PR - защо в БеГе шоубиза тази дума е смешна

Българският PR е горд, че е PR, но всъщност той в повечето случаи е координатор, мениджър, секретарка, роднина, стилист, любовник или шивач на клиента си
18 ное 2005 10:17,
PR - защо в БеГе шоубиза тази дума е смешна
Илюстрация: Corbis
PR се чете като пи ар. Означава Public Relations или Връзки с обществеността. Основната идея на тези две буквички е да дадеш заплата на един човек (PR), който така добре да те представи, че да не се налага да даваш например стотици хиляди лева за реклама.
 
Това е едно твърде тясно обяснение на длъжността на тези хора, но все пак според мен описва сърцевината на нещата. По стечение на обстоятелствата голяма част от хората, които трябва да са като „лица“ на една компания или кампания, всъщност често се оказват неин „задник“.
 
Българският PR е горд, че е PR, но всъщност той в повечето случаи е координатор, мениджър, секретарка, роднина, стилист, любовник или шивач на клиента си.
 
За да не навлизаме по-високите етажи на корпоративния PR, ще погледнем на тази професия от лъскавата страна, а именно PR-ът в шоубизнеса.
 
За да бутнеш някой клет изпълнител малко по-напред в шоубиз обществото, трябва леко да го развиеш, измисляйки интересна история около него, която медиите биха захапали и отразили.
 
Ако си изпълнител и станеш популярен, PR-ът ти се чуди как да те спаси от кокаиновите скандали например, но в началото наистина се грижи за имиджа ти в обществото и медиите най-вече.
 
И понеже само най-нахалните журналисти докопват скандалните новини, останалите знаменитости си имат PR-и, които отразяват какво се случва около клиента им и грижливо пишат кратки новинки, наречени прес-рилийзи, до медиите.
 
Ако някой направи нов клип, нова песен, ожени се, роди му се дете, спъне се на тротоара или спи с майката на най-добрия си приятел, всичко това най-вероятно е дело на неговия PR. Като в Холивуд, където клюките са 90 процента дело на PR-а.
 
Гуруто в PR-a на бг поп сцената се нарича Светла Русева и агенцията, за която работи, е АБА (Агенция за български артисти). Само тя единствена бе способна да накара три национални телевизии, сума ти радиостанции и печатни медии да търчат до аерогара София и да посрещат Дони, Нети и Ирина Флорин, които се разходили до Англия, за да попеят в Лондон Астория пред 500 българи.
 
Окей, че са попътували, ама събитието не е нищо особено. Да докараш толкова много медии говори добре за теб... Как обаче работи тази агенция днес и не лежи ли на стари лаври?
 
Вместо да натиснат педалите по време на шоуто Стар Академи, където талантите са техни клиенти от момента, в който излязат на свобода, АБА наложиха медийно вето и само издания за домашно приготвени гозби успяваха да се доберат до талантите.
 
Тук-таме някоя тийнейджърска програма тип Улица „Сезам“ и реликви от типа на Мело-Тв-мания и Драго Чая се уреждаха със звездите, които грееха две седмици и логично изгоряха, за съжаление – завинаги.
 
Официалната информация беше, че това е добре планирано и измислено като „хитра стратегия“. Я, колко хитро наистина. Как похарчихме сума ти пари, за да си поиграем на криеница.
 
Единствените виновници талантите да се появят в някоя друга медия, преди да им бъде наложена забрана да говорят, са хората от „New Moment New Ideas“, доказали се с професионализма си и с работата си по мащабни проекти, като „Биг Брадър“.
 
От друга страна, екипът на АБА са царе на пресрилийзи-шедьоври, разнасяни  с месеци сред столичните журналисти, които се напушват от... смях и се хилят неистово на творенията на PR отдела на агенцията.
 
Ето цитат oт прес рилийз, писан за клип на Ася (екс-LA). Прес инфото е получено от медиите на дата 14 ноември 2005 г. и е по повод „новия“ видеоклип на Ася, който се върти по музикалните канали от началото на август. Четири месеца е доста време да напишеш едно прес съобщение, особено като този (правописът, словоредът и стилистичната окраска са автентични, бел.ред.):

„Докато тя се готви за поредния работен ден, той си мисли, че просто прекарва хубаво с приятели. Но скоро след това, играта им на карти се превръша в последно и зловещо раздаване, защото след свада прерастнала в сбиване, той умира под ударите на останалите двама картоиграчи (Иван Ласкин и Чочо Попйорданов).

