Дълго, след като свърши “Чайка” на проф. Крикор Азарян в Армията, в главата ми се блъскаха разбити на буквички и звуци няколко изречения от известния текст на Лорка за дуендето: “Duende е сила, а не поведение, то е борба, а не понятие. Един стар майстор-китарист ми каза: “Duende не е в гърлото, то идва от петите.” Това значи, че то не е въпрос на умение, а на истинска, жива форма, на кръв, на древна култура, на създаващо действие”.
Подреждах всичко, което изживях и установих, че до голяма степен тези изречения описват случващото се на сцената. И под нея. Защото постановката не ме блъсна само в кацата с размисли. Удари ме от главата до петите, където според едно плюещо племе, се крие душата.
“Чайка” на Азарян е дълбока и плътна откъм идеи, теми и реализация постановка. Една от най-особените пиеси на Чехов е разгледана без никакви опити за нови форми, преразглеждане на герои или експерименти. За сметка на това всичката енергия е канализирана в река от мисли, теми и въпроси, които рисуват специфичния Чехов свят.
И те потапят в него – не толкова дълбоко, колкото плътно и цялостно – едно усещане, което отдавна не съм имала... И което най-вероятно се дължи на внимателното вглеждане и изследване на текста и неговия смисъл и логика.
“Представлението скоро ще започне“ - казва Маша в началото. И то започва - с първата реплика от пиесата - “Защо винаги ходите в черно?“.
Започват да се редят сцени като в черно бял филм, който обаче се случва толкова наистина и толкова близо, все едно гледаш Бергман, Фелини или Чаплин на живо. Аналогията не е случайна – Чехов нарича пиесата си “комедия”, а Чаплин в биографията си многократно споменава, че през голямата тъга се стига до смеха.
Това се случва и в “Чайка” - едни ужасно нещастни герои някъде далеч във хронотопа, но достатъчно близки, познати и разпознаваеми. И достатъчно истински – нещо, което Азарян със сигурност знае как се постига. Никой не “играе” героя си, всеки е героя си.
Работата му с актьорите е довела до страхотна и забавна Аркадина на Бойка Велкова, наивна, а след това луда Заречная на Александра Сърчаджиева, истеричен и отчаян Трепльов на Иван Радоев, малодушен и дезориентиран Тригорин на Иван Ласкин, блестящ безмълвен Медвенко на Иван Бърнев, ироничен и незадоволен Сорин (Мирослав Косев ), отчаяна Полина Андреева (на Меглена Караламбова) и прекрасна, тъжна, тиха, разплакана Маша (забележителна роля на Анастасия Ингилизова, която, честно да си призная, следях почти през цялото време).
Сцените преминават една в друга като безкраен поток от мисли, като река и публиката без проблем следи посоката. Само понякога над съсредоточените във вътрешната празнота погледи се чува крясъкът на някоя чайка. От онези, които убиваш “от скука”.
Пиесата е изпълнена със скучна безсъбитийност и болезнено очакване, убийствено с протяжността си. И в крайна сметка носи равносметката, че, докато си чакал да дойде животът, той всъщност си е отишъл, докато си чакал точното време, си закъснял и връщане назад няма.
Всички в постановката са така завладяни от страсти, от главоблъсканици, свързани със смисъла, творчеството и въпросите за новите форми, че така и не забелязват важното, дори то да е под носа им.
Егоизмът и егоцентризмът на дълбоко нещастните е точно толкова голям, колкото на щастливите. Но по-зарáзен. И всичката тъга, провинциална затвореност и безнадеждност са пресъздадени с едно наистина прекрасно сценично решение. В кратка, безмълвна и казваща всичко сцена, героите пушат на фона на тъжно фадо, всеки потънал в себе си и загледан във всичките си несбъднати мечти, отлитащи като дим, без значение.
И залутани между “къде сбърках” и “кога ще живея”, те бавно изпускат времето през пръстите си. Остава само горчив смях и прикрити съкрушени надежди.
Край на полета. И на опита за него...
Ето трейлър на представлението:
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Българският строителен пазар навлиза в нов етап – интелигентни материали и европейски стандарти
Volkswagen ще разработва чипове за автомобилите си в Китай с Horizon Robotics
Amazon съди Perplexity, за да я спре да позлва AI инструмент за пазаруване
Президентът върна закона, предвиждащ ДАНС да решава за продажба на "Лукойл Нефтохим"
Положителната корекция на прогнозата на Toyota за годишната печалба не задоволи анализаторите
Деница Георгиева, Shelly: EuroBridge отваря вратата към западния пазар, но промяната трябва да дойде отвътре
Българин е сред арестуваните с 3,3 тона кокаин за 250 млн. евро
Какво трябва да сложим на трапезата на Архангеловден
Бюджет 2026 катастрофира в очите на опозицията, но изглежда непоклатим (ВИДЕО)
АНКЕТА: Очаквате ли финансова криза в България в следващите месеци?
Бомба от "Бернабеу": Реал Мадрид продава Винисиус за 345 млн. евро
Ливърпул го освирка мощно, но Джуд Белингам го защити
Благодетелят на ЦСКА 1948 се бъзика с Левски
Шеф на Левски обеща: Няма да подценим ЦСКА
Николас Санабрия: На SENSHI 29 ще бъде война – феновете ще я усетят!
След 8 месеца: Шефът на ПФЛ се сети да се извини на Илиан Илиев
От хип-хоп клубовете в Харлем до подиумите на Висшата мода – историята на streetwear стила
Микроизневяра – какво представлява?
Поверия за Архангеловден
Рангелов хляб (за Архангеловден)
Тези 4 зодии ще бъдат най-засегнати от ретрограден Меркурий
Есенни маникюри с огнени цветове за късмет според фъншуй (+Снимки)
Кола се вряза в пешеходци в Париж
Какво ще бъде времето в четвъртък?
Варненец изготви схема за промяна на организацията на движението в кв. "Бриз"
Асен Василев за бюджета: Чудя се дали това е наглост, или некомпетентност
Тъжна вест! Внезапно почина заместник-министър
Областният управител: Варненска област е готова за зимата
Американски физик за възможността 3I/ATLAS да има извънземен произход
Втора мощна слънчева експлозия за денонощие
Китай отложи завръщането на „Шънчжоу-20“ след сблъсък
Китай стартира първия в света ториев реактор
Обсерваторията „Вера Рубин“ откри огромен звезден поток