Да си купиш нова кола в Ирак

Страната, в която регистрационните номера струват повече от автомобила
6 май 2012 19:25, Елка Василева
29
Да си купиш нова кола в Ирак
Търсенето на нови автомобили в Ирак нараства с увеличаването на заплатите и намаляването на насилието. Снимка: архив, Reuters

По времето, когато Ибрахим Халед Мохамед потърсил услугите на търговец на автомобили, неговият "Фолксваген Пасат" от 1983 г. едва се движел.

Но в иракската столица изтърканите гуми, отказващият двигател и износването от три десетилетия не били особен проблем. Това, което купувачът всъщност искал, била старата бяла регистрационна табела – стока, далеч по-ценна от самата ръждясала развалина, пише Асошиейтед прес.

Търговецът платил на Мохамед 3800 долара в брой, в стодоларови банкноти. "Без номера тя нямаше да струва повече от 500 долара", каза Мохамед.

Търсенето на нови автомобили в Ирак нараства с увеличаването на заплатите и намаляването на насилието. Това са добри новини за автопроизводители като "Дженерал мотърс" и "Киа", които регистрират големи скокове в продажбите тук.

Този бум се оказва печеливш и за търговците на рециклирани регистрационни табели, които печелят от една чисто иракска главоблъсканица - в много случаи държавата не желае да издаде нови номера за автомобили, купени от частни търговци.

В резултат много купувачи на нови автомобили плащат на посредници за запазени от стари коли номера. Това може да прибави хиляди долари към цената на нов автомобил - на практика, облагайки с данък купувачите на нови автомобили, приходите от което отиват в джоба на хитри бизнесмени, а не в държавната хазна.

"Отидете при който и да е търговец на коли и всеки ще ви попита: Със или без регистрационни номера я искате? "Ако имаш парите, можеш да си намериш номер", разказва Ибрахим Джамил, бизнесмен, който от време на време продава коли.

Цените за популярните багдадски регистрационни номера са надминали рекордните 4000 долара, докато през 2005 г. са стрували едва няколкостотин долара, твърдят Джамил и други от бранша. Клиентите, които търсят регистрационен номер, често се
обръщат към далечни роднини или приятели и дори чукат на вратата на непознати с паркирана пред жилището им таратайка, надявайки се, че те ще пожелаят да продадат табелите.

Тъй като иракските регистрационни табели включват името на провинцията, тези от районите със смесен етнически и религиозен състав на населението като столицата са по-ценни от тези от районите с едно преобладаващо вероизповедание. Най-евтините
номера според търговците са от Анбар, Дияла и Салах ад Дин - провинциите, където е съсредоточено иракското сунитско малцинство.

"Ако си шиит и живееш в шиитски квартал, няма да си купиш номера от Рамади - столицата на провинция Анбар. Прекалено ще те е страх да го направиш", казва търговецът на регистрационни номера Халед Диуан.

Той изчислява, че изкарва по 500 долара от всеки продаден номер. За около 4500 долара може да намери номер и да се погрижи за документацията по прехвърлянето на регистрацията на името на новия собственик на автомобила. Истинското предизвикателство обаче е да намери достатъчно табели, за да бъдат монтирани на
новите автомобили "Хюндай" и "Киа", които продава в автокъщата на негов приятел. "Кола с вече готови номера е много по-лесно да се продаде", обяснява той.

Нарастват продажбите на нови автомобили. От "Дженерал мотърс" заявиха, че миналата година са продали в Ирак 32 000 коли, в сравнение с 19 000 за 2010 г. и едва 1500 само преди пет години.

В последно време Ирак се превърна във втория най-голям регионален пазар за компанията след Саудитска Арабия, каза Джон Стедуик, нейният президент и управляващ директор за Близкия изток. Бизнесът върви толкова добре, че GM строи луксозен нов шоурум, който според прогнозата на Стедуик "вероятно ще бъде най-хубавата сграда в Багдад", когато отвори врати по-късно тази година.

"Форд" и "Крайслер" също регистрират печалби. Европейските и азиатските производители - също. Южнокорейската "Киа" е продала над 9000 коли през първите три месеца на годината – 47 процента повече в сравнение със същия период преди година, казва говорителят на компанията Майкъл Чу.

