"Хората крещяха, че вратите са заключени"

В редакцията на Dnes.bg се получи писмо от Ивелин Иванов, който твърди, че е "един от пътниците в злополучния влак София - Кардам"
2 мар 2008 16:08,
55
"Хората крещяха, че вратите са заключени"
Снимка: БГНЕС

В редакцията на Dnes.bg се получи писмо от Ивелин Иванов. Той твърди, че е „един от пътниците в злополучния влак София - Кардам, който се запали вечерта на 28.02.2008 г.“

„Пътувах в спалния вагон в кабина номер 2. Бях си легнал и почти задрямал, когато чух някой отвън да крещи „Пожар“. Погледнах си часовника - беше 23.23 часа. Веднага станахме с момчето, което беше над мен - аз бях на най-долното легло, отворих вратата и видях няколко силно паникьосани хора, които бягаха по коридора носейки багажа си. Хората крещяха, че вратите са заключени. Отворих прозореца и погледнах назад - към кушет-вагона. Той гореше наистина, но пламъците бяха само в една от кабините. Хората в коридора на спалния вагон ставаха все повече, но нямаше от къде да излязат, тъй като вратите бяха заключени. Няколко души със сила отвориха вратата между спалния вагон и съседния - за товарите. Започнаха да слизат през вратата на товарния вагон. Влакът бе спрял на завой и от последното стъпало на вагона до чакъла имаше поне метър височина. Помогнах на хората да излязат от спалния вагон. Останах последен и минах по всички купета, като периодически гледах през прозореца. Пожарът се бе разгорял вече много силно, но бе само в кушета“, пише Ивелин Иванов.

„Двамата шафнери - на кушета и спалния вагон, се мъчеха да потушават пламъците. Заедно с тях бе един служител на полицията и още един мъж - третият от моето купе. Видях, че търсеха пожарогасител, но крещяха , че са намерили само един. След като се уверих, че в спалния вагон няма повече хора, тръгнах към кушета, но облаците зеленикав и силно задушлив дим ме върнаха назад. Направи ми впечатление, че в коридора на спалния вагон има нахвърляни няколко възглавници на пода - явно хората са се мъчили да дишат през тях. Погледнах отново през прозореца към горящия вагон и видях как с един малък пожарогасител мъжете се опитваха да потушат адските пламъци, които вече бяха обхванали почти целия кушет-вагон. Слязох последен от спалния вагон - отново през вратата на товарния. Долу беше огромна паника. Имаше едно момче и една по-възрастна жена - полуголи, защото дрехите им останали в горящия кушет. Аз слязох от спалния вагон поне 3-4 минути след другите. Вярно е, че пожарът бързо се разрастваше, но спалният вагон се запали поне 5-6 минути след моето слизане“, се казва в писмото на Ивелин Иванов.

„Полицаят се мъчеше да координира по някакъв начин хората, казвайки им да се дръпнат от горящите вагони и да не стоят на другата линия, защото над нея минават проводници с много хиляди волта ток. Дойде пожарната и решихме, че всичко ще е наред и пожарът бързо ще се потуши. В това време друг цивилен служител на полицията ни каза да минем пред локомотива, заобикаляйки горящите вагони и да се изнесем към шосето. Помагах на възрастна жена, носейки 5-годишното й внуче, а хората се изнасяха кой както може - някои с багаж, някои боси, някои с една обгорена обувка... Излязохме на шосето и отново униформеният полицай се опитваше да координира нещата, казвайки, че ще дойдат микробуси и таксита, които да ни извозят до гарата. След няколко минути чакане някои от хората тръгнаха пеша. Аз, заедно с възрастната жена, по-голямата й внучка и малкото момиченце се качихме в личния автомобил на млад мъж, който ни откара до гарата в град Червен бряг. Помогнах на хората с мен за багажа и се върнах още няколко пъти да помогна и на други. Цивилният полицай и още няколко коли направиха няколко курса с хора и багаж. След като всички оцелели се събрахме в жп гарата, започнаха да се обсъждат най-различни версии за възникването на пожара:

1. Полуголото момче разказваше, че луминисцентна лампа е гръмнала и е подпалила дрехи и багаж.

2. Подпийнала компания с газов котлон възпламенила перде.

3. В кушета гръмнало силно, като отдала на късо инсталация.

4. Гръмнала лампа, възпламенила перде, а то - силно запалителни вещества - носени в багажа на някой от пътниците.

Всички не бяхме наясно какво следва оттук нататък, а бе минал вече поне половин час, откакто бяхме на гарата. Реших да отида при началника на гарата, за да уточня какво следва оттук нататък и да мога да успокоя поне възрастната жена с двете й внучки, на които помагах. В стаята на началника на гарата имаше няколко човека. Преди да вляза при тях говорих с мъж, който беше пред вратата. Той каза, че е машинист, който се прибира вкъщи и ми сподели, че вече е уведомил началниците си в Плевен и София, но от мобилния си телефон. Влязох при началника с питане какво следва оттук нататък. Отговориха ми, че все още нищо не се знаело и че техните началници били вече уведомени за инцидента. Предложих поне някой да влезе и изясни на хората какво следва, за да няма паника и неясноти. Отговориха ми, че нищо не можели да кажат в момента.“, пише Иванов.

„В гарата бе доста хладно, имаше две работещи машини за кафе и чай, а по-късно отвориха и лавката, от която хората си купуваха каквото имаше в наличност. Всички коментирахме, че не е имало никаква координация в действията по потушаването на пожара. Мъжът от моето купе, който заедно с шафнерите се опитваше да потуши пожара, ми сподели, че са намерили три пожарогасителя, като от тях работел само единият. Бе много афектиран и каза, че ще съди железниците. Вече бяха минали поне два часа, откакто бяхме на гарата, когато цивилни и униформени полицаи се опитаха да направят някаква организация за изясняване самоличността на пътувалите в изгорелите вагони, като накараха всички, пътували в спалния и кушет вагона, да излязат навън на перона и се строят по купета. Започнаха да записват имената, ЕГН-та и адресите на хората. Записаните влизаха вътре в гарата. След 10-15 минути по уредбата съобщиха всички пътували в първи и втори вагон да се качат по стълбите над чакалнята. Качихме се и при въпроса ми пак ли трябва да се разделяме по купета, ми бе отговорено, че викали само пътуващите в кушет-вагона. По-късно началникът на гарата дойде в чакалнята. Както се очакваше, имаше много възмутени и много въпроси, голяма част от които останаха без отговор. Към три и нещо, четири часа, започна сериозно раздвижване - появиха се униформени висши пожарникари, шефове на БДЖ, а по-късно и министъра на транспорта, но липсата на координация до този момент бе неоспорим факт, който всички, преживели пожара коментирахме. Бе ни съобщено, че ще ни извозят с електрически влак до Плевен(който през цялото време,докато чакахме,бе на гарата в Червен бряг), а оттам с друг влак до местата, за които сме тръгнали, като ще се прехвърлим на гара Повеляново.“, споделя Иванов в писмото си.

Интересното беше, че с машиниста пред вратата на началник гарата коментирахме , че това е най-добрият вариант още в 12 и нещо през нощта! Качихме се в електрическия влак - на топло, но чак към 4.50 часа. Влакът потегли за Плевен към 5.30 часа. При пристигането ни в Плевен отново се получи неразбория - никой не бе предупредил хората от опожарените вагони да не слизат на първата гара, както се и получи. Добре, че имаше хора, които пътуват с тази електричка всеки ден и те ни казаха да не слизаме тук, а на следващата - Централна гара Плевен.

