От няколко месеца сме облъчвани как държавата ще следи за всяко необосновано качване на цените във връзка с приемането на еврото. Вече се налагат и глоби. В същото време Столичния общински съвет вдигна зелената и синята зона, разширява ги в квартали извън центъра. Паркирането пред дома става двойно по-скъпо и ще обхваща още десетки хиляди хора.
В идеалния момент, в който управляващите ни убеждават как животът няма да поскъпне с влизането на еврото, в СОС удариха със секирата. Естествено, всичко е обосновано, всичко е "реформа". Има някои тънки моменти, които обаче може да обърнат каруцата. Не защото зоните са нещо лошо, а защото я няма вярата в хората.
Какво приеха общинарите?
- Синя зона - ще работи всеки ден от 9 до 21 часа, ще струва 2€/час и ще позволява паркиране до 3 последователни часа
- Зелена зона - ще струва 1€/час и през 2026 г. поетапно ще се разширява, за да обхване Красно село, Триадица, Подуяне, Изгрев, Слатина и Студентски град
- Жълта зона в Банкя - ще работи само почивни дни, безплатна за живущите, а за приходящи автомобили ще струва 0,50€/час
- Служебен абонамент – цените се вдигат значително – 800€ в Синя и 500€ в Зелена зона. Извън зона - 255 евро. Денонощният режим струва по две.
- Скобата ще е 30 евро, “Паякът” - 75 евро.
- Цена на годишен винетен стикер (за първи автомобил) - в Синя зона 150 евро, в Зелена зона 100 евро
- Цена на годишен винетен стикер (за втори автомобил) - в Синя зона 300 евро, в Зелена зона 200 евро
Спомняте ли си преди повече от две десетилетия като пуснаха Синята зона и Зелена зона, а впоследствие и я увеличиха? Къде щяха да отиват парите? Да, правилно - в подземни, надземни, многоетажни и каквито форми на паркинги се сещате. Вместо това София се застрои още повече, сгради никнеха една след друга, за паркиране никой не мислеше. Е, стигнахме до момент, че колите в София са толкова много, че спасение няма. Друга част от парите трябваше да отидат за подобряване на инфраструктурата. Да вземе един общинар да се качи на една кола и да види на колко места в града улиците са на вълни, колко улици са осеяни с дупки, а да не говорим, че дори централни булеварди, включително и възловото кръстовище на "Орлов мост", са с коловози от толкова много подобрения. Ако "подобряване на инфраструктурата" са слагане на колчета и бяла боя на земята за очертаване на паркоместата - по-добре си го спестете като обещание. Е, Борис Бонев ще ни обясни за паркинг в "Надежда" и предстоящ в "Слатина". Толкова за 20 години. Обещанията не доведоха до обещаните резултати, което води и до сегашното недоверие към реформата.
По време на избори в столицата сме се наслушали за ролята на ЦГМ и потъващите пари. Как пък един път управниците на София не показаха "топки" и да назначат един одит къде отидоха всички средства през тези години. Ей така, да убедят софиянци, че парите от зони, скоби и "паяци" са отишли за паркинги и инфраструктура. Да се разсеят съмненията... Няма и да видим, което пак води до недоверие.
Обсъжданата Червена зона и промени в подзоните не минаха, което превръща реформата в покачване на цените и присъединяването на нови райони с цел повишаване на приходите.
Новата разширена зелена зона
В новата и разширена Зелена зона влизат главно чисто жилищни квартали, където проблемът с паркирането е вечер, а не през деня, когато важи зоната. Как въвеждането на зоната ще доведе по чудотворен начин нови паркоместа? И каква е икономическата обосновка за вдигане на цените двойно? Нека кметовете на тези квартали да излязат и да обяснят, още повече че някои от тях са и вносители на приетите предложения.
Кметът на "Слатина" Георги Илиев на два пъти проведе допитване за въвеждане на зона, като идеята беше, че ще стане само, ако хората го искат. И двата пъти по-голямата част от хората казаха "Не". Сега се налага директно от СОС, но защо тогава се правят тези допитвания? Нова капка недоверие...
В случая със "Слатина" е още по-фрапиращ, тъй като зоната се налага на етапи и то по време на строеж на метрото, което допълнително създава пречки на шофьори и живущи. Нормално е хората в "Редута" (там зоната е предвидена да влезе през октомври) да се питат дали паркиращите в "Оборище" за 4 лева на час няма да предпочетат безплатното в продължение на 8 месеца? Въпросът е риторичен, а ние ще проследим ефекта на реформата.
Нека не ни дават примери с градове в Европа, защото при тях зоните са в центъра и в историческите им части, а не в жилищните квартали. И между другото, о, чудо - има паркинги!
Защо се вдигат цените?
Вдигат се цените, защото не се вдигали от 2012 г., когато средната заплата заплата била 1000 лв., а сега е 3000 лв. Само че това със средната заплата е политическа дъвка. Ако се вземе медианната заплата, със сигурност ще стане друг разговор. Ако вземете заплата на един общинар и на един човек на минимална заплата - средната пак ще е над 3000 лв., нали?
