Kристо – от малките проекти до мащабен и изискан естетизъм

Неговата неизменна опора е жена му Жан-Клод
11 юни 2020 08:58, Петя Славова
80
Kристо – от малките проекти до мащабен и изискан естетизъм
Снимка: БГНЕС

Преди дни светът се прости с  Христо Явашев – Кристо - един от най-иновативните и изобретателни творци на нашето съвремие. Избягал от социалистическа България, той добива огромна световна популярност със своите пространствени художествени инсталации. През всичките години на творческото му създаване неизменна негова опора е жена му Жан-Клод, двамата са неотлъчно един до друг при реализацията на всеки един проект.

Квадрат 500 разполага със сбирка от студентски работи на Кристо, отбелязва пред БГНЕС проф. дн. Ангел Ангелов - изкуствовед и културолог, чиито сфери на изследователски интерес са насочени към теория на европейската култура на XIV-XX век, както и изследвания на визуалната култура на България и Европа. През 1997 г. той посвещава книга на творчеството на Христо Явашев, озаглавена: "Конкретни утопии. Проектите на Кристо" Понастоящем проф. Ангелов работи в Института по литература на Българската академия на науките (БАН).

Кристо си отиде на на 26 май на 84-годишна възраст, буквално дни преди да навърши 85 години. Между датата на неговата смърт и тази на рождението му (13 юни), в България творби на Кристо от студентските му години могат да бъдат видени в зала 26 на Националната галерия "Квадрат 500".

По думите на проф. Ангелов, Христо Явашев се насочва към Париж, защото тогава, през 50-те години, той е градът с главно "Г" на модерното изкуство. Оттогава все повече тази слава придобива Ню Йорк, а днес нямаме един град. Той не остава във Виена или Цюрих, а отива в Париж, защото смята, че там е средата, която би му позволила най-добра изява. Кристо рисува и във Виена. Виждал съм негов портрет в неоимпресионистичен стил. Без да ги подписва, изглежда ги е смятал за занаят – начин да си осигурява доход, с който да живее.

От един момент нататък, наричайки се Кристо, той започва да прави предметни инсталации – пигментирано шише, опакован пакет, актуалните тогава и днес варели за петрол.

В края на 50-те и началото на 60-те години има връщане към предмета, към веществената реалност. Групата, към която той се присъединява, се нарича "Нови реалисти". Реализъм в смисъл на отношение към действителността, към нейната предметност. Имаме наличен свят от вещи, който бива изнесен извън делничната употреба. Той има една количка, с която се кара пръст например, върху която има един вързоп. Тя се излага в една галерия, но какво да прави зрителят с тази количка? Той може да си каже, че това не е изкуство, но тогава попада в целта на самото произведение, защото то е провокация. Провокация към един естетически вкус, който съществува към едно понятие за изкуство, съществуващо тогава. Днес не е така, но тогава има такава предизвикателна страна.
Квадрат 500 разполага със сбирка от студентски работи на Кристо

Ако си кажа – това и аз го мога, да донеса и да опаковам един телефон или едни обувки, няма да е вярно. Не всеки го прави. Тук има определена идея и увереност, че това, което създаваш, е изкуство. Дали обаче е изкуство, зрителят може да реши. Може да си каже, че не е и да напусне залата.

Ранните му творби – опакована маса, мотоциклет и други, ми се виждат предизвикателни. Това е част от общата предизвикателност на 60-те години, които са социално по-динамични от предходното десетилетие, както и по-динамични от следващото.

Постепенно Кристо се обръща към проекти с голям размах. Такъв е опаковането на един залив в Австралия през 1969 г. Кристо получава покана от производител на текстил, но първо се обръща към властите, които трябва да му дадат разрешение за опаковането на този залив. По снимките прилича на някакви ледени блокове, а не на южно крайбрежие. С други думи, преобразява го.

Големите му проекти стават все предизвикателни и отговарящи на очакванията за красота. Приближават се все повече към дизайна.

Опаковането на Райхстага в Берлин и Пон Ньоф – най-стария мост в Париж, са много важни. Сградата на немския парламент е в западната част на немската столица, но много близо до Берлинската стена, разделяла града. Символиката е недвусмислено политическа. Когато беше направено опаковането му, това се случи с една изключителна технология. Кристо все повече се усъвършенства и намира хора да направят това, което иска. Самият той има ясна представа за всичко.