Ася влиза в моргата, подрежда инстументите си, които ще и бъдат нужни за предстоящата аутопсия. Открива чаршафа и вижда трупа. Изпуска скалпела, защото вижда, че на леглото безвълвен стои Той. И от този момент осъзнава,ч е вече е Различна. И преди е била различна - в нея са се оглеждали хубавото лице на любовта и студеното лице на лекар –патолог.“ (Автор: АБА)

Яко, а? Трупът на масата пред Ася вече се е вмирисал доста за тези четири месеца, през които „новината“ пътува до медиите. Да не говорим за литературния стил на писане. Ако целта ни е да четем кримки с елементи на драма, ще си купим такива. Но нека продължим напред с нещо още по-яко. Прес инфо за клипа на Анн Джи, получен на същата дата, макар видеото да е в ефир вече един месец:
 
В песента и видео клипа се третира темата за мутацията на секса в съвременното общество. Как секса се превръща в механика, как губи своята сакралност и вече не може да донесе пълно емоциално задоволяване.
Мъжът, който е слязъл от своя пиедестал, загубил е достойнството си, заради свота алчност и безкруполност, виновни за миналите, настоящи и бъдещи войни.

Жени, които са спрели да уважават мъжа. И те слезли от своя пиедестал в желанието си да изземат функциите на мъжа

Речетатива в песента е на френски език, защото Франция е страната на любовта и секса. След Френската революция тя се е превърнала в център на разврата.

Текста на песента е на гръцки език, защото Гърция е наследник на Византийската Империя.“

Каква логика, а? Не можах да разбера връзката между Френската революция и Византийската империя, но това май е бял кахър на фона на останалото.

Ако това ви кефи, значи не познавате ПР-а на Теди Кацарова, г-н Христо Порязов. Ето какво ни изпрати той, преди посещението на Теди Кацарова миналия месец. Тук няма да използвам допълнителен цвят, с който да отбелязвам грешките, защото черното ще стане рядкост.

ПРЕСИНФО ЗА ПРИСТИГАНЕТО НА ТЕДИ КАЦАРОЖА,ГИЗМО И МЕНДЕЗ

НА 24 ОКТОМВРИ ОТ 14 ЧАСА НА ВИП ПОРТАЛА НА АЕРОГАРА СОФИЯ ПРИСТИГА ТЕДИ СЛЕД 3 ГОДИШНО ОТСЪСТВИЕ ОТ БЪЛГАРИЯ ЗАЕДНО С ПОПУЛЯРНИЯТ ДИ ДЖЕЙ ОТ ФОРМАЦИЯТА BONFUNK MC’s DJ GISMO И НЕВЕРОЯТНИЯ РАПЪР МЕНДЕЗ.

ТЕ ИДВАТ ЗА ГОЛЕМИЯТ КОНЦЕРТ НА 27.10.2005 В ЗАЛА ХРИСТО БОТЕВ ОТ 20.00 Ч.

КОНЦЕРТА ЩЕ Е ПОД РЕЖИСУРАТА НА СИЛЖЕСТЪР ЛОЛОВ И ЩЕ БЪДЕ ЗАСНЕТ ОТ БТВ.В ГОЛЯМОТО МУЗИКАЛНО ШОУ ЩЕ УЧАСТВАТ НАИ ДОБРИТЕ STREET ТАНЦЬОРИ,БЛЕИДАРИ,ГРАФИТЬОРИ И БРЕИКАРИ.

СЛЕД КОНЦЕРТА АТМОСФЕРАТА ЩЕ СЕ ПРЕНЕСЕ ПОД HOUSE PARTY В BLACK BOX С НАЯАЛО 23.00 Ч.ПРЕДИ СЕТА DJ GISMO ЩЕ ПОДГРЕЕ DJ MARTEN С ЕДНОЧАСОВ DEEP HOUSE SET.ТЕДИ И МЕНДЕЗ ЩЕ ПРЕДСТАВЯТ ТАМ НОЖИТЕ СИ ЕЛЕКТРОННИ ПРОЕКТИ ЗАЕДНО С ГИЗМО.