Вдигат се цените, за да се строят паркинги и инфраструктура. Така беше и при предишното увеличение на зоните, няма нито паркинги, нито инфраструктура.
Вдигат се цените, реформата трябвало да се направи отдавна. Не, няма реформа. Общинарите не лекуват проблема, а симптомите. Някак си липсва експертното мнение на специалистите, които да посочат как могат да се преустроят булеварди, как транспортът да е адекватен. Не е случайно, че след всеки по-голям ремонт или реорганизация на движението има критики и протести. Защото тези промени, направени по шарени картинки, не водят до нищо добро. Защото болезнената истина е, че София не е предвидена за толкова коли, а масовото застрояване през последните години допълнително утежни проблема. Както се оказва - общината си създаде проблем и сега го решава единствено с вдигане на цени. Уцелиха и точния момент - в който животът ни няма да поскъпне заради еврото, всичко ще е 1:1,95. Е, тук от скоба 30 лева става 30 евро, "Паякът" от 60 лева става 150, от 100 лева абонамент за кола става 100 евро... Някак съотношението е друго, но пък ние гледаме средната заплата.
Ще се качим ли на градския транспорт?
Част от кварталите на София имат добра връзка с центъра, но това не означава, че градския транспорт е удобен за всички. Споменатият "Редута" разполага с легендарния рейс 72 - единствен за квартала, който се пълни още на първите две спирки. Общинарите не е лошо да прочетат цялостното изживяване да се превозваш с този автобус на Красимира Хаджииванова от "Майко Мила" и как нейните първи разкази преди повече от 15 години и сегашната ситуация не се различават по нищо.
Има рейсове, които вървят през 20 минути, трамваите са емблемата на кражбите в градския транспорт, за състоянието на релсовия път странно не се обелва и дума...
Опитайте удобството на градския транспорт, ако трябва да се придвижите от Бистрица, например. И колко време ще ви отнеме, ако работите в централната част на града. Същото е от Кремиковци, Челопечене... Ясно е, че за повечето общинари, които ходят на работа от "Изгрев" и "Лозенец", реформата е страхотна и нямат проблем с градския.
Наказанието да имаш кола
Реформата като цяло показва едно - да имаш кола е наказание. Без да ти се предлага алтернатива, ти се казва - продавай. Или пък може би - време е да се изнесеш от София, ама първо да ти вземем парите. Ходи пеш - здравословно е и ще навърташ без проблем рекламираните 10 000 крачки. Или пък се качи на колело и карай из софийските улици, които не са пригодени за колело. Моля да не се дава Амстердам за пример. Или пък на тротинетка, ама то вече започнаха да ги забраняват в доста европейски градове. Остава ти да влезеш в паркинг "София", да си платиш и да започнеш търсене на място. Не е гарантирано, но пък ще те "топли", че си платил за него.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Южна Корея разширява подкрепата си за засегнатата от американските мита автоиндустрия
Хедж фондът Man Group съкращава служители в Лондон и мести позиции в България
Испанската Santander се отказа да кредитира бившия кандидат за активите на "Лукойл"
Apple се опитва да се възползва от тенденцията за миниприложения
Мрачните икономически данни от Китай охладиха настроенията на борсите в Азия
Желязков: "Лукойл" е елемент от критичната инфраструктура
Истинска зима в Лапландия - хиляди туристи отиват при Дядо Коледа
Катастрофа с ТИР на АМ "Тракия" образува огромно задръстване
Карло Анчелоти каза за какво мечтае
ОФИЦИАЛНО: Левски обяви много важна новина
Мбапе се предаде пред головата мощ на Кристиано Роналдо
Иван Иванов отпадна на четвъртфиналите в Турция
Мъри Стоилов цака ЦСКА
Голяма новина за новия треньор на Лудогорец
5 неочаквани признака, че здравето на червата е влошено
Black Weekend идва в Технополис с намаления до -50%
Истината за колагена: Кога и как да започнете да го приемате
10 дни за уют и вдъхновение у дома: Черният петък на HomeMax започва
Постна класика: Пълнени чушки с ориз и зеленчуци
Какво не се прави по време на пости
Билборд против зелената зона във Варна се появи на бул. "Княз Борис I"
Бизнесът е съгласен да има още два неработни дни около Нова година
Полицията във Варна с голям удар по контрабандните цигари
КНСБ отбелязва незначително изменение в цените на продуктите в малката потребителска кошница
След София най-високи са заплатите във Варна: Взимате ли над средното възнаграждение?
Мирчев с въпроси към Борисов за укриването на Цветан Василев
Извънземен живот в системата K2-18: Шансовете за това са големи
Китай откри първата фабрика за масово производство на летящи таксита
Blue Origin успешно върна първата степен на ракетата New Glenn
Магнитната буря на Земята продължава почти две денонощия
Mars Express снима последствията от ледниковия период на Марс
Учени от САЩ назоваха датата, на която астероид може да се сблъска с Луна