Задръстена София: Средната скорост за автобуси е 12 км/ч, трамваи – 15 км/ч

Не се знае с какви ресурси разполага столицата ни
30 яну 2023 18:49, Анисия Иванова
108
Задръстена София: Средната скорост за автобуси е 12 км/ч, трамваи – 15 км/ч
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

В София трябва да се работи за подобряване на мобилността и транспорта. Столицата в момента е един доста задръстен град и в определени аспекти е един „голям паркинг”. Маршрутната мрежа на градския транспорт трябва да бъде променена и да отговаря на потоците, защото в момента няма такава корелация. Градският транспорт трябва да бъде много по-бърз, защото сега средната скорост за автобусите е 12 км/ч, а за трамваите – 15 км/ч, което е смешно и човек не би се качил. Успоредно с това трябва да се работи за ограничаване на колите, като един от начините е да се увеличи цената за паркиране, както и да се въведе такса задръстване. Това каза Любо Георгиев от "Екипът на София", в предаването „Бизнес старт” с водещ Роселина Петкова.

Теми като качество на въздуха, енергийните кооперативи и децентрализираното производство на енергия, което може да създаде нов пазар на енергия на локално ниво, са приоритет за развитието на София, посочи  Георгиев.

"Приоритетите трябва да бъдат определени публично и в разговор, включвайки експертиза и участието на граждани. В София имаме този човешки ресурс, който е много ценен и който в момента бива пропиляван. Това значи хора, които с години се ангажират с градското развитие – било то от ролята си на експертиза, било то от ролята си на квартален активист, и това е знание и ангажимент, които има смисъл да бъдат оползотворени. От „Екипът на София” си представяме един процес, в който организираме срещи, на които публично се говори какви да са приоритетите на следващото управление”.

Според събеседника по примера на създаването на София Тех парк може да бъдат създадени производствени паркове върху общинска земя и това би привлякло нови инвестиции в сферата на лекото производство. "Като град трябва да започнем да създаваме конкурента среда, но не на малкия български град, а най-малкото на Балканите и на европейско ниво, за да можем да привличаме и човешки ресурс, и инвеститори и капитал”.

Икономиката на знанието е друга сфера, която вече съществува в София, но не и в мащаба, в който съществува в други средно големи европейски градове, отбеляза Георгиев.

В този смисъл има нужда от привличане на инвестиции. В последните години се правят усилия в тази посока, но те са по-скоро от рекламна гледна точка, а не от структурна гледна точка, което би означавало директна връзка между изследователски и академични институции, университети, стартъп средата, фондове, които инвестират. Това в момента не съществува като екосистема, а общината може да подпомогне създаването на такава система, защото това е в интерес на самия град, подчерта събеседникът.

По думите на Георгиев в момента не знаем какви са ресурсите, с които разполага столицата ни. Това е признак за лошо отношение към управлението, защото като отговорен стопанин трябва да знаеш с какво разполагаш – с какви поземлени имоти и сграден фонд разполагаш, с какви движими материални ресурси, какви човешки ресурси, какви технологични ресурси. Това в момента в Столична община не е категоризирано и картотекирано, но е необходимо да бъда направено, за да бъдат те управлявани адекватно.

Има много успешни примери за градове по света, които успяват да капитализират върху своите ресурси, да спечелят от това и да инвестират печалбата в социални дейности  - жилища, училища, детски градини. В Сингапур, например, авиолинията им се притежава от градски фонд, а печалбите отиват в социални жилища и в поддръжка на градската среда, сподели гостът.

Коментирайки какви са възможностите за преизползване на жилищния фонд в София, Георгиев каза, че момента никой няма точни данни колко са празните жилища в столицата. Най-консервативните оценки са, че това са 20% от жилищата, а по-свободните оценки - че те са 40% от жилищата. Тези празни жилища създават много неефективна градска среда. Същевременно статистиката показва, че има доста хора, които не живеят в добра жилищна среда, защото обитават пренаселени жилища, но не могат да си позволят да платят по-висок наем за по-голямо жилище или да си купят ново жилище. Тук инструментът би бил да се подтикнат собствениците да извадят на пазара жилищата си през данъчна политика и през ограничаване на застрояването, така че жилищата да придобият повече ценност и да станат по-търсен продукт. По този начин тези жилища, които са празни, ще бъдат вкарани в пазара, обясни събеседникът.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


108
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
85
0
 
2
 
! Отговори
БайХ преди 1 година
Когато въведат зелена вълна,и освободят вторите ленти където ги има,и завършат околовръстния няма да има висене на светофарите
84
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
ми като влезат всички в кръстовището и спрат, ще има задръстване... отделно хората са се научили да тръгват всички едновременно на зелено, не през 10 секунди, да се набърка в носа и да се нагримира... иначе метро и велоалеи навсякъде, това е решението и въобще транспорт според съвременните нужди, не както е бил преди 60 години
83
0
 
6
 
! Отговори
gg преди 1 година
хАйде лека по лека почна кампанията за кметското място : )след заметения провал на изготвянето на "новият" Общ устройствен план на София няма как да привлечеш много симпатизанти!
82
2
 
2
 
! Отговори
яя преди 1 година
бавно е всичко щото *** трябва да се вози на кола, във Виена няма повече коли, врели некипели, има градски транспорт на добро ниво както и колела
81
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Гледал как е във Виена. Там колите са много повече от в София, но нещата да направени както трябва и задръствания почти няма. Примерно гледах наедно кръстовище как минава трамвая и колите. Първо светва зелен светофар за трамвая и той минава, а на негово място върху релсите се наредиха колите за завой наляво, за които светва зелено след това, използвайки по този начин оптимално цялата ширина на булеварда.
80
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Бавен е градския транспорт заради алчността и корупцията в общината. Историята на промените в градския транспорт и на кварталите много ясно го показва.
79
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Градският транспорт е бавен по много причини, като една от тях са оптимизациите на градския транспорт след 1989 година, които го направиха много по-бавно и неудобен. Примерно автобус на 2 минути преди 1989, сега е на 10 минути, автобус, който е бил на 2 минути и половина преди 1989, сега е на 15 минути. При това и маршрутите са променени към по-неудобни за пътуващите, а използвани от много хора линии ги закриха.
78
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Да уточня, че 19,5% от населението на България е в София.
77
0
 
3
 
! Отговори
Joko преди 1 година
Любчо , ще цитирам един мой професор "От зелена тиква ( като теб ) семе не вземам " ! Този изкривен икономичеи модел доведе 40% от българското население в София ! Да ти обяснявам ли още или и ти си от онези нискочели завършили хАрвард ?
76
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Градския е бвен дори една кола да няма. Много по-сериозен проблем е да чакам 15 минути на спирката, а не дали пътуването ще е +- 5 минути. Когато спирките са начесто няма как да е висока средната скорост. По Сливница дори без задръстване трудно постигам над 30км/ч с кола - достатъчно е тук там да те хване червено.
75
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Край Прав си за Виена, но там каква е цената на картите за метро? Щото за 10 дни беше май 7 евро за всичко- метро, градска железница и т.н. Колко е развито метрото там и тук? Защото тук куп квартали нямат метро, а с автобус искат по няколко смени и повече от час път до центъра... Колко са им големи буферните паркинги спрямо нашите? Там са огромни и винаги има места в тях, тук като цяло ги няма или са прекалено малки. Първо се осигурява транспорт и къде да паркираш, тогава се мисли другото.
74
2
 
5
 
! Отговори
ББ преди 1 година
София ще е задръстена докато организаторите на движението в столична община не се изметът всичките и се назначат кадърни млади хора цяла София плаче за тотално нова организация на движението и премахване на глупостите като ограничението по Ботевградско шосе 70 км
73
1
 
3
 
! Отговори
хаха преди 1 година
До Анонимен 64 Абе, не е съвсем така. Примерно в Братислава задръствания не съм видял. Но там 1. Имат огромни булеварди по нашия стандарт в кварталите. 2. Имат зелена вълна. 3. Разстоянията им са малки. 4. Билетите им са за по час, но това значи спокойно от края на града до центъра да стигнеш за 15мин, да свършиш работа за 30мин и да се върнеш вкъщи. 5. т.4 става заради много чести автобуси- на 5-10 мин освен липсата на задръствания, както и всъщност почти никъде да няма зона на улица
72
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Както обича да казва кметицата - "Софиянци заслужават най-доброто". Само дето не е ясно най-доброто за нея ли или за населението.
71
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Неправилно били паркирали - а къде да паркират правилно? Общината разреши да се застроят много паркинги и лиши хората от съществуващите паркоместа. Общината разреши презастрояването и от къща с двор, в който е имало една кола, се появява блок без паркоместа или недостатъчно и 10-20 коли се появяват на улицата. Защо да глобяват хората за проблем създаден от общината?
70
6
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Направихте улиците зони за паркиране. Куцо, кьораво и са като се помъкнало навсякъде с таралясниците си... Как нама да има задръствания!?!
69
3
 
2
 
! Отговори
определени аспекти преди 1 година
определени аспекти е един голям паркинга в други определени аспекти е превърната в автоморга.навсякъде има изоставени автомобили а общината не реагира на подаваните сигнали за разчистването им
68
4
 
5
 
! Отговори
Читател преди 1 година
Стига превзеемания и бръщолевенето истината е една навлеци те в София заедно с ония изверги 240 броя да се върнат на село, да се правят инвестиции както и офиси за чужденците които са навлекли един куп специалисти в областта на айтисектора, та тази работа чудесно може да се върши и на село където ще се създадат и семейства с деца които ще растат в природосъобразна среда. В София е съсредочено всичко, не за друго, а защото парите се крадат от администрацията без свян., идете по родните си
67
4
 
3
 
! Отговори
Истина преди 1 година
Проблемът е че оставят хората да нарушават правилата за спиране и паркиране. На всички улици има неправилно паркирани коли и никой от полицията не си върши работата да ги наказва. Софийска община вместо да реши проблема, направи синя и зелена зона за да и озакони задръстванията на всякъде. Трябва да сме като на запад, нямаш паркинг не може да си купиш кола.
66
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Върнете софийското жителство и да се развива икономика и в провинцията.