Но проблемът с регистрационните номера е спънка, забавяща продажбите, признават представители на бранша. "Особено за малки автомобили", уточнява Мохамед Хадр, мениджър за маркетинг и продажби във фирмата-дистрибутор на "Дженерал мотърс". "Човек, който си купува автомобил за 10 000 долара, трябва да плати 5000 долара за табелата. Това е оскъпяване с 50 процента".

Мениджърът по продажбите на "Фолксваген" и "Ауди" в Багдад Хасан ал Каби си има служител, специализиран в намирането на номера за клиентите.

"Купувачът няма време, затова ние го правим вместо него. Това е просто още една услуга, която предлагаме", каза той в интервю за агенцията в новия шоурум с бронирани стъкла в оживения багдадски квартал Карада. Услугата обаче не е
безплатна. "Разбира се, клиентите се оплакват от цените", добави той.

Правителството все пак издава нови регистрационни табели в някои случаи.

Единият е, ако си купиш нова кола от държавния дистрибутор или на редките правителствени търгове. Но много клиенти избягват държавните оферти, защото изборът и екстрите са ограничени и може да минат месеци, преди да се появят популярните модели.

С нови регистрационни номера можеш да се сдобиеш и чрез държавната програма, чиято цел е пътищата да бъдат разчистени от огромния брой стари автомобили в окаяно състояние – наследство от вълната коли втора ръка, заляла Ирак след оглавената от САЩ инвазия през 2003 г. Тези автомобили са получили временни черни номера, издадени в разгара на хаоса след падането на режима на Саддам Хюсейн. Така собствениците на кола с временни регистрационни номера над определена възраст може да я закарат до някоя от държавните автоморги и да си тръгнат с нови, бели номера за новата си кола - но след като са платили дължимите
данъци със задна дата, което може да им струва солидна сума.

Бригаден генерал Наджим Абдул Джабер, говорител на дирекция "Пътна полиция", защити ограниченията за нови номера като начин да се намалят задръстванията и да се премахнат старите автомобили. Той не показа особено съчувствие към оплакванията на иракчаните, че черният пазар на регистрационни номера покачва
цените.

"Хората, които си купуват нови коли, не ги е грижа. Те с удоволствие плащат толкова много, за да се перчат с новите си коли", каза той.

Хадр от дистрибутора на "Дженерал мотърс" твърди, че броят на старите коли е намалял и е време за прозрачна и коректна система за регистриране "като навсякъде по света".

"Ако не беше сегашната система, повече хора щяха да поискат да си купят нова кола", съгласява се се Диуан, мениджърът от "Хюндай" и "Киа". "Тя усложнява нещата", заключава той.


(БТА)


29
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
26
1
 
2
 
! Отговори
До 25 преди 9 години
Пич, говорил ли си някога с иракчани, избягали от Ирак по времето на Саддам и защо са го направили? Да си чел или чувал неща за иракските затвори по негово време? Да беше ти поживял под крилото на БААС.
25
0
 
10
 
! Отговори
Макето преди 9 години
хи хи хи кога ще стигнем иракчаните по заплати за несведующите баси сложната дума там заплатата е над 1000$ месечно
24
6
 
5
 
! Отговори
Komune преди 9 години
Червенопрашко, кой викаш, празнувал годишнинара на правешкия каскет? Ей... Нагло, по-нагло, бг пишман ***.
23
27
 
34
 
! Отговори
Честито преди 9 години
Добре дошли в демокрацията, иракчани. Ще го търсите Саддам със свещ и ще му празнувате годишнините, както ние на бай Тошо, ама няма вече кой да мисли за народа.
22
0
 
6
 
! Отговори
до 17 преди 9 години
Човека от 8 ти говори за нова кола, а ти му говориш за трошките по родните пътища. Ей много *** народа по тия земи затова никога няма да ни бива.
21
0
 
