Валентин Златев: Горивата у нас са сред най-евтините

В бранша обсъждат мерки за справяне с нелегалната търговия
9 мар 2017 16:38, Деляна Петкова
61

Цената на горивата в България обективно не е висока и данните на Европейската комисия доказват това, коментира председателят на Българската петролна и газова асоциация (БПГА) Валентин Златев пред журналисти.
Още по темата
Той посочи, че ежедневно ЕК публикува информация за движението на цените на горивата в общността.

"Ние имаме едни от най-евтините горива в Европа", каза той и допълни, че в началото на седмицата данните са показали, че само в Полша е имало по-ниска цена на бензина.

В момента тенденцията на пазара е за поскъпване на горивата, но то е породено от по-високата цена на петрола на световните пазари.

Допълнително, от Българската петролна и газова асоцицация (БПГА) предлагат лицензиране или регистриране на компаниите от петролния бизнес. Това е само една от мерките за подобряване на ситуацията на пазара.

Проблемите като цяло са свързани с контрабандата на горива и високият дял на сивия сектор на пазара, стана ясно от дискусията. Това води до по-малко приходи в бюджета, а и качеството на горивата също е под въпрос, посочиха експертите.

Затова и от БПГА предлагат комплекс от мерки на базата на установени от експертите проблеми и пропуски.

"На първо място е нужно приемане на секторен регулаторен закон", каза Андрей Делчев, изпълнителен директор на браншовата организация.

"На базата на опита и в други държави от Централна и Източна Европа могат да бъдат въведени по-тежки санкции, включително и отнемане на превозно средство, което е заредено с "нелегално" гориво", допълни Делчев.

От организацията настояват още и за засилен контрол върху качеството на горивата, както и за т.нар. митнически складове, които, за разлика от акцизните складове, нямат измервателни уреди за преминалото гориво.

По данни на БПГА през 2016 година на пристанищата във Варна и Бургас през митническите складове са преминали 54 танкера, за които има съмнение дали са декларирали количествата на пренесеното гориво, отчете председателят на организацията Валентин Златев.

Според него има проблеми и със системата, която събира информация за количествата горива и платения акциз - Българската акцизна централизирана информационна система (БАЦИС) на Агенция "Митници", защото данните в нея могат да бъдат манипулирани ръчно.

От БПГА призоваха още и за съвместни действия на държавните органи за противодействие на измамите с ДДС и акцизи. По време на конференцията обаче стана ясно, че различните институции боравят с различни данни при изготвянето на своите оценки за пазара.

От БПГА например изчисляват потреблението на горивата на базата на регистрираните в Националния статистически институт (НСИ) превозни средства - малко над 4,2 млн., докато в НАП използват данните за превозните средства с платена "Гражданска отговорност".

"Да седнем на една маса, да извадим цифрите и да решаваме една и съща задача", призова директорът на НАП Бойко Атанасов.

Той допълни, че всеки може да обяви някаква цифра за сивия сектор и да я обоснове с различни данни и методи за изчисление.

Валентин Златев предложи да бъде създаден обществен борд за горивата, в който публично и прозрачно да бъдат обсъдени всички проблеми в сектора, включително и различните данни на институциите.

В БПГА смятат още, че са необходими и специализирани образователни кампании за обществото до какво води контрабандата на горива в страната.

Повече по темата можете да четете в Investor.bg


61
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
51
0
 
2
 
! Отговори
gio преди 4 години
1-2 евроцента по ниски цени от останалите страни в Европейския съюз не правят горивата и на половина качествени колкото в ЕС.Фирмата с най-гоялм оборот в българия с 1.5 млрд. зауби, хаха
50
0
 
2
 
! Отговори
Jv преди 4 години
Г-н Златев, за Вас горивата може да са евтини, но за по-голямата част от българските семейства със среден доход от 650 лв на месец са недостъпни.
49
0
 
1
 
! Отговори
Бай Хой преди 4 години
По-добре горива от сивия сектор отколкото никакви
48
0
 
4
 
! Отговори
хаха преди 4 години
То тва горива ли са ве? Тва са некви ***. При нередност дори и минимална да се затварят всичките и клонове в страната и обещетение в размер на себестойноста на автомобила който е зареждал там.
47
1
 
19
 
! Отговори
Бай Хой преди 4 години
Валентин да си продава горивата в друга държава. Да остави тука Марешки да купуваме от него. Той донякъде се съобразява с доходите ни
46
0
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
МАФИЯ, МАФИЯ, МАФИЯ, МАФИЯ, МАФИЯ, МАФИЯ, МАФИЯ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
45
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
В Словения е по евтино, дизела беше 1,12 евро а в БГ 2,20. Като се има предвид, че в Словения социалния минимум е 2 пъти по висок от средната заплата в БГ и ни става ясно за какво иде реч.
44
1
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Как може Марешки да продава с 40 ст. по евтино и да е на печалба, че и да си разширява веригата от бензиностанции а всички останали да ревът, че въпреки по високата цена са почти на загуба и едва дишат. Мошенници с държавна подкрепа, е това е.
43
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
То и трудът е най ефтин у нас, така,че е нормално при една и съща цена на суровината, горивото да е доста по - ефтино.
42
3
 
5
 
! Отговори
до 45 преди 4 години
Да де ама тия цени не се определят от нас. Зависи от международните пазари, така е дори с произведените стоки от България.
41
0
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Няма най-евтино най-скъпо! Има стандарт, съотношение доходи- цена и т.н. Колко литра бензин или нафта може да купи средностатистическият българин с една заплата? За мизерните доходи в БГ цените на говривата са твърде високи. И не гледайте какво е в София, където се е наблъскала цяла БГ, или по 2-3 от главните пътища. Мръднете из страната. Няма коли, няма хора.
40
2
 
29
 
! Отговори
Ddd преди 4 години
Евтини са при Марешки
39
0
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Най-евтини в Европа, но най-скъпи за Българина.
38
0
 
45
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
еи златев гърбав п........л колко литра може да си купи един германец с една заплата ще ти одговоря един тон и петстотин литра а един българин 300 литра с една заплата кои лъжеш бе мошеник
37
0
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Най- евтини за Европа, но и най-некачествените.
36
0
 
35
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Колко българи могат с един надник да си напълнят резервоара бе кератадес.
35
0
 
49
 
! Отговори
! преди 4 години
Този *** не е платил 1 ст. данък за последните 8 години, защото Лукойл Нефтохим продавал на загуба. Европейските рафинерии продават по-евтино горивото си, а са на печалба, а Златев все е на загуба!! Сега иска да се спре вносът, да не би случайно да му пресъхне кранчето!
34
0
 
32
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
А ПЪК ЗАПЛАТИТЕ НИ СА 15 ПЪТИ ПО МАЛКИ
33
0
 
48
 
! Отговори
заплата 360лева преди 4 години
Демагогия и пропаганда. Алоо медиите стига сте слугували на мафията.
32
0
 
42
 
! Отговори
мафиот В.Златев преди 4 години
Цена на Diesel в Белгия 1,189 евро/литър. Средна заплата 1800 евро чисто. 14 задължителни заплати. 38 часова работна седмица и 20 дена годишен отпуск. Работника решава кога да излезе в отпуска.