С новите законодателни промени, насочени към подобряване на безопасността по пътищата, България се опитва да справи с тревожната ситуация на пътно-транспортните произшествия. Каква ще бъде ефективността им?
"Това, което е положително, е, че за първи път от много години насам промените не са съсредоточени в изменение и допълнение на Наказателния кодекс. Загубата на човешки животи по принцип е огромна трагедия, включително и при пътнотранспортни произшествия. Затова ние с вас неведнъж в това студио сме обсъждали, че е важно да се обърне внимание на причините и условията, които водят до съответния вид престъпност. Трябва да се обърне повече внимание на превенцията, доколкото е възможно, за да не се стига до тези случаи или да се ограничат", заяви бившият вицепремиер проф. Пламен Панайотов в студиото на "Денят ON AIR".
Промените, които вече бяха гласувани на първо четене в Народното събрание, предвиждат намаляване на максималната скорост от 140 на 130 км/ч, нови мерки за контрол чрез камерите на тол системата и местни камери за фиксиране на нарушения, както и възможността за връчване на наказания на място.
Въпреки че тези мерки могат да допринесат за намаляване на инцидентите, професор Панайотов подчерта, че основният проблем остава състоянието на пътищата и разходването на средствата за тяхното поддържане и изграждане.
"Ние трябва да се запитаме, при положение, че милиони всяка година се отделят за нови пътища, включително за магистрали, за ремонт на пътищата, които са налични. В крайна сметка, какво става с тези средства? Всички знаем и пътуваме по нашите пътища - те са в безобразно състояние. Следователно, има и други въпроси, на които трябва да се обърне сериозно внимание, ако искаме и тези мерки да не останат просто на хартия", каза още проф. Панайотов пред Bulgaria ON AIR.
Въпросът за корупцията, свързана с неефективното използване на публичните средства, също беше в центъра на разговора. Панайотов категорично посочи, че липсата на отговорност и отклоняването на милиарди средства от пътната инфраструктура водят до разруха в състоянието на пътищата и увеличават риска от инциденти.
Професор Панайотов изтъкна още, че проблемът с безопасността на пътищата не се изчерпва само с технически мерки или санкции. Той подчерта, че за да има дългосрочен ефект, трябва да се обърне внимание и на образованието и възпитанието на младите шофьори.
"Много други животи в крайна сметка биват отнемани поради причини, които са свързани с корупцията. Освен това искам да обърна внимание и върху нещо, което според мен също е важен контекст. Ние като граждани в това общество загубихме възможността за нормален контакт помежду си, тъй като загубихме базови ценности, които да ни обединяват. Напротив, онова, което се демонстрира от проспериращи в обществото, независимо в коя сфера, е едно нагло поведение, едно безкрупулно поведение. Хората остават с впечатление, че законите не се прилагат еднакво и точно спрямо всички. Оттам и в крайна сметка огромната отрицателна емоция, която се е насъбрала с основание у мнозинството от българските граждани. Те очакват да бъде удовлетворено чувството им за справедливост", смята проф. Панайотов.
Очаквайте видео с целия разговор
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.