Публиката, която ще посети този концерт – спектакъл ще бъде изненадана от новият саун в музиката на Теди Кацарова и колегите й“
 
Вярно е, че има богове в писането, но г-н Порязов направо ме поряза с това прес инфо толкова дълбоко, че веднага зарязах всичко и му пуснах и-мейл. В писмото си най-нагледно обясних, че ако искаш да си направиш добър ПР, това е абсолютно невъзможно с подобна несериозност. На г-н Порязов му препоръчах да се обърне към професионалист или поне коректор. Отговорът бе следният:

„Parvo tova ne sam go pisal az, i vtoro az 6te vi nau4a na PR!!!!
Publikuvaite,ako iskate! Priatna ve4er1 Saita vi e palen haus!!!
Znam,4e pravite "copy", "paste", no vse pak postaraite se i vie ,Kiro ! Nali imate redaktori....mai!???:):):) „

Това, че не правим „copy-paste“, освен в този момент, за да може цитатите да са автентични, e очевидно за всички читатели на сайта, а все пак, да се държиш невъзпитано с журналист, едва ли е формулата на успеха.
 
Христо Порязов не успя да ни научи на PR, защото на концерта на Теди Кацарова са присъствали едва 100-120 човека при положение, че само Бойко Борисов е купил и раздал безплатно 150 билета, като част от предизборната си кампания. Да, не можем да не признаем, че благодарение на усиления PR, са продадени цели 7 билета.

Преди малко засегнахме националните телевизии и защо да не се върнем отново към тях.

Докато в Нова Телевизия се работи наистина професионално в областта на връзките с обществеността, Би Ти Ви не само че изпадат от класацията, ами направо са си пълно „чао“. Скоро даже чух, че имало някакво шоу „Красавицата и отличникът“.

За да вземете интервю, трябва да се свържете с една дама, на която изглежда, че освен че не й е ясно с какво точно се занимава, не изпитва никакъв интерес това шоу да бъде представено подобаващо в останалите медии.

Свързва те с дама номер 2, която е изпаднала в същата черна дупка и те връща към дама номер 1. Резултатът: И двете PR-ки на Би Ти Ви нямат идея как може да се вземе интервю от красавиците или отличниците, защото нямали изработена технология и не си представяли точно как ще стане във времето. Все пак говорим за шоу, заснето преди месеци. А съквартирантите как успяват да стърчат от всяка страница, на всяко едно издание?

Отминаха времената, когато, за да направиш нещо наистина сериозно и популярно, можеш да разчиташ на собствената си медия. Случаят с провала на Би Ти Ви и „Красавицата и отличникът“ го показва.

А шефовете от Би Ти Ви си мислят, че докато ни лъжат с големия си рейтинг коефициент, ние чинно кимаме с главици. Е, да де, ама да имаш шоу в праймтайм на национален ефир, пълно със секс бомби и изхвърлени 2 милиона лева, и почти никой да не захапе темата????... PR-ът е жесток.

И още една случка с PR на Би Ти Ви. По повод финал на конкурс за отслабване наш репортер искаше да зададе няколко въпроса на Лора Владова, рекламно лице на кампанията. Оказа се, че за да говориш с Лора, която седи пред теб, трябва да получиш разрешение от нейния PR. Няма лошо. PR-ката реши, че е по-удобно на следващия ден отново да се срещнем с Лора за интервю, а не да й зададем петте въпроса, които ясно и пространно й бяха обяснени по телефона.

В крайна сметка интервюто така и не се състоя, защото беше отлагано, протакано, на няколко пъти бяха правени уговорки - все едно уговаряш за интервю извънземно. Последния път нашият репортер разбра за отлагането, след като вече бе стигнал на мястото на срещата с Лора. Коментарите са излишни.

Биг Брадър с лекота настъпва канала на Мърдок, настъпва и всичките шоута на Слави и компания, като дори малоумното предаване на Зара започва да ти се струва забавно, само защото и тя е част от голямата машина.

Понякога се получава така, че да нямаш PR май е по-добре, отколкото да имаш. Хем пестиш пари, хем не те омаскаряват публично и то хората, които трябва да се грижат за теб. Оказва се, че в България, вместо PR-ът да е част от шоубизнеса, самият той представлява някакъв си свой шоубизнес, с подчертано развлекателен характер за едни и плачевен за други, обикновено за тези, които поръчват музиката.

*С настоящия материал не желая да засегна десетките професионалисти, ангажирани с дейността PR и изпълняващи ефективно, съвестно и с желание своите задължения


Спонсорирано съдържание