Гигантски мехури над и под центъра на Млечния път

Откри ги гама-телескопът Fermi, произходът им е неясен
11 ное 2010 07:41,
Гигантски мехури над и под центъра на Млечния път
Снимка: NASