Мерките са толкова антиинфлационни, колкото тези през 2020 г. бяха антиковид

Икономист: Правителството създава проблеми с грешна комуникация
19 май 2022 16:00, Анисия Иванова
38
Мерките са толкова антиинфлационни, колкото тези през 2020 г. бяха антиковид
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

Липсата на разяснителна кампания от страна на правителството за точните условия за алтернативните доставки на газ, които България може да очаква през следващите месеци, създава напрежение в бизнеса. Антиинфлационните мерки също не са добре обяснени и рискуват да създадат грешни очаквания в обществото и дори условия за спекулации в цените на горивата по бензиностанциите. Намаляването на акцизите за природен газ, метан и електричество, както и на ДДС за хляба няма да намали инфлацията, която в голямата си част е привнесена от световните пазари в България. Прилагането на подобни мерки в чужбина показва, че максимум една трета от ефекта им е достигала до крайните клиенти. Мерките са половинчати, защото ще са част от актуализирания бюджет, който още не е изготвен, коментира Калоян Стайков, главен икономист в Института за енергиен мениджмънт, в ефира на предаването "Бизнес старт" с водещ Христо Николов.

Още по темата

"Няма абсолютна никаква гаранция, че намаляването на акциза или на ДДС може да ограничи ръста на цените. Това намаляване може да бъде "усвоено" от търговци и производители и тези мерки да не достигнат до крайния клиент."

Отстъпката при цените на горивата вероятно ще стигне до потребителите, но администрацията на мярката ще е прекалено сложна, а контролът - "абсолютен кошмар", каза Стайков. При хляба най-важният разход е пшеницата, така че ръст на световните пазари вероятно ще заличи ефекта от отмяната на ДДС.  

Разширяването на обхвата за социални помощи за отопление е добра мярка, но подходът на правителството е сбъркан като се дава подкрепа за всички. Това ограничава наличните средства за наистина нуждаещи се домакинства, които са допълнително засегнати от икономическата ситуация, смята Стойков.

"Мерките са толкова антиинфлационни, колкото мерките през 2020 г. бяха антиковид. Почти всички са социални... и са насочени към повишаване на предлагането и разполагаемия доход. Няма как те да борят инфлация, но със сигурност са насочени към справяне с последствията от тази инфлация."

Не може да се прогнозира с яснота дали мерките ще увеличат бюджетния дефицит тази година, коментира Стайков. "Харчовете през тази година са значително по-високи от предходната, но същото може да се каже и за приходите. Отново се връщаме към комуникационната стратегия на правителството - предлагат се мерки, не е ясно колко ще струват, не е ясно как се финансират, дали са най-добрите мерки - и естествено започва спекулация.", допълни икономистът.

Въпреки уверенията на правителството за алтернативни доставки на природен газ и доставки на втечнен природен газ (LNG) от САЩ, за момента няма конкретна информация за предприетите стъпки от България в тази посока, ако не бъде завършен навреме интерконекторът с Гърция. Осигурените допълнителни количества за май месец са от основно два търговеца, но предстоят сключването на нови договори за периода юли-октомври, които трябва да включват и количества за нагнетяване на газохранилището в Чирен, каза Стайков.

"Със сигурност в момента нямаме осигурени количества за зимата. "Булгаргаз" не е обявявал нови поръчки за доставки, така че разчитаме само на втечнения газ през юни плюс количества от Азербайджан, които за юни не е ясно дали ще бъдат пълните, или отново намалените количества."

Според Стайков България има алтернативи за доставки заради положението си в мрежата от газови тръбопроводи в региона, но трябва да се направи анализ какъв ще е най-добрият вариант и да се проведе разяснителна кампания от правителството, за да се успокоят пазарите и бизнесът и да се престане със спекулациите за цените.

"Не можем в краткосрочен план да намалим консумацията на природен газ - тази инвестиция отнема години - което означава, че трябва да се насочим към алтернативни доставки. Тук вече е въпросът за политиката - дали ще намаляваме потреблението, дали ще го увеличаваме и ще развиваме нови бизнес възможности, дали то ще остане в същия размер, как ще го обезпечим, ще има ли собствен добив. Тази липса на визия всъщност създава проблеми пред бизнес и съответното напрежение.", смята гостът.

Целия разговор може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


38
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
Услугата коментари е временно недостъпна. Извиняваме се за неудобството.