В рамките на предстоящия този уикенд международен фестивал за съвременен танц и пърформанс Spring Forward правим интервю с г-н Джон Ашфорд - директор на европейската платформа Aerowaves, част от която е Spring Forward.
Вече разказахме подробно на читателите си за платформата Aerowaves. Може ли да им обясните защо решихте да я създадете? Имаше ли нужда от такава платформа?
Стартирахме Aerowaves преди 21 години, защото нямаше друга мрежа за танцови специалисти в Европа. Незавимисият танц започна да пораства и Aerowaves последва тази тенденция. Когато стартирахме, бяхме само 12 души от различни държави, а вече сме 41 от 33 страни, така че очевидно отговаряме на появилата се нужда артисти да "прекосяват граници".
Защо решихте да създадете фестивала Spring Forward и да съберете 20 представления в по-малко от три дни?
Танцовите платформи не са нещо ново. Всеки ден се появяват все повече нови и интересни артисти, но те нямат възможност да пътуват постоянно за индивидуални представления и това прави фестивали като Spring Forward необходими. Почти всички те имат за цел популяризирането на представления от различни държави, като българският шоукейс точно преди старта на Spring Forward и Spotlight: USA след края на фестивала – в Пловдив. Spring Forward е уникален фестивал, не защото представленията са избрани по националност, а заради тяхната артистична стойност. 20 представления в един уикенд може да изглеждат много, но всъщност са само 4% от кандидатурите, които получаваме преди селекцията, а нашето желание да популяризираме колкото може повече нови артисти всяка година.
Как се разви Spring Forward за последните 7 години?
Първото издание в Любляна бе реализирано с много добри намерения, но и с много малко средства. Първата голяма стъпка бе поканата ни да участваме в Умеа (Швеция) като част от Европейска столица на културата през 2014 г. За пръв път разполагахме с по-сериозен бюджет и успяхме да пуснем и стрийминг на живо, за да могат хора от цяла Европа да гледат представленията, както и проект за танцови критици "Spring Back". Миналата година стартирахме видео серии "Meet the Makers", а тази година в София ще издадем първия брой на списанието "Springback" и реализираме обемен със Южна Корея.
Започвате кариерата си като театрален редактор. Защо се смени интересът Ви и станахте продуцент на танцови представления?
Да, бях първият театрален редактор на списанието Time Out в Лондон и пишех около 6 статии на седмица. Желанието ми беше да мотивирам хората да проявят по-голям интерес към новите форми на театралното изкуство. По-късно спектаклите ми станаха прекалено бавни и скучни, но се срещнах с танцьори и хореографи, чиято скорост на мислене и действие отговаряше на моя мироглед и започнах да работя с тях. Както повечето новаци в танцовото изкуство, не знаех много за него, но с времето научих много и то най-вече управлявайки The Place - едно от основните пространства за танцов театър в Лондон, в продължение на 23 години.
Ако сравните съвременния танц през ’80-те с този днес, какви разлики откривате?
Репертоарните компании са намалели, а светът на съвременния танц бълва изобилие от нови таланти. Преподаването се е променило, техническата компетентност на танцьорите рядко се поставя под въпрос, а цялото творческо изпълнение е дело на хореографа. Компаниите са по-разнообразни по стил и националност, както и самата публика. Има много повече танцови представления, но хореографи, развили кариерата си в театрални студиа рядко изпитват желание да работят на голямата сцена.
Има ли много повече хора, които да се интересуват от съвременен танц, ако погледнем 10 години назад?
Зависи. В големите градове с мултинационално присъствие – определено да. В по-малки градове и по-затворени общности понякога изглежда като загубена битка. През последния век съвременният танц и пърформанс се появява в градовете и изглежда ще си остане там.
Какво бихте казали на младите хореографи в България?
Практикувайте повечче. Уайън Макгрегор (б.а. известен хореограф) ми припомня, че това съм му го казвал и на него и изглежда работи добре.
Фестивалът Spring Forward ще се състои този петък, събота и неделя. На следната страница може видите повече информация, а тук могат да бъдат закупени билети.
Spring Forward е част от Календара на културните събития на Столична община за 2018 г.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Rheinmetall ще разчита на 25-30% от европейския бюджет на НАТО
Водещите индекси на Wall Street се насочват към сериозни седмични спадове*
Стартовите комплекти с евромонетите с българска страна ще се продават от 1 декември
Daimler Truck отчита спад в тримесечната печалба след слабо представяне в САЩ
Размерът на кредитите у нас расте с близо 15% до 115 млрд. лв. към края на септември
Камен Колчев: Еврото ще отвори българския пазар за далеч по-широк кръг инвеститори
В "Опорни хора" на 8 ноември от 19:30 часа: Решението на НС - особен управител влиза в "Нефтохим"
Руски хакери блокираха сайтове на белгийското военно разузнаване
Бащата на Сияна основава гражданско движение
Парламентът одобри държавния контрол над "Лукойл"
При завръщането на Кабаков: Септември попиля „соколите“ на „Коритото
Ясно е кога ще се тегли жребия за финалните плейофи за Мондиал 2026
Мъст след изгонването от ЦСКА: Манчев тресна "червените" в дебюта си начело на Миньор
Мерки! Дебнат за фалшиви билети на дербито Левски – ЦСКА
Барса се върна на „Камп Ноу“ + СНИМКА
Левски с ключов ход заради феновете за дербито с ЦСКА
Пало санто – срещу негативна енергия и за уют в дома
Уран преминава в Телец на 8 ноември – старото отпада от живота ни
Фрути акценти в маникюра – модерни за всеки сезон (+снимки)
Любовен хороскоп за ноември
Тест: Какво ви очаква през ноември
Напитка със супер съставки за детокс
Спартак падна изненадващо от борещия се за оцеляване Септември
Химията във Варна получи автоматичен дефибрилатор от "Капачки за бъдеще"
Варненският спорт осиротя! Отиде си Хугас Месропов
Решено: Държавата взима ръководството над рафинерията в Бургас
Тържествено се дипломираха абсолвентите в Икономически университет – Варна (СНИМКИ)
Вижте отблизо дизайна на българските евромонети (ВИДЕО)
Астронавтите масово страдат от космическа болест – какво представлява тя
Най-старият и най-голям храм на маите е построен, за да изобрази Космоса
Как китовете могат да помогнат на хората да живеят 200 години
Китай се обърна към НАСА, за да предотврати космическа катастрофа
Най-силната магнитна буря за 2025 година ще настъпи днес, 7 ноември
Японската орбитална мисия Akatsuki окончателно замлъкна