1
 
! Отговори
До номер 19/3 преди 9 години
Айде пък да си живял там и да знаеш.Първо не си цитирал достатъчно, второ то си пише, има доста намаление зависимост каква е колата, какви системи за сигурност има, вредни емисии и тн. При това, тези цифри са в роля само ако си купиш чисто нова кола, т.е хората си внасят коли на по няколко години и си свиркат ;).Не става дума за първа регистрация на колата в Дания, а за регистрация на нова кола. Фактури се издават ;).
20
4
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
ние сме невероятно добре в сравнение с тях.
19
0
 
5
 
! Отговори
бай Шано преди 9 години
сега ако някой ми каже че в чечения след 150 год. война плащат по 5000? за номера на Нов автомобил ще откача , кво излиза ,че промяна (към по добро ) без революция (война) няма ,а ни е си живуркаме пфу ,бах тая крива нива
18
1
 
0
 
! Отговори
:) преди 9 години
А който си мисли, че хората си регистрират колите в чужбина жестоко се лъже :) и за това е измислен лек :) Весело да ви е
17
1
 
3
 
! Отговори
От номер 3 преди 9 години
Хайде да съм прав пък :) The Danish registration amounts to 105% of that part of the value of a new passenger car that is below DKK 62,700 and 180% for the rest. The basis for calculation includes 25% VAT, custom duties and profits to the retailer. Vehicles equipped with air bags and ABS systems are entitled to a reduction in the tax level to encourage safer cars.Който може да си го преведе да си го преведе, който не може да гледа само цифрите ;)
16
7
 
45
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Сега разбрахте ли защо беше войната в Ирак - за да могат Дженерал Моторс да си продават ***.
15
3
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
8:Да за това всеки "бедняк" има кола и я ползва редовно, дори за да отиде на пазар. А много "бедни" български семейства имат по две коли. Не споря с теб това са си чисти факти.
14
8
 
5
 
! Отговори
до 8 преди 9 години
Айде стига си се оплаквал, какви три условия, каква рядкост ходи да поработиш малко.
13
25
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Браво, естествено че политиката е правилна. Да имаш кола значи да имаш пари за застраховка, гориво, поддръжка, място за паркиране. Много е хубаво, че ги спират с такива "скъпи" номера. Защото тук виждаме че сульо и пульо имат коли, нито плащат гражданска, нито нищо. Карат без светлини, без брони, както им падне и за капак препълват градовете с бричките си така че хората с достатъчно пари няма къде да паркират. И у нас трябва да измислят нещо да се очистим от стари таратайки на хора без пари..
12
5
 
7
 
! Отговори
до жоро преди 9 години
абе атакистко мекере! много си жалък, и *** си ти, полу-човек..........жалък комплексар!
11
0
 
13
 
! Отговори
до 11 преди 9 години
И кво ше ми кажеш ве..........Че някой ако си купи S класа примерно S 63 която е 200 хиляди евро магазинска цена,да си регистрира колата ще му вземат още толкова така ли ?Това трябва да е изключително *** държавник ,защото лишава държавата от приходи......и освен ,че човека няма да си регистира колата в държавата ,ами няма и да плаща данъци в държавата с големи данъци...Щото колкото по мошна е колата толкова по големи са данъците...
10
0
 
4
 
! Отговори
2 преди 9 години
Що не кажете ,че има значение от водача ? От шофьорския стаж от провиненията на пътя.......от двигателя на колата...........мн.ясно че когато изхвърля много вредни емисии ,данъка за колата ще е по висок.......Кое правителство в държава на ЕС би искало от гражданите си 180% от колата на цената за регистрация? Мн.ясно ,че всеки нормален човек ше си регистира колата където услояита са по добри....Както при нас идват румънците и гърците защото имаме по ниски данъци...
9
6
 
1
 
! Отговори
Danmark преди 9 години
Do Stoqnov.....3 hich ne e lud ami mnogo prav dori. Picha kazva istinata...nu fra København
8
3
 
34
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
То и в България която е Европейска държава си е лукс да си купиш кола. Трябва да имаш работа, да си взимаш заплатата редовно да е достатъчно добра ей тия три условия са си рядкост.
7
1
 
7
 
! Отговори
Стоянов преди 9 години
ДО:3 Ти луд ли си бе?