Политическите кризи във Франция и Германия са пречка за усилията за модернизиране на затруднената икономика на Европа и вече затрудняват компаниите да вземат инвестиционните решения, от които се нуждаят, за да се конкурират в световен мащаб, пише Ройтерс.
Правителствените колапси в Германия и Франция - двете големи икономики, които от десетилетия захранваха Европейския съюз - идват точно когато регионът трябва да се справи със завръщането на Доналд Тръмп в Белия дом и нарастващото търговско напрежение с Китай.
От френските производители на коняк, изправени пред китайските мита, до немските производители на компоненти, очакващи яснота относно индустриалната стратегия на Европа за електрически превозни средства, моментът не може да бъде по-лош. Малцина от 27-членния блок не са съгласни, че икономиките в региона трябва да бъдат преразгледани, ако искат да генерират богатството, необходимо за поддържане на застаряващото население от 450 милиона. Но повече от всякога въпросът е дали неговите политици могат да постигнат резултат.
Въпреки че много европейци не биха заменили своето качество на живот и мрежи за социална сигурност с тези на своите връстници в Америка, континентът изостава от Съединените щати по отношение на икономически растеж на глава от населението след финансовата криза от 2008 г.
Обвинява се всичко - от слаба производителност до фрагментирани капиталови пазари и по-широкия банков сектор. Санкциите срещу Русия, наложени след нахлуването й в Украйна, лишиха европейските производители от евтин източник на енергия.
С възхода на крайнодесни и твърдо леви партии, което затруднява постигането на консенсус в националните парламенти и институциите на ЕС, перспективите за действие по отношение на дългосрочните пропуски на Европа не са големи.
Несигурността, причинена от разпадналото се германско коалиционно правителство, е „отрова за нас“, каза Аксел Петруцели, ръководител на работническия съвет в завода в Щутгарт на гиганта за доставка на автомобилни части Bosch. Неговата компания очаква спешна яснота относно германската индустриална политика, особено позицията на Берлин спрямо сектора на електромобилите, но това няма да стане преди изборите през февруари.
Обединени в търговията?
Неуспехът на френския парламент да постигне съгласие за бюджет за 2025 г. повишава перспективата, че лимитите на разходите на тазгодишния бюджет ще трябва да бъдат променени като спешно спиране, дори когато инфлацията тласка разходите по-високо навсякъде.
„В отбраната това ще създаде натиск“, каза главният изпълнителен директор на Safran Оливие Андрис пред репортери. Освен това, не мога да кажа къде ще се окаже натискът и как министерството на отбраната ще се справи с това.
Тъй като европейската икономика се очаква да нарасне едва с един процент тази година, много надежди се възлагат на потребителските разходи, водещи до възстановяване през следващата година, тъй като увеличенията на заплатите повишават доходите на домакинствата - но това предполага, че купувачите не започват да се притесняват.
„Този тип политически климат не насърчава потреблението като цяло и особено за по-значими покупки като ново превозно средство“, каза Марк Мортюкс, главен изпълнителен директор на френската автомобилна лобистка група La Plateforme automobile (PFA).
Европа се гордее със своята отворена, търговско ориентирана икономика. Най-непосредствените предизвикателства са в търговията.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.