Русия забрани износ на дизел, но е рисковано за Москва и за света

Военните действия в Украйна създават допълнително търсене
25 сеп 2023 21:15, Анисия Иванова
393
Русия забрани износ на дизел, но е рисковано за Москва и за света
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

С наближаването на зимата в северното полукълбо и вече затегнатите световни пазари на дизел, Русия забрани износа на гориво, което се използва за транспорт, отопление и промишлени процеси. Много анализатори очакват спирането да е временно, но други го виждат като още един пример за това, че Москва въоръжава износа на енергия, докато нейната инвазия в Украйна навлиза в 20-ия месец.

Ограничението включва всички видове дизел, включително летни, зимни и арктически смеси, както и тежки дестилати, включително газьол, съгласно правителственото постановление. То влезе в сила на 21 септември, но няма крайна дата.

Русия играе важна роля на световния дизелов пазар. Досега тази година нацията беше най-големият морски износител на дизелово гориво в света, малко пред САЩ, според данни на Vortexa, събрани от Bloomberg. Доставяше повече от 1 милион барела на ден от януари до средата на септември.

На пръв поглед забраната няма да окаже голямо влияние върху западните нации, които подкрепят Украйна, след като руските войски пресякоха границата през февруари 2022 г. Традиционните купувачи в Европа спряха да купуват от Русия след атаката. Това тласка търговията другаде, като Турция, Бразилия и Саудитска Арабия се очертават като ключови дестинации.

Но петролните пазари са глобални и загубата на такъв голям източник на доставки за продължителен период от време е почти немислима. От своя страна Русия вероятно също не може да си позволи да задържа износа твърде дълго.

Руските барели, изпратени до Саудитска Арабия и Турция, освободиха дизел, произведен в собствените рафинерии на тези страни. Това количество сега се изнася за бившите купувачи на Русия в Европа. Това не е ефективна търговия, но гарантира, че всеки все още получава горивото, от което се нуждае. Спирането на руските доставки за тези „приятелски“ държави рискува в крайна сметка да засегне „неприятелските“ държави на запад чрез по-високи цени и ограничен износ от страни като Турция и Саудитска Арабия.

Аргументът за въоръжаване зависи до голяма степен от момента на спирането, тъй като лятото свършва и европейските потребители започват да се фокусират върху зимното гориво. Газьолът е важно гориво за отопление в някои части на Европа, особено в Германия. Дизелът е основното гориво, използвано при движението на стоки по шосе, което го прави жизненоважно във веригите за доставки.

Русия вече изигра ключова роля в затягането на глобалните пазари на дизелово гориво, като намали износа си на суров петрол в тандем с други членове на групата производители на петрол ОПЕК+, най-вече Саудитска Арабия. Тези съкращения са лишили рафинериите от суров петрол, който е богат на дизелово гориво. Заместителите, като петроли, произведени от шистовите находища в САЩ, дават относително по-малък добив.

Но има належащи вътрешни причини за забраната за износ, което може да навреди на руския рафиниращ сектор, преди да удари купувачите в Европа.

Русия се бори със скока на вътрешните цени на горивата, който помага за стимулиране на инфлацията, въпреки че президентът Владимир Путин нареди на правителството да ограничи тези увеличения.

Вътрешното търсене вероятно се стимулира в момента от голямата реколта, която трябва да бъде окосена и събрана. Войната в Украйна и подкрепата за окупираните територии също повишават потреблението. Мащабът на допълнителното търсене спрямо търсенето е трудно да се определи количествено.

За разлика от това, доставките на гориво са намалени поради обичайната сезонна поддръжка в руските рафинерии. През първата половина на този месец ежедневните използвани суровини от рафинериите са били средно 5,44 милиона барела, около 108 000 барела на ден по-малко от средното за по-голямата част от август, показват изчисления на Bloomberg.

Въпреки официалната неяснота, в руското правителство има разбиране, че ограниченията ще бъдат краткотрайни, според официален представител, пожелал анонимност. Мярката ще продължи само докато бъде въведен нов пазарен механизъм за регулиране на вътрешните доставки на горива, каза друг служител.

Руските рафинерии печелят много повече от износа на дизел, отколкото от доставките на вътрешния пазар, а високите международни цени предоставиха допълнителен стимул за износ. Така че правителството многократно е трябвало да намери начини да гарантира задоволяването на местните нужди. Суровата забрана на експортните потоци е необходима, за да се покаже на индустрията, че трябва да бъде по-възприемчива към настояванията на правителството и да постигне консенсус с кабинета по-бързо, каза един от служителите.

Не е ясно обаче как може да изглежда компромисът. По-рано правителството също обмисляше прекалено високи експортни мита и — по-благоприятно за петролната индустрия — по-високи субсидии надолу по веригата, за да насърчи потоците към вътрешния пазар.

Тези субсидии оказват натиск върху държавните финанси и плащанията към петролните рафинерии през август нараснаха до най-високото си ниво от повече от година на фона на по-слабата рубла и по-високите цени на горивата, което допълнително натовари бюджета. Субсидиите бяха намалени наполовина в началото на септември.

Не за първи път руското правителство използва строги мерки, за да управлява местните производители на гориво. През 2018 г. тогавашният вицепремиер Дмитрий Козак заплаши да въведе високо експортно мито за суров петрол и петролни продукти, ако вътрешното търсене на гориво не бъде задоволено.

Тогава среднощна среща между Козак и ръководители на петролната индустрия доведе до сделка, която замрази вътрешните цени на горивата на дребно и осигури ангажимент за доставка на повече гориво на купувачите у дома.

Правителственото постановление уточнява, че разпоредбата е временна. „Колко време ще е в сила? Докато е необходимо да се осигури стабилност на пазара“, каза говорителят на Кремъл Дмитрий Песков пред руски репортери в петък, според агенция Интерфакс.

Вътрешното търсене на дизел в Русия е голяма неизвестност за наблюдателите на индустрията.

Официално нацията очаква да произведе над 90 милиона тона гориво тази година - еквивалентно на около 1,9 милиона барела на ден - и консумира само 40 милиона тона от общото количество, оставяйки останалото за износ, според данни на Павел Завални, ръководител на енергийната комисия в долната камара на руския парламент.

Военните действия на Русия в Украйна обаче създават допълнително търсене. Горивото е необходимо за военни части и потребители в анексираните територии в източния регион на Украйна, които нямат собствени работещи рафинерии.

Подробностите за доставките са класифицирани; обаче количеството, необходимо за военни нужди в шест руски региона, граничещи с Украйна, както и анексираните Донецка и Луганска области, достигна около 220 000 тона само през септември 2022 г., според данни, видяни от Bloomberg.

Дори и с военните изисквания, производството на дизел в Русия може далеч да надхвърли вътрешните изисквания, оказвайки натиск върху националните резервоари за съхранение. Русия не разкрива информация колко точно дизел може да съхранява в своите пристанища, рафинерии и резервоари в близост до магистрални тръбопроводи.

Към 18 септември общите обеми на дизелово гориво, съхранявани в съоръженията, достигнаха 2,96 милиона тона - около 22 милиона барела - според данни на индустрията, разгледани от Bloomberg. Пикът за съхранение от 3,73 милиона тона беше достигнат през февруари 2023 г., което показва, че съоръженията може да са в състояние да задържат поне 770 000 тона повече. Това е продукция за около три дни през първите 13 дни на септември.

Целият анализ - на сайта на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


393
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
243
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Прочетох статията два пъти. Глупости на квадратни търкалета. Сигурен съм, че водоплаващата птица с пет букви Aaaниcия изобщо не е чела какво е превела. Авторът на статията е писал този пасквил между три яки oprии с кока, амфети и LSD-то на баба си, което е открил в трилитров буркан в мазето. То бива тъпотии, ама това вече мирише на резил.
242
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Накратко, вкусна ли е птицата с кристали?
241
5
 
1
 
! Отговори
Накратко преди 6 месеца
Пълнят машините да има с какво да избягат от Россиа като се разпадне на зима.
240
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Накратко, събират за предстоящото настъпление.
239
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Каква приятна новина дано да е за постоянно нали Русия е враг не трябва да се копува от тях Хахаха Ромале Хазаре ле
238
1
 
6
 
! Отговори
Боби преди 6 месеца
До Анонимен 277 РФ е в отбрана вече колко месеца като последните 4 поне гледа сеир наречен Контра настъпление на ВСУ. В отбрана се хаби минимално количество гориво. Виж да се трупат запаси и то достатъчни че ако ВСУ унищожат част от тях да им стигне в тяхното вероятно настъпление това вече е основателна причина за спиране на износа.
237
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
икономика на дефицита- няма дизел за старите кочини на фронта, за това е спрян износа.
236
2
 
1
 
! Отговори
Гошо преди 6 месеца
Руски учени създали технология за производство на месо и зеленчуци от петрол. Е сега щатите и Китай ще се скапят набързо.
235
2
 
6
 
! Отговори
Русофил преди 6 месеца
Как сте зомбита? Правите ли лицеви и набирания? Тренирайте, че вече няма по складовете военно оборудване и ще тичате голи в окопите. Ще ви дадат 180 бронетранспортьора да ви извозят до заколението
234
3
 
12
 
! Отговори
Слава на Русия преди 6 месеца
Всяко действие на Русия от Втората световна война насам е продиктувано от стремежа на англосаксонския запад да доминира над целия свят. Цялата вина за войната е на САЩ и Британия
233
0
 
2
 
! Отговори
Боби преди 6 месеца
До Анонимен ВЕИ технологиите са лесно скалируеми - тоест лесно може да увеличиш мощността на генераторите. НО както се казва има едно НО за да работи стабилно електрическата мрежа ви трябва ОПОРНА ГЕНЕРИРАЩА МОЩНОСТ - тоест АЕЦ, ВЕЦ или ТЕЦ(модерна примерно на ГАЗ) и Това което го няма - ЕВТИНА АКУМУЛИРАЩА МОЩНОСТ С ПРИЛИЧЕН КАПАЦИТЕТ. Докато Учените не изобретят такова нещо ВЕИ ще си остане една прекрасна неработеща правилно технология и идея!
232
11
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
С тези заигравки Путин ще накара Европа и развитите страни да преминат по - бързо към зелена енергия и електрически автомобили и после ще се чуди защо никой не му иска петрола и газта.
231
7
 
9
 
! Отговори
ххх преди 6 месеца
дреми ми на шнура за прусия... да фалира или капитулира и да финишира
230
9
 
10
 
! Отговори
Учете история преди 6 месеца
"Да бъде проклета оная минута, когато е стъпил руски крак в нашата земя, когато се е произнесла за първи път думата освободителка и покровителка!"(Захари Стоянов, в. Знаме, г. I, Букурещ, 4 април 1875 г., бр. 13, с. 51)
229
15
 
9
 
! Отговори
България казва преди 6 месеца
Слава на православна Украйна, която се изправи срещу азиатските орди на Путин и другарите му сатанисти, опитващи се да превземат целия свят
228
9
 
4
 
! Отговори
Е затова Запада -- преди 6 месеца
-- опатка всичките араби ! Да при тях е бъркотия бият се всякакви ама петрола се пази от Запада ! Ако ОПЕК се опитат да манипулират Запада и тука да сорът икономиките съм 100 % сигурен че ще им се разхвърчат чаршафите и никога повече няма да ги съберат ! Те знаят че тръгнат ли да мачкат световния ред хегемона ще ги върне 1000 г назад и че отново ще са камилари ,а не петролни босове !
227
5
 
4
 
! Отговори
Боби преди 6 месеца
До Кое е добро и кое; А не се ли досетихте че трупат запаси за примерно следващите 3-4 месеца за да започнат своето зимно ако щеш настъпление и ли Контра-Контра Настъпление..
226
2
 
9
 
! Отговори
Кое е добро и кое- преди 6 месеца
лошо?Русия спирала експорта на дизел.Значи няма да получава пари за него,които пари и трябват за войната.Това е добре.Западът щял да изпитва затруднения поради липса на дизел за транспорта(доставките и снабдяването на всичко се извършва главно с камиони и машини на дизел,никой не брои леките коли на бензин,освен един тука,по-долу).Това е лошо.Хайде анализатори-писачи по медиите решете,кое е по-лошо и кое по-добро.Едно е сигурно-обикновеният човек у на с ще бъде отново тежко ударен с цените.
225
3
 
15
 
! Отговори
Гларус небесен преди 6 месеца
След като САЩ и ЕС забраниха на Русия да изнася,сега тя на себе си забранява. Как така се случва? Нашите недосглобвни политици още раздуват за петрол по 60 $ и тема подобни щурутии. Скоро обаче и 100 да дават няма да има. Русия намали с милион барела добива и скоро за нашата скромна рафинерийка нищо няма да има.Гларусите над Бургас пеят:Глаааад....
224
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 месеца
Защо имам чувството че от тая забрана косвено ще бъде засегната България. Защото е едновтеменно потребител и износител.