Слязохме на гарата и отново неразбория - някои от хората започнаха да се качват в първия влак до коловоза, на който спряхме - Плевен - Варна - Плевен. Качихме се почти всички, но някой каза, че не трябва да сме в този влак и отново хората се юрнаха с багажите да слизат. Добре, че в този момент се появи служител на БДЖ, който ни каза, че това е влакът за нас. В първите вагони имаше доста хора и затова продължих по-навътре, след като помогнах да седнат на няколко по-трудно подвижни пътника. Седнах в едно от по-свободните купета. След няколко минути се появи кондукторът за проверка на билетите. Още на гарата в Червен бряг един от ръководителите на БДЖ ни уведоми, че ще пътуваме безплатно за там, за където сме тръгнали със злополучния влак. Да, ама не. Кондукторът каза, че нямало проблем да пътуваме, но вагонът, в който съм седнал е първа класа, а ние трябвало да пътуваме във втора. Не ми се разправяше и за това с още няколко пътника от изгорелия спален вагон се прехвърлихме в купе втора класа. Тъй като имах прием във варненския ми офис и вече бях много закъснял, реших да не ходя до Добрич, а направо да пътувам за Варна. Беше ми интересно дали другите пътници от опожарените вагони ще слязат в Повеляново, но повечето от хората предпочетоха да стигнат до Варна и оттам да се придвижат с друг транспорт. Това е моето виждане за инцидента, което се препокрива с поне още няколко подобни.“, завършва писмото си до Dnes.bg Ивелин Иванов.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


55
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
54
0
 
2
 
! Отговори
ЛЮБА АНГЕЛОВА преди 16 години
Защо всичко в България е като в Сървайвър ? Защо ?
53
0
 
2
 
! Отговори
пат преди 16 години
5 от намерените трупове са били пред една от вратите, която е била заключена. От всички хора които са били излезли или са били част от екипажа, никой не им е помогнал. Те фактически са изгорели в съзнание мъчейки се да се спасят по някакъв начин. Според мен това е било нечие задължение да отключи всички врати преди да търси пожарогасители и да се откачат вагони и каквото и да е било там. Ако не е опоменато в наредбата за авариини ситуации, че на 1-во място се отключват и отварят вратите за могат хората да излязат, то тогава отговорността би требвало да се поеме изцяло от власите и органите които са я изготвили. Нека България да не позволява да се потулва случая. Ние като граждани на тази страна сме длъжни да настояваме за истината в името на загиналите и опечалените. Това можеше да са нашите деца, нашите братя и сестри, нашите близки. Мойте съболезнования.
52
0
 
2
 
! Отговори
Кати преди 16 години
Винаги съм твърдяла, че БДЖ е организация-колективен . За съжаление това, дето все още му казваме държава, също се държи като ***. Иначе досега нямаше да се обясняват днес -така, утре - иначе. Щяха да са си подали оставките всички, воглаве с министъра на транспорта. Каквото и да е било, дори да е било атентат, да държиш хората заключени във вагона, е пълно безумие. И аз съм пътувала в подобен ковчег. Не само че вратите бяха заключени, ами и прозорците, така че да не можеш да пуснеш глътка въздух. А вътре беше поне 40 градуса. Това е безобразие. Какво още не сме видели? Падаха стени, козирки, сгради, горяха дискотеки, административни сгради и влакове, обръщаха се кораби, автобуси, по пътищата е касапница?!? Пази боже, ама остава да паднат мост и язовирна стена и ще стане пълна програма. Е това държава ли е? Изобщо има ли пилот в самолета? Моите съболезнования на близките на загиналите. А онези отгоре да вземат мерки, че скоро няма да има кого да управляват.
51
0
 
1
 
! Отговори
преди 16 години
аз пътувах във влака Варна- София бяхме в Червен Бряг около 05-06 часа сутринта, не можехме да минем по линията заради трагедията, но ние не знаехме това, стояхме във влака около час, час и половина, нямаше никаква информация, разбрах от пътниците в кошет вагона, в който пътувах аз, че момиче от друг вагон е казало, че заради подпален вагон ще се предвижим с автобуси, някой говореха, че подпален е нашият влак. Започнахме да слизаме от вагоните, без шафнера да каже нищо, когато го питахме, казваше само, че не знае дали и кога ще тръгне влака, на гарата имаше много хора и там не получихме никаква информация, след около половин час дойде един автобус, шофьорът беше разбрал, че трябва да ни откара до Плевен, за да пътуваме до Русе???? Влакът пътуваше всъщност до София и в последствие ни откараха до гара Роман, там отново без никаква информация стояхме във влак около 4-5 часа. Не спираха да извозват пътници и влака се препълни. Пристигнахме в София с 5 часа закъснение. Може ясно да се види от написаното по- горе, че хората, които е трябвало да вземат решения са реагирали неадекватно при пожара не само, защото е станал неочаквано, но и след 5-6 часа след трагедията ИНФОРМАЦИЯ И КООРДИНАЦИЯ липсваше. Моята признателност пред действията на Ивелин Иванов и пред всички, които са помогнали с адекватното си поведение, но остава мъката ми и въпроса защо всички не са успели да се спасят или да ги спасятМоите съболезнования на близките на загиналите
50
0
 
0
 
! Отговори
bzb преди 16 години
Не познавам никоя от жертвите, но искам да стисна ръката на Ивелин Иванов за адекватното, човешко поведение! Трябва да има повече хора, като теб, приятел! Коментарът Номер 14 пък сякаш директно копира това, което аз смятах да кажа.
49
0
 
1
 
! Отговори
ДР. СЪБЕВ преди 16 години
ЦЯЛАТА ТАЯ РАБОТА Е МНОГО, АМА МНОГО СЪМНИТЕЛНА !КАТО СЕ ОБЪРНЕ КОЛАТА-ПЪТИЩАТА МНОГО...... КАК Е БИЛО НАЙСТИНА, СТРУВА МИ СЕ ЧЕ НЯМА ДА РАЗБЕРЕМ НИКОГА, ЗАЩОТО ТАКА ЗА МНОЗИНА ЩЕ Е ПО-ДОБРЕ. ЗАТОВА НЯМА СМИСЪЛ ДА СИ ЧЕШИМ ЕЗИЦИТЕ ИЛИ ДА СЕ ОПИТВАМЕ ДА СТАВАМЕ МЕДИИНИ ЗВЕЗДИ....HES***ABV.BG
48
0
 
1
 
! Отговори
Ivelina преди 16 години
"ако са били заключени изобщо" ..???? ти добре ли си? Не коментирай неща, които очевидно не знаеш. Явно никога не си пътувал в спален вагон, защото ако беше, щеше да знаеш, че само едната врата до купето в което спи кондуктура (или както точно му е длъжността) е отключена и оттам се влиза, а другата е винаги заключена за да не преминават пътници без билети!!!
47
0
 
1
 
! Отговори
Ивелина Петрова преди 16 години
Благодаря на г-н Иванов за статията и за ЧОВЕШКОТО му поведение при тази трагедия.Нека да е жив и здрав!Една от жертвите е моя позната...Мир на прахта на всички загинали!Моите съболезнования към близките им.Скърбя заедно с тях!Но се чудя що за безотговорност, безхаберие и липса на всякаква координация?!Къде е държавата?!И въобще има ли такава?!
46
0
 
1
 
! Отговори
Bela преди 16 години
Kude sa deputatite s mercedesite? Pari za novi vagoni njama - strana ot EU sme - a vagonite po nikakuv nachin ne otgovarjat na iziskvanijata za bezopasnost... No pari za mercedesi ima - zasto deputatite ne patuvat s vlak? ili s gigulita na vuzrastta na vagonite - nali njama pari? kak taka za mercedesi ima a za vagoni njama???
45
0
 
1
 
! Отговори
mamuta преди 16 години
, много американски филми гледаш... Атентат.... , кога си видиш *** без огледало. Мизерниците от БДЖ са основните виновници...
44
0
 
0
 
! Отговори
ivo преди 16 години
Написаното от уж очевидеца Ивелин Иванов не е вярно а е опит да се прати следствието в грешна посока ,защото вярната е "умишлен атентат" за да се обяви национален траур и да не се празнува 3-ти март.,в това число и заключените врати ,ако са били заключени изобщо.
43
0
 
0
 
! Отговори
Mirage преди 16 години
Благодаря на г-н Ивелин Иванов за актуалната и смислена статия и най-вече за достойното му и човечно поведение по време на трагичния инцидент! Подкрепям становището на 3, 4, 6, 8, 12 и особено на 14 - то съвпада напълно с личните ми виждания по проблема. Причините за фаталния изход бих определила най-кратко с две думи-безхаберие и безотговорност. Скърбя за трагично загиналите! Съчувствам на техните близки!
42
0
 
0
 
! Отговори
преди 16 години
Дано всеки вникне в думите на 14/Даниел/ ! Съболезнования на близките !
41
0
 
0
 
! Отговори
преди 16 години
винаги когато ни управляват сатанисти се случват такива неща. плащаме този кръвен данък винаги когато те дойдат на власт понеже са безбожници - може и малко да е шизофренично но навравете ретроспекция и ще забележите аналогиите
40
0
 
0
 
! Отговори
маика преди 16 години
страдам и плача с горките майчици!Защо е толкова ужасно всичко у нас?Какво става?Пуснеш новините и слушаш-изгорели хора,убите с отрязани уши,катастрофирало дете с майка си...Същата нощ не съм мигнала.Защо стана толкова ужасен живота в милата ни страна?С какво сме съгрешили ,та сме така наказани...Много ми е мъчно!!!!
39
1
 
0
 
! Отговори
Даринка Реджепова преди 16 години
Гоце Путьов отново се показа като пълна шушумига - това е НАЦИОНАЛНА ТРАГЕДИЯ и тържествата трябва да бъдат отменени. Освен това трябва да има и дъжд от оставки - Иначе от изявленията на турския ви президент, не се разбра от какво точно се е освободила България, само от абстрактното присъствие или от ТУРСКОТО РОБСТВО И КЛАНЕ - внуците на тези башибозуци, пък сега се хилят самодоволно от Парламентарната трибуна и продължават да се гаврят с българския народ, който пък между другото май си заслужава тежката участ, щом си трае и допуска това да се случва
38
0
 
0
 
! Отговори
Мишо преди 16 години
КРАЙНО ВРЕМЕ Е ТУРСКИЯТ ПРЕЗИДЕНТ ГОЦЕ НАЙ-ПОСЛЕ ДА СИ ПОДАДЕ ОСТАВКАТА
37
0
 
0
 
! Отговори
Olymp преди 16 години
Как на фона на цялата драма и загиналите хора най-големия проблем който се описва в писмото на господина е хаоса покрай извозването на спасилите се пътници и пристигането на време за среща на въпросния господин. Не е ли най - логично хората, които са в състояние разбира се, да помагат а не да се интересуват как най бързо ще достигната мястото за което са тръгнали.
36
0
 
0
 
! Отговори
Olymp преди 16 години
Как на фона на цялата драма и загиналите хора най-големия проблем който се описва в писмото на господина е хаоса покрай извозването на спасилите се пътници и пристигането на време за среща на въпросния господин. Не е ли най - логично хората, които са в състояние разбира се, да помагат а не да се интересуват как най бързо ще достигната мястото за което са тръгнали.
35
0
 
0
 
! Отговори
Ямамото преди 16 години
В една Япония,един японец ще си направи харакири ако го хванат да краде.А бай *** се чувства герой и гьонсуратлъка му е голям.В една Япония апашите са прибрани на топло и едва ли заключват вратите.В една Япония населението не хвърля *** си през балкона на улицата и не краде чистачките от колите .Къде ст тръгнали с Япония да се сравнявате ей!Къде са те,къде сте вий?