Кънчо Стойчев: Пазарът е състезание, но рядко протича честно

Участието в конкурса "Най-добра българска фирма" носи на компаниите удовлетворение
Обновена: 5 окт 2016 17:17 | 5 окт 2016 17:11, Екип на Investor.bg
1
Кънчо Стойчев: Пазарът е състезание, но рядко протича честно
Снимка: Bulgaria On Air

Какво отличава тазгодишното издание на конкурса "Най-добра българска фирма на годината" и доколко оспорвана ще е надпреварата – това коментира в интервю за Investor.bg социологът Кънчо Стойчев, който е сред експертите в журито на конкурса.

- Г-н Стойчев, вие сте член на журито на конкурса "Най-добра българска фирма на годината" вече 5 години. Защо петото му издание се фокусира именно върху потенциала за развитие на българските фирми и възможностите им за справяне в конкурентна среда във и извън страната?

- Пазарът е състезание за привличане на купувачи или увеличаване на продажбите, което е едно и също. Но, за разлика от спорта, това състезание много рядко протича честно, тоест при еднакви условия. Това, което в спорта е забранено – например единият да тича стоте метра надолу, а другият – нагоре, в пазарната среда се среща твърде често.

Независимо че официалната мантра винаги е равнопоставеност. Такава няма дори в САЩ, камо ли в България.

Основната функция на държавата по отношение на пазарната среда е да бъде рефер за честна игра, да не допуска монополи, черна и сива икономика, дъмпинг, митнически шашми и т. н. Едва ли е необходимо да разяснявам как и доколко нашата държава се справя с тези въпроси. Краткото описание е: джунгла.

Но джунглата съществува и при нашите съюзници от Европа, само че там тя е маскирана и напудрена като парково пространство. Зад красивите храстчета и алеи обаче се крият къде официално, къде – не, протекционистки регулации и практики, безбройни "Параграф 22".

Такава е природата на пазарната икономика – тя води до ускорено обществено развитие, но и до постоянен стремеж за ликвидиране на конкуренцията с цел максимализиране на печалбата. Затова темата за конкуренцията е централна и с петото издание на конкурса организаторите искат да привлекат вниманието към нея.

- Възможно ли е въпросният потенциал за развитие да бъде обективно измерен при един конкурс? Защо да участват фирмите в това състезание?

- Перифразирайки Айнщайн ще отговоря, че всичко е възможно да бъде измерено освен глупостта, която е безкрайна. Сериозно погледнато, конкурентният потенциал подлежи на измерване и това измерване се случва всеки ден - на пазара. А участието на фирмите е свързано с желанието за признание. Затова конкурсът е важен – той дава така жадуваното удовлетворение от споделен успех.

- Освен социолог, сте и член на ръководството на "Произведено в България – съюз на малкия и среден бизнес". Има ли наистина индикации за икономическо възстановяване на България, какви са наблюденията Ви?

Краткият отговор е: не. Малко по-дългият – не е възможно да има икономическо възстановяване при влошаваща се икономическа среда, включително по отношение на създаването и охраняването на честни и равнопоставени условия за конкуренция.

Десетина фирми печелят над 90% от обществените поръчки, а те са, за съжаление, ключов двигател на икономиката ни. Пазарът продължава да се стеснява чисто физически по демографски и емиграционни причини. Вече загубихме главното си конкурентно предимство – сравнително образованата и сравнително ниско платена работна сила. Във Франция държавата си има монополи, в България монополите си имат държава. Или както бе казал Чехов, "оздравяваме като мухи".

- Защо от компаниите на българския пазар селектирате само онези, които имат български капитал, мениджмънт и представляват български бранд, като така изключвате инвеститори с регистрирани дружества в България?

- Отнасям се твърде предпазливо към определението инвеститор в България. Самата дума предполага да дадеш нещо, да оставиш нещо в страната. Поради отсъствие на нормална държава у нас се случва обратното: чуждестранен инвеститор е онзи, който взима от страната ни. А най-голям чуждестранен инвеститор е онзи, който отмъква най-много.

Не на тъмно – напълно на светло, пред очите на всички, та даже и с ръкопляскане. Само един пример – големите международни търговски вериги. Тези благодетели на България не са платили и лев данъци у нас. Но да бяха само те…

- Какви са моментните възприятия на българите за икономиката? Промени ли се масовата представа за бизнеса у нас?

- Масовата представа за бизнеса у нас продължава да е далаверата, а за бизнесмена – тарикат. Всъщност масовото съзнание признава спечеленото в чужбина – например Стоичков или Григор Димитров, но не и спечеленото у нас. Вероятно едно от основанията за тази ненормалност се крие в описаната вече бизнес среда – тя е тотално ненормална.

- Колко участници очаквате да се включат в надпреварата?

- Миналата  година в конкурса участваха 240 фирми и тъй като наблюдаваме повишаване на интереса, очакванията са петото издание да надхвърли тази бройка.

- Кои сектори са били най-активни досега в конкурса?

- В миналогодишното издание имаше най-много участници от проектантските и строителните фирми, следвани от текстилната индустрия, производители на зърнени, маслодайни и бобови растения, животновъди, производителите на мебели, бетонови смески, елинсталации, климатични системи и захарни изделия. В сферата на услугите се откроиха като най-активни хотелиерите и фирмите за транспортни услуги.

Още икономически новини четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


1
Още по темата: Кънчо Стойчев
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
1
0
 
1
 
! Отговори
Ied преди 7 години
Tasi godina bg proizvoditeli zlatari, bijuteri, piersingi, bg nalbanti, bg terzii, bg chorapchii, bg slameni architekti, proizvoditeli na bg sindjiri za panteloni, za bg chikiiki, za bg iphoni, bg pushki, bg barutchii, bg nojichki za lozi, bg pironcheta, za bg makaroni, bg kuskus, bg fide, bg chai na granuli, bg suhi supi ot bg praz, bg tikvi, bg morkovi, bg suhi iabalki, bg suhi krushi, bg atlazeni poiasi, bg kalpaci, bg carvuli, bg abi, bg pera...:-)

Спонсорирани публикации