За заснетата черна дупка: Можахме да видим невидимото!

Учени коментират уникалния кадър
11 апр 2019 10:05, Петя Славова
За заснетата черна дупка: Можахме да видим невидимото!
Снимка: Bulgaria ON AIR

Международен екип учени за пръв път успя да получи изображение на черна дупка, която се очертава от огромен сияещ оранжев пръстен, пише в. Daily Mail.

Отдавна е известно, че тези космически чудовища поглъщат всичко заради титаничната си гравитация. Дори и светлината, поради което са невидими и оттук идва злокобното им име. Но свръхнагретият материал, който кръжи около черните дупки, може да очертае тяхната "паст", какъвто е и случаят с полученото изображение.

"Ние можахме да видим невидимото", възкликна ръководителят на проекта Event Horizon Telescope Шепърд Долман, като представи на света оранжевия кръг. Той е оформен около супермасивната черна дупка в центъра на галактиката Месие 87, която се намира в съзвездието Дева. Тя отстои на 55 милиона светлинни години от Земята и масата й е 6,5 милиарда пъти по-голяма от масата на Слънцето.

Изданието отчита, че сме свидетели на едно от най-значимите научни открития на столетието.

"Получените изображения може да ни се сторят не толкова важни на пръв поглед, но те ще обогатят разбирането ни за черните дупки. Снимките са плод на "херкулесов труд", който обедини международните усилия на много учени и обсерватории. Сега имаме много детайлно изображение на черна дупка", заяви директорката на Националната научна фондация на САЩ Франс Кордова, цитирана от БТА.

Фактът, че черните дупки не позволяват на светлината да се отскубне, ги прави трудни за наблюдение. Учените търсят пръстен от светлина около тъмен район, представляващ действителната черна дупка.

"В рамките на проекта Event Horizon Telescope (EHT) всички наземни милиметрови телескопи извършиха едновременно едно и също наблюдение - заяви астрономът Фредерик Гет от Френския център за научни изследвания. - Милиметровите вълни са най-подходящи за изследване на черна дупка. По принцип е невъзможно да се наблюдава черна дупка. Знаем обаче, че акреционният диск, съставен от обгръщащата черната дупка материя, е относително ярък. Докато не е била погълната от черната дупка, въпросната материя може да бъде открита. Следователно идеята е да се наблюдава черната дупка посредством контраста. Изображението потвърждава съществуващите модели на ротиращи черни дупки. Наблюдаваме точно онова, което е било предвидено. Залогът сега е да се определи точната плътност на материята около черната дупка, да се опознаят по-добре ролята на магнитното поле и начинът, по който материята се върти в диска."

До ЧеренПетър

Ей, съсипаха я тая държава...

преди 1 година
До Анонимен
Ти ся от ония дето пътуват във времето и различни галактики ли си или от онея дето помнят Велика България при бай Тошо?

До :Х

Тия дето не разбирате и не можете да докажете (защото не знаете как) - ако може си направете страница у фейса и се събирайте по интереси.

Заради такива като вас по едно време искаха да въвеждат такса за изпратен e-mail и за постинг, че да се намали спама.

преди 1 година
До заека
Главната теория е сбита материя. По-скоро "сбита". Силната гравитация притегля към центъра всякаква материя. Колкото повече материя, т.е. частици са придърпани, толкова повече се увеличава масата, съотвено и гравитацията. Следователно частиците се най-грубо казано "сбиват" или приближават една до друга.
Истината обаче е, че колкото тази теория е вероятна, толкова и всичко друго, за което можеш да се сетиш, тъй като няма начин да разберем, съответно докажем.

Яко харчалък на кинти. Нито е откритие нито нищо. Даже не могат да го докажат.

До 40

Няма как да преминеш през черна дупка по простата причина, че не е ДУПКА, а СФЕРА. Черна дупка е само израз.

Хокинг е опровергал това твърдение. Той казва, че за преминаване от едно измерение в друго служат Червеевите дупки. А черните дупки служат за възпроизвеждане на самите галактики.

Пепоръка! преди 1 година
Ползвайте Huawei P30 pro за по-добро качество на изображението!

истина преди 1 година
До колкото аз съм запознат,,черна дупка" се образува от загиването на звезда.Когато им свърши горивото,звездата се разширява многократно и избухва става / свръх нова / след това се свива хилядократно от нейния си размер и нейната плътност става толкова голяма че потъва в пространството.Т.е. например една чаена лъжичка от нея тежи милиардни и трилиони кг.ако е на земята.Като потъва тя изкривява пространството и времето респективно и гравитацията им е толкова невъобразимо голяма че погл.светлината

Еееех снимка на Нова България, за съжаление една неуспешна наша колония :P
Иначе браво на ЕНТ, това е голям успех!

ЧеренПетър преди 1 година
Виждам задълбочени анализи и коментари от очевидно големи капацитети в областта на астрофизиката и теорията на относителността, което ме забавлява. По отношение на снимката - добре би било да бъде направена по-отблизо и със светкавица, но засега и с това може да се мине номера

През така наречените черни дупки се преминава в друго измерение в други галактики и светове. Но затова не сме дорасли. Трябва да минат милиони години за да се родят хора които да измислят технология с която да могат да преминат през черната дупка а след това да могат да се върнат. През тези черни дупки минават извън земните но те са светлинни години пред нас в развитието си. Ние сме все още в каменната ера според тяхното развитие.

До Един

Понякога се чудя какво ли е да живееш с толкова малко познания и обща култура като вас....

Един преди 1 година
Взели Окото на Сaурон от Властелина, блърнали го на пейнт и отчитат едни милиарди, дето са ги oчукaли.

Драги ми дрОгари, може ли да не политизирате всяка една новина? Знам, плащат ви на коментар, но все пак, тук става въпрос за научно откритие, хич не ме е грижа за вашите словоблудства с които си изкарвате прехраната. Коментирайте партиите под политическите новини, поне тук не го правете. Смешни сте вече, а и освен да настървявате електората на гербаджиите, друго не правите (правите мечешка услуга на партията)

аа преди 1 година
Обикновена лампа с малко фотошоп...

До 29

Мммммммммммммммммммммхмммм...

Това е Окото на Хорус.

Нищо защото не е дупка :) дупка е само израз. Черната дупка всъщност е сфера.

Моите скромни научни познания, ми дават основание, да считам, че чрез черната дупка се рефрешва системата. Това е възможно след достигането на пределна точка на поглъщане на енергия. Пак според мен това е времеви праг между стара и нова действителност.

Гледна точка преди 1 година
БСП-то е най - голямата черна дупка, каквото е около нея изчезва безследно!