Дуалното образование е добро, но се преподава стара теория

Проучване на "Галъп интернешънъл", подкрепено от проекта ДОМИНО
2 окт 2019 17:30, Анисия Иванова
6
Дуалното образование е добро, но се преподава стара теория
Снимка: Галъп Интернешънъл

Дуалното образование има положителен ефект върху развитието на професионалното образование у нас. Това е изводът от изследване сред  фирми и професионални гимназии, участвали в проекта ДОМИНО за въвеждане на дуалното образование в България.

Проучването е на "Галъп интернешънъл“, проведено през юни – юли 2019 г., сред 104 фирми и 31 училища по ДОМИНО, 502 фирми и 153 училища извън проекта, както и 4 фокус групи с ученици от професионални гимназии и родителите им. Допитването е направено с финансовата подкрепа на Българо-швейцарската програма за сътрудничество в края на петгодишния проект ДОМИНО (2015-2019).

В рамките на проекта близо 1600 ученици в 32 професионални гимназии в 19 града в цялата страна се обучават по дуалната система по общо 12 професии, като работят в над 170 фирми български и чуждестранни фирми.

Над 70% от завършилите по ДОМИНО вече работят в предприятията, където са трупали трудов опит. Проектът помогна България да изгради свой модел на дуално образование (учене чрез работа), използвайки опита на Швейцария – една от страните в света с най-ниска младежка безработица, както и добрите традиции на българското дуално обучение.

Взаимодействието на местно ниво за развитие на дуалното образование е оценено положително както от представителите на бизнеса, така и от представителите на професионалните училища. Участвалите в ДОМИНО споделят най-високо удовлетворение от взаимодействието между работодатели и образователна система на местно равнище.

61% от фирмите и 84% от училищата по проекта оценяват взаимодействието между училища и бизнес като много добро.
 
Положителна тенденция за развитието на дуалното образование в страната се открива и в готовността на бизнеса да отдели хора от своя екип за разработване на учебна програма, която да отговаря по-пълно на съвременните нужди на бизнеса и да спомага за изграждането на квалифицирани кадри. Повече от половината от участвалите в проучването фирми по ДОМИНО изразяват ясно своето съгласие да отделят част от работниците си, за да участват в семинари по дуалното образование.

При представителите на бизнеса извън ДОМИНО отношението към тази идея е по-скоро резервирано: почти една трета от тях не са склонни да освободят няколко свои работника, за да участва в разработването на нови учебни програми.

Сред основните трудности, споделени и от бизнеса, и от представителите на образователната система, на първо място излиза притеснението на фирмите за инвестициите в кадри, без да има гаранции, че те ще останат да работят за тях.  Особено висок е делът на участващите в ДОМИНО фирми, които споделят, че изпитват такива притеснения във връзка с проекта – 73%.

Сред основните проблеми се очертават и по-дълбоките цялостни пропуски в професионалното образование в страната. Както учениците във фокус групите, така и дял от 57% от представителите на бизнеса, споделят за широки разминавания между преподаваното в училищата и необходимите знания и умения, които стажантите трябва да имат за работа в реална среда.

Резултатите от проучването, показват още, че теорията, преподавана в професионалните гимназии в страната, често е остаряла и не отговаря на модерните изисквания на бизнеса. Учениците потвърждават, че практическите занятия остават на заден план, за тях често не остава учебно време или няма подходяща материална база и преподаватели.

Намирането на достатъчно заинтересовани фирми за формиране на дуална паралелка пък е най-голямата трудност, пред която декларират, че са изправени професионалните гимназии при прилагането на дуалната система за обучение. 44% от участвалите в проучването представители на училища посочват този проблем като основен.

Повече от половината (56%) от представителите на училищата, участвали в проучването, се обединяват около позицията, че зад дефицитите на професионалното образование у нас се крие на първо място демографската криза. На преден план излизат и проблеми като недоверие в перспективите, които професионалното образование предлага и спад на престижа на този тип гимназии у нас за сметка на езиковите.
-----------------------------------------------------------------------------

Изследването е направено от "Галъп интернешънъл“ в периода юни – юли 2019 г., сред 104 фирми и 31 училища по ДОМИНО, 502 фирми и 153 училища извън проекта, както и 4 фокус групи с ученици от професионални гимназии и родителите им. Допитването е с финансовата подкрепа на Българо-швейцарската програма за сътрудничество в края на петгодишния проект ДОМИНО (2015-2019).


6
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
4
0
 
1
 
! Отговори
ПРЕБОЯВАНЕ преди 2 години
ПРЕДЛАГАМ ГОСПОДИН МИНИСТЪРА НА ПРОСВЕТАТА И НА ЗАМЕСТНИЦИТЕ МУ ДА ЗАПИШАТ ДЕЦАТА И ВНУЦИТЕ СИ В ПРЕДЛАГАНИТЕ ПАРАЛЕЛКИ С ДУАЛНО ОБУЧЕНИЕ ЗА ДАДЪТ ПРИМЕР НА ВСИЧКИ НАС.КАК МИСЛИТЕ: ЩЕ ЗАПИШАТ ЛИ ???АЗ НЕ ЖЕЛАЯ ДА УНИЩОЖА БЪДЕЩЕТО НА ДЕЦАТА СИ И НЯМА ДА ГИ ЗАПИША В ПАРАЛЕЛКА С ДУАЛНО ОБУЧЕНИЕВЯРНО Е ЧЕ ДЪРЖАВАТА СЕ РЪКОВОДИ ОТ ЧОВЕК ИМАЩ 3 ГОДИШНО ПОЖАРНИИКАРСКО ОБРАЗОВАНИЕАКО СМЯТАТЕ ЧЕ ЩЕ ЗАПИШЕТЕ ДЕЦАТА СИ ЗА ДУАЛНО ОБУЧЕНИЕ- ПИШЕТЕ МИ МИНУС ( -)
3
0
 
0
 
! Отговори
хм преди 2 години
Неформалното образование е истината!!
2
1
 
3
 
! Отговори
ЛОШО преди 2 години
Още една Програма , финансирана от ЕС , която се прави на Хартия (отчети ) и Още едни Откраднати Пари от ГЕРБ Мафията .
1
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Дулото образование е мармалад. А стара теория в основното и средно, не съществува.Всъщност забравих, че е дуално, да нацелиш питагоровата теорема, местейки терскотните плочки по пода, докато ти хареса диагонала. Може да изрязват от картон и да броят колко ще влезнат в помещението.