През 1995 г. той успява да доведе до там нещата, че Бундестага (Народното събрание – бел. ред.) на вече общата федерална република да дискутира върху понятието за изкуство.

Проектите на Кристо изискват много разрешения и фокусират върху себе си огромно внимание, отбелязва проф. Ангелов. Творецът ходи винаги облечен с една куртка, безцветна, с което иска да покаже, че не той е важен, а проектът.

Още по темата

Интересно е да се отбележи един негов проект, свързан с фонтан в италианския град Сполето, реализиран през 1968 г. Това е един бароков фонтан от XVII век, дело на големия италиански архитект Карло Мадерна. Особеното е, че фонтанът извира от жилищна сграда, която се обитава. Материалът, който използва Кристо за опаковането му е полипропилен, така че всеки, който се приближава, може да чуе шума на водата – падането и плискането, но не вижда самата вода. Някак си въображението е подтикнато да си представя какво има зад тази тъкан. Ние виждаме единствено, че там има жилищна сграда. Така допълнително се подчертава тази особеност на Барока, който създава въображаеми светове през материалното.

Друг негов важен проект с политическо значение е „Желязната завеса” на улица „Висконти” в Париж. Реализиран е месец юли 1962 г. Тогава има протести срещу войната в Алжир, която Франция води. Кристо иска разрешение да прегради тази еднопосочна улица, намираща се на левия бряг на река Сена, която е наречена „Желязна завеса”. Протестът е срещу една друга сила – издигната през 1961 г. от Съветския съюз стена, разделяща Берлин. Тук имаме политическа заявка. Поради разноцветно боядисаните дъна на петролните варели зрителят е имал усещането, че се намира срещу дула на оръдия. Батарея, чиято установка е там.

С времето проектите стават все по-декоративни, по-дизайнерски и по-технологични. Все повече отговарят на чистата наслада и на идеята за една безпроблемна красота.
 


80
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
72
0
 
2
 
! Отговори
Щирлиц преди 1 месец
Изисканият "естетизъм" съществува само в размътените ви мозъци,другари джурналисти.
71
8
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Правино се е отказал от вулгарите.Не сте достойни да му стъпите на нокътя на малкия пръст на крака.Никой не ви кара да му харесвати творбите.Нито сте компетентни нито да.Който трябва,го е оценил.
70
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Толкова материали пуснахте по повод неговата кончина!
Ако вместо печалбарство наистина ви интересуваше естетиката, щяхте всеки ден да пускате безплатно материал за един наш съвременен автор. Нямаше толкова да обеднеете.
Поведението на сайтовете не е поведение на медии, т. е. на посредници. Има някакво злорадство: ето ние сме на топличко, заслужете си го и вие, като се поподмажете тук и там. Няма култура в сайта, няма!
69
6
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
До Анонимен 68

Не си човека, който да каже.

:))))
68
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Кич и бутафория, наречени "изкуство".
67
3
 
1
 
! Отговори
Мда преди 2 месеца
До анон

Какви скандали и провокации?
66
0
 
11
 
! Отговори
анон преди 2 месеца
Това е човекът който представи България като ***?
Който опаковаше *** и пр. Какво постигна обаче? с какво друго реално ще бъде запомнен, освен с разни скандали и провокации?
65
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
един човек избягал от страната си....зарязал семейството си на произвола на режима....да оставим че не е никакъв българин, но бе и егоист. Иначе си правеше реклама със скандални действия. Никога никога не съм го харесвал.
64
12
 
0
 
! Отговори
Мда преди 2 месеца
До мдаа

Той е един от малкото, които са отказали да се комерсиализират, включително спонсорства за инсталациите му, които са изисквали сериозни разходи. Също така отказва да направи търговска марка всякакъв "рекламен" материал свързан с неговите инсталации и проекти.
63
0
 
10
 
! Отговори
мдаа преди 2 месеца
да оставим българското...слушах едно интервю с него. Не бях чувал друг творец да говори толокова много за колекционерите. все едно е търговец. работи от сутрин до мрак. колко струвало едно негово пътуване.... останах се впечатление, че таи ненавист, дори сякаш интервюиращият го дразнеше.
62
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
До Анонимен който седи до мен, "оти варум га мое уай"

Скриването на реалното, което е матерялно води до скриване на духовното реално.

Поради приятно малоумния интелект на Глистко, този паяжинени бояжия не сети че трябва да започне от обвивката на 2+2 с популярната 4ка и да овае 2+2 с паяжината на соца , демек 3 а на други места в капа на 5.

Каква стена бе, каква зидария. на колко болни деца, роденив България Глистко помогна, подкрепи, даде помощ. На колко? убриши си пенджерите от паяжината
61
9
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
До Обективно

Ти си най-обикновен пъзльо, който не смее да защити лъжите които дрънка.

Ясно е защо си тук ден и нощ да говориш срещу Христо: когато такава личност не се асоциира с групата, към която принадлежиш, това не ти напомня колко посредствен си ти самия.

Само че, нито Христо ще стане по-малко велик от това, нито ти по-малко посредствен.

:)))
60
0
 
17
 
! Отговори
Обективно преди 2 месеца
През 2017 г нарича себе си безотечественик, а Родината си нарича "тъпата" България.

Той сам прави този избор и това изказване докато е жив, 28 години след края на комунизма в България.

Откъде накъде след смъртта му ще променяме неговия личен и осъзнат избор приживе да се отрече от българския език и българските си корени и да заплюе Родината си? Това не е почтено спрямо него. Нека да си остане безродник интернационалист с наднационално изкуство, той сам така се определи!
59
0
 
15
 
! Отговори
Обективно преди 2 месеца
Точно това заслужава този безродник!

Избягал през 1957 г от комунистите - ОК. Сменя се името на Кристо, взема фамилията на жена си Жан-Клод - обидно е, но да кажем, че и той е обиден, че са му отнели (съвсем заслужено!) българското гражданство.

Обаче комунизмът у нас свършва през 1989 г. За 31 г той не стъпва в България, не прави нищо за българското изкуство и култура, дори не иска да говори на български.

През 2017 г нарича себе си безотечественик, а Родината си нарича "тъпата" България.
58
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
До от варум га мое вай

И зад тая фасада зад която си се скрил се крие най-обикновена посредственост. Можеше да караш направо, като "обективен". Или ти си "обективен"?
57
0
 
3
 
! Отговори
от варум га мое вай преди 2 месеца
Винаги е оставял усещането че иска да скрие реалното като го покрие с паяжините на собственното си бездарие.

Глистко да направи това което се прави за да свири тромпета.

Ако е починал, лека му "паяжина".

Нямам причини да не се радвеам че Портал Две, не ще се казва Глистко

Тоя една Тиква не е засадил или майчински увил, та шму цепя басма, майна. Е на Швайнарника на Гергов нема покрив, ветровете ветреят ветровидно и тоа нема да дойде да завиве грухнята и че ми се пише с отнето поданство
56
7
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
До Анонимен 55

За съжаление вероятно си прав. Реакцията на изкуството му в България е доста красноречива колко щеше да се оцени от ганьо балкански.

Не знам, аз се депресирам от факта, че този човек дори и световно признат в България по всякакъв начин се стремят да го заличат, че даже го плюят. Даже и тук, където все пак се публикуват статии за него покрай смъртта му, виж къде е заврян: Свободно време/ Артефакти. Това ли заслужава един от най-изтъкнатите артисти от български произход?
55
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Его на, ако беше останал в земите на БКП_Лаяннярриияя щеше да си остане един съвсем обикновен битов алкохолик като повечето като него хора на изкуството.
54
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
До Обективно

Ти на разсеян ли се правиш?Когато разказва за този период от живота си той говори за друго историческо време за това което му е минавало през главата. Та, питам те, кое е това историческо време?Датата на интервюто няма нищо общо с времето за което разказва.

България съзнателно го лиши от гражданство. Това е безспорен факт.В международното право няма такава практика: да бъдеш лишен от гражданство се брои за диспропорционално упражняване на сила от страна на държавата срещу индивида
53
0
 
2
 
! Отговори
Обективно преди 2 месеца
Питах те, за България от кое историческо време говори, когато си го е "мислел" това?

Точно през 2017 г го е казал и мислел това, 28 години след края на социализма.

Питах те България извини ли му се за твао че го остави "безотечественик" както това направиха други страни при абсолютно същите обстоятелства?

България не го е "оставила" той сам избира да я напусне, въпреки че никога не е бил преследван и репресиран - следва висше образование, когато едва 1% от населението у нас има такова.