Галактики джуджета може да хвърлят светлина върху еволюцията на Вселената

Галактики с достатъчно йонизираща радиация са открити през 2007 г.
18 яну 2016 14:00, Елка Василева
Галактики джуджета може да хвърлят светлина върху еволюцията на Вселената
Снимка: архив, Reuters

Учени са на мнение, че клас съседни галактики джуджета държат ключа към опознаване еволюцията на ранната Вселена, съобщи ЮПИ.

Ранната Вселена два пъти е била достатъчно гореща, за да йонизира материя. Вторият път, известен като космическа рейонизация, дошъл след период на охлаждане, който позволил материя във Вселената да започне да се слива с облаци газ и прах, за да се формират първите звезди и галактики.

Преди рейонизацията Вселената е била непрогледна - разпръснати протони и свободни електрони са поглъщали по-голямата част от светлината й. Когато Вселената отново се затоплила - явление, известно като рекомбинация, електрони и протони се свързали, за да образуват неутрални водородни атоми. Тогава светлината имала възможност да премине през по-прозрачната Вселена.

Космическата рейонизация е ключът към създаването на Вселената във вида, в който днес я познаваме, но учените не могат да потвърдят какво е задействало този процес.

Редица експерти смятат, че галактики джуджета са виновни за повторното затопляне и рейонизацията. За да тестват тази теория, астрономи фокусирали вниманието си върху галактики, които се отличават с достатъчно йонизираща радиация. Подобни галактики са открити през 2007 г.

След като преценили, че те са подходящи за целите на изследването им, астрономите ползвали данни, събрани от телескопа на фондацията "Слоун" в Ню Мексико. Оказало се, че една от галактиките изхвърля значително количество йонизиращи фотони в междугалактичното пространство. Тя е кръстена JO925+1403, намира се на разстояние 3 милиарда светлинни години от Земята и се отличава с впечатляващите 8-процентни темпове на изхвърляне.

"Тази галактика изглежда е чудесен местен аналог на редица галактики джуджета, за които се смята, че са виновни за рейонизацията на ранната Вселена - заяви астрономът Трин Тюан от университета на Вирджиния. - Откритието е важно, защото ни предоставя подходящо място за тестване на явлението рейонизация в ранните етапи от съществуването на Вселената."

Резултатите от изследването са публикувани в сп. "Нейчър", пише БТА.

Още по темата: вселенагалактики

Трейн преди 8 години
Няма еволюция, теорията за еволюцията е лъжа. Гледайте серията на Кент Ховинд за това.

Май.муните са по- пакостливи от джуджетата. Особено кенийските.