бъде!
10
0
 
13
 
! Отговори
До 13 преди 7 години
Затова хората искат да ни управлява някой като Орбан!
9
2
 
7
 
! Отговори
До Циганин преди 7 години
Ти познаваш проблемите тези по-добре и сигурно имаш свое мнение.Аз мисля, че в основата на интеграцията стоят две неща. Първо, на ромските деца трябва да се внуши, че единственото им спасение е в образованието - да завършат средно,пък ако ще да е само професионален техникум. Второ, да им се втълпи, че бракът под 20 г. ги съсипва и обрича да останат завинаги в тинята, а също и че след като се оженят е най-добре да имат не повече от две деца.Ако възприемат това, ще порасне съвсем друго поколение
8
0
 
11
 
! Отговори
КогатоБях в 6-и клас преди 7 години
в моята паралелка, дойде ромско момиче, с 3 г. по-голямо от нас. Каза ни се да й помагаме в ученето. Тя го изтълкува по свой начин - в междучасията просто искаше някой да й даде домашното си, за да го препише. Не създаваше никакви проблеми, не сме й се подигравали.Когато я вдигаха да я изпитват, понякога изкарваше дори четворки, но в повечето случаи - (2) или (3). Все пак мина в 7-и клас. През април престана да идва на училище. Разбрахме, че е навършила 16 г. и вече не могат да я принудят да учи
7
15
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
"Те /българите/ изостават с учебния материал , защото учителите хвърлят всички усилия към по-тъпите и незаинтересовани от учебния процес!"Имал съм ромка в класа. Учителите не хвърляха никакви усилия, обикновено се държаха така, все едно я няма. Когато се опиташе да каже нещо, и се смеехме, защото родителите и медиите ни бяха научили така. В началото се опитваше, след това я "омъжиха" на 12-13 (нашите и на това се смяха) и тя престана да ходи на училище. Грозно ми е да си спомням.
6
0
 
17
 
! Отговори
смЕх преди 7 години
Не ,че нещо ама нали непрекъснато ни набивате нЕкВи ценности та с оглед тези същите ценности кВо става със свободата на словото или когато нещо не ви харесва нЕма ценности и триете !?!?!?
5
1
 
15
 
! Отговори
Циганин преди 7 години
Хм, как при бай Тошовото време можеше да се инТегрираме ,а сега не може ?Вината не е само от ромите за инетгриране ,а вина имат и тези които интегрират ромското малцинство . Като гледам сега как се учат в училищета и как се държат навън , то българските деца се инетегрираха в ромската -чалго култура ,а някой искат ромските да не са с ромско държание . И ако може да се интегрират и 10 % от едно ромско поколение -то не трябва да се изпуска ..... . Хубавто не става на един път -време трябва .
4
0
 
27
 
! Отговори
Смесени групи?! преди 7 години
Това решение е не само неефективно, а е и ВРЕДНО и ПРЕСТЪПНО !Аман от подлизурковци, които се чудят как да се харесат на новите ни "големи братя" и формулират решения, за които от Запад да им кажат "Браво", с надеждата, че може пък да им предложат назначение на 2-3 000 км западно от София.Затова взимат решения в ущърб на нацията.Само едно коняче в паралелка е достатъчно, за да спъва и бави обучението на останалите деца!Ако ромчето иска да учи, то ще направи това и в училището в неговата махала
3
1
 
29
 
! Отговори
тя преди 7 години
Смесването им с българчета в училищата е изключително вредно!Те /българите/ изостават с учебния материал , защото учителите хвърлят всички усилия към по-тъпите и незаинтересовани от учебния процес!
2
1
 
6
 
! Отговори
безпартиен преди 7 години
Ромул е един от основателите на Рим.Дали пък нашите еджипшяни не са си чисти римляни?Що не поработите по този въпрос?Може ина принципа на лъжата повторена многократно да се възприеме като истина?
1
2
 
43
 
! Отговори
гтф преди 7 години
няма как да интегрираш хора, които не искат, и 300 млрд. да вложиш - ефект няма да има. Единственото решение е орязване на социални придобивки, тогава ще имат стимул.