IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

Цеца Петрова: Промените в учебните програми са само имитация на промяна

"Искаме умения, без да има знания. Любовта към четенето се превръща в химера"

Цеца Петрова: Промените в учебните програми са само имитация на промяна

Снимка Личен архив

МОН предлага промени в учебните програми, които уж трябва да ги олекотят. За предложението Dnes.bg разговаря с Цеца Петрова, дългогодишен преподавател по български език и литература в 119-то СУ "Акад. Михаил Арнаудов".

- Госпожо Петрова, МОН предложи промени в учебните прорами по литература, които преместват Вазов в по-долен клас и намаляват изучаването на западноевропейска литература. До какво ще доведе това според Вас?

- Тъй наречените промени в учебните програми по БЕЛ не променят нищо в концепцията, заложена в изходния вариант. Тези промени дори не докосват причините, които правят обучението непродуктивно. Основните постулати на тази концепция са олекотяване, което доведе до отпадане на автори и произведения, работа с части от текста на литературните творби, а не с цялостния текст, изучаване на българската литература в 10. клас с една творба за всеки автор, в единични изключения с две. В 11. и 12. клас обучението не е в историческа последователност, а в диалогичен прочит на тексове, обединени на тематичен принцип.

Резултатите са видими и тревожни - учениците не усвояват важни и общоевропейски културни кодове. Отчуждени са от ценни модели на света и представи за ценности и норми. Остават с тежки дефицити във възпитанието и емоционалното си развити. Не могат да създават собствени текстове, защото не са чели и не са работили с цялостни литературни творби. Не правят естествени връзки в развитието на литературните процеси

Фрагментарното обучение води до разпокъсана нелогична мисъл, често и до отсъствие на мисъл и идея в писмените работи на учениците, т. е. до тяхната неграмотност.

В така наложената учебна среда от действащите учебни програми разместванията и преместванията не са промени, а имитация на промяна.

- Какви промени трябват според Вас?

- Промените, от които има нужда, трябва да са фундаментални. Те не трябва да са случайни хрумвания на университетски преподаватели, нито идеологически натиск на държавни чиновници.

Диалогът кога да се учи Иван Вазов в българското училище и дали изобщо да се учи, е несъстоятелен. Смисленият диалог е как и защо трябва да се изучава творчеството на Иван Вазов. Преместването на две Вазови творби от 10. клас в 9. клас не променя нищо.

И това не е диалог за възпитание в псевдопатриотизъм. Това е диалог за общностното ни себепознание, самосъзнание и самочувствие, и като българи, и като европейци.

В този закъснял диалог се появиха мнения на авторитетни университетски преподаватели, че българската литература трябва да се откъсне от стилизирания си селски и патриотичен образ и няма никакво значение през какви тексове ще създаваме речеви, комуникативни и интерпретационни умения. Литературното обучение трябвало да развива различни читателски практики и любов към четенето, това е важното, другото е подробност.

Добре е да има различни мнения, но трябва да се държи сметка за последиците от едни такива решения. За жалост любовта към четенето се превръща в химера. Създаването на любов към четенето в училище трябва да върви успоредно с литературоведско опзнавателния подход.

Искаме умения, без да има знания. В това е проблемът на новите стари учебни програми.

Учебните програми са въпрос на държавна политика. Трябва да се промени начинът на тяхното създаване. Те не бива да са дело на случайни работни екипи и чиновнически натиск, защото е важно какво мислене, светоусещане и поведение създаваме чрез литературното обучение в училище.

- Самите матури породиха много коментари заради ниските резултати...

- Тези резултати са предизвестени. Те не са някаква сензация, защото са нещо, което се повтаря. Отдавна става ясно, че това е очертаваща се тенденция. В безсилието си да променим нещата, ние най-често назоваваме причините като дистанционно обучение по времето на пандемията. Но напоследък все повече хора се замислят, че причините за тези резултати се крият в по-сериозни неща - например законът за училищното образование, който показа доста пробойни и може би е време да бъде променен. В създаването на нова учебна среда и ново отношение към ученика.

Резултатите от матурите няма да се променят с нов формат на изпита. Това ще бъде поредната заблуда за всички и поредната козметика в системата. Защото, за да имаме различни резултати, трябва да имаме различни резултати, трябва да имаме различно училище и различно учене. И това не важи само за български език и литература и само за матурата. А за изпитите по всички предмети. И във всички класове.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Образование
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата