Тежката икономическа реалност удари скъпите е-автомобили

С нарастване на безработните, големите покупки стават все по-недостъпни
27 май 2020 21:30, Красимир Ангелов
35
Тежката икономическа реалност удари скъпите е-автомобили
Снимка: БГНЕС

В завод близо до германската граница с Чехия амбициозната стратегия на Volkswagen да стане световен лидер при електромобилите се сблъсква с реалността на производството по време на пандемия, пише в свой анализ Bloomberg TV Bulgaria.

Монтажите линии в град Цвикау, които започнаха да произвеждат електрическия хечбек ID.3, са в центъра на плана на най-големия автомобилен производител в света да харчи 33 милиарда евро (36 милиарда долара) до 2024 г. за разработване и изграждане на електрически превозни средства.

На мястото, където източногермански автомобилен производител е създал Трабант по време на Студената война, VW в крайна сметка иска да произвежда до 330 000 автомобила годишно. Това би направило завода в Цвикау един от най-големите за електрически автомобили в Европа и ще помогне на германската компания да изпревари Tesla в продажбата на превозни средства от ново поколение.

COVID-19 обаче излага на риск електрическите амбиции на VW
и други автомобилни производители. Икономическата криза, предизвикана от пандемията, тласна автомобилната индустрия, наред с други, към сериозни предизвикателства, изпразвайки шоурумите и затваряйки заводите.

С нарастването на броя на безработните големите покупки като нов автомобил стават все по-недостъпни. Само в САЩ повече от 36 млн. души са подали молба за безработица от средата на март. Освен това спадът в цените на петрола прави превозните средства на бензин по-привлекателни, като в същото време по-малко правителства имат възможност да предлагат субсидии за насърчаване на новите технологии.

Дори преди кризата автомобилните производители трябваше да се справят с продължителен спад на продажбите в Китай, най-големият автомобилен пазар в света, където се продават около половината от всички пътнически автомобили. Общите продажби на автомобили в Китай намаляха през последните две години на фона на забавяне на икономиката, ескалиране на търговското напрежение и по-строги регулации за емисиите. Продажбите на електрически превозни средства се очаква да паднат до 932 хил. през тази година, което е 14% по-малко от 2019 г., изчисляват от BloombergNEF.

Свиването на световния пазар увеличава вероятността да има по-силно засегнати сред автомобилните производители. Френският министър на финансите Бруно льо Мер предупреди, че Renault може да "изчезне" без държавна помощ. Дори Toyota Motor е под натиск. Японският производител очаква печалбата му да се свие до най-ниското си ниво от почти десетилетие.

Автомобилните производители, които години наред инвестират сериозно в преминаване към високотехнологично бъдеще - включително автономни превозни средства и използване на водород - сега са изправени пред мрачно изпитание. Въпросът е дали техните предпандемични планове за производство и продажба на електрически автомобили имат шанс да успеят в изключително променения икономически климат. Дори Covid-19 да намали търсенето, за производителите на автомобили, които са най-ангажирани с електрическите превозни средства, няма връщане назад.

Продажбите в световен мащаб ще намалеят тази година с 18% до около 1,7 милиона единици, според BloombergNEF, въпреки че те вероятно ще се върнат към растеж през следващите четири години, надминавайки 6,9 милиона до 2024 г.

Китайският автомобилен пазар може да се свие до 25% тази година, сочат данни на Китайската асоциация на автомобилните производители, която преди пандемията очакваше спад от 2%. Продажбите на електрически превозни средства паднаха с повече от една трета през втората половина на 2019 г.

Заводът в Цвикау на Volkswagen стана първият автомобилен завод в Германия, който възобнови производството си, след като през март икономиката беше блокирана. Но производството е с намален капацитет, като се правят по 50 автомобила на ден. Това е приблизително една трета от това, което заводът произвеждаше преди пандемията. Постоянните проблеми със софтуера също се отразиха на развитието на ID.3, един от 70-те нови електрически модела, които VW групата иска да представи на пазара през следващите години. Допълнителен проблем идва и по линия на големия запас от непродадени автомобили на Volkswagen в момента. Продажбите намаляват, тъй като потребителите затягат разходите.

Друг германски производител на автомобили Daimler също продължава да се придържа към плановете си за електрически превозни средства. BMW планира да представи SUV-размер iNEXT през 2021 г., както и i4 седан, който да се конкурира с най-продавания модел 3 на Tesla.

Потенциална пречка за всички тези компании - освен все още неефективната инфраструктура за зареждане на много пазари - е наличието на батерии. Проблемите с доставките изглеждат неизбежни, като се има предвид, че броят на проектите за електрически автомобили в индустрията надминава глобалния капацитет за производство на батерии.

Още икономически новини и анализи четете тук


35
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
31
1
 
1
 
! Отговори
Брей преди 1 месец
Със тази корона пропаганда искаха да намалят глобалното затопляне. Направиха обаче точно обратното.
Никой не купува електрически коли, защото са много скъпа и несигурна инвестиция, а в същото време корона кризата направи най-евтиния петрол в историята.

При тази равносметка Всеки ще кара на бензин, дизел, газ!
Демек планът от ДАВОС се издъни Гобално !
30
0
 
4
 
! Отговори
sdbeb преди 1 месец
Според някави аганции дето смятат нещо, цената на батериите на един киловат на тесла е около и под 100 долара, за другите производители е около 150. За едно рено зоуи искат 60-70 хил. Ами клиото дето е по голямо е почти 3 пъти по евтино, пък то има части дето ги няма в ел. колата. Отделно по-малко разходи за труд понеже са по прости като устройство. Алчни са и това е причината да не ги купуват хората. Плащаш много и получаваш малко. Само ентусиасти ги купуват
29
1
 
1
 
! Отговори
Скептик преди 1 месец
Явно ще спечелят компаниите с по-консервативен подход, акцентиращи на хибридни модели. Псевдо вирусът разруши въздушните кули на разни псевдо бизнесмени. Доверието на потребителя ще се върне бавно при познатите технологии, стига да има платежоспособност де.
28
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Чакаме компактната Тесла, тези и техните "добри практики" ги видяхме, тяхната цел е само печалбата.
27
13
 
1
 
! Отговори
ако искаме преди 1 месец
да живеем по дълго и да сме много по здрави трябва да се забрани движение на лични автомобили вътре в градовете (или да се направи мноого скъпо) Да се замислиш дали да идеш с колата до магазина или не. Само за стоки и таксита! и със онлайн проследяване на колата, задължително електрическа! В Милано например почти нямаше коли по улиците! В Лондон в центъра е адски скъпо за кола, вземаш метро!
26
2
 
5
 
! Отговори
Може би преди 1 месец
На този етап е-автомобилите са не рентабилни, за единствен семеен автомобил, 1 висока първоначална цена, 2 скъп консуматив батерията и 3 то може би най-важното изключително малък пробег около 400км. Максимум и то само при някои модели, повечето са по-малко км. Еми с такъв автомобил как ще пътуваш извън градско, а за международно да не говорим, карам само дизел на мерцедес и не се занимавам с глупости!
25
0
 
3
 
! Отговори
Joko преди 1 месец
Преди 10-тина години, когато всички се хвърлиха да разработват новите е-автомобили, моите студенти като цяло бяха много уверени в тяхното развитие и бързо налагане на пазара.
Тогава съвсем аргументирано им обясних, че това е един много дълъг процес зависещ от много фактори и очкавам това да отнеме поне 25 г. ( % е-автомобили да бъде по голям от този с ДВГ).
Е, както се вижда не там вървят нещата.
24
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До Анонимен

Да, такива са фактите. Има едно "ако", обаче, а то е много интересно - ако заменим лития, ако намерим начин за евтино и безопасно рециклиране на батериите, ако имислим как да се зареждат без ток, ако направим зареждането по-бързо ....

АКО!

Ако беше баба мъжка, щеше .......
23
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
ми да произвеждат евтини е-автомобили,защо трябва да правят луксозни,един бюджетен градски автомобил с пробег от 150км и празно място за добавяне по желание на още толкова батерии на по-късен етап,ако човека има нужда е добър бизнес и ако е в рамките на 7000-15000 евро в зависимостот параметрите би се купувал много
22
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
В разработването на батерии се изсипват баснословни суми пари. В следствие на това тяхната производствена цена пада, а КПД-то им расте. Доколкото това остава в сила, електрическите автомобили ще стават все по-достъпни. Проблем са залежите на литий. Ако този елемент се замени с друг по-разпространен и леснодостъпен, язовирната стена ще се скъса, така да се каже. До 10 години няма да има въобще сравнение, електрическите ще доминират.

Да говори кой каквото иска. Това са фактите.
21
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
А кой ни докара тази "тежка икономическа реалност" !!!???

От КОЙ или КОИ да търсим сметка за съсипаните животи !!!???
20
5
 
5
 
! Отговори
fact преди 1 месец
електрическият афтомобил е ЕДНО НЕДОНОСЧЕ!
ШЕ ГО ***!
19
0
 
21
 
! Отговори
H-Cell преди 1 месец
Не само е-автомобилите, всички нови автомобили. Изкуствено предизвиканата икономическа криза показа ясно, че и този пазар е пренаситен. Не може всички да си сменят колите на пет години и смартфоните на 6 месеца или пък да имат колекция автомобили.
18
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
...германската граница с Чехия... Цвикау, звучи като Плевен близко до Москва!

И тук спрях да чета! А бе хора имате google maps ами вижте бе!
17
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
И къв е проблемът VW да почне да прави масово електрически тротинетки или велосипеди (досега все прототипи показват)?

Ако не знаете, Пежо и BMW произвеждат велосипеди - както класически, така и електрически. Да, не е същата турбо-гъзария като да се изтъпаниш пред дискотеката с нещо старо и пушещо, ама "марка", ама поне ще е сигнал към потребителите.
16
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До 1

От днешна гледна точка, 8 битов процесор е елементарни за правене нещо. И 7 годишен може да навърже жичките, ако ми покажеш как. Но само преди 60 госини е било нещо, отнело милиарди за разработка и е изисквало няколко века на невиждан прогрес в математиката, физиката и философията.
15
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Няма начин да не се оправдаят с пандемията или каквото се сетите за проблемите които и без това си имат, а другите производители да не би да не са пострадали?
14
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До 5

Личи си, че си човек с много високо IQ. Сигурно гледаш Рик и Морти!
13
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До 13

80% бяха някакви таксита, дето са на по 350-400 000 км, за 5 години. Останалите масово са на 92+ за тази година и Тесла малко си промени показателите (показват по-малко пробег, отколкото реално има, за да може, когато капацитвта спадне, да няма сърдите, тъй като пробега ще е почти същия на таблото).
А и това с апо старите батери паркове, кокто въпреки всичко подлежат на подмяна.
12
9
 
12
 
! Отговори
до 12 преди 1 месец
Нищо не си питал.Глупости са това за 1 година.Теслата има 80% на батерията производство 2014г. Освен това електрическите държат цена.Провери сам. И последно- наистина са по скъпи - но после нямаш масла антифриз ремъци адблу и всякакви глупости.
Тези аванти в комбинация с данъците и мястото за паркиране стават сериозни конкуренти.А и кефа е несравним.Седни в Теслата виж как ускорява и наказвай дизеляци и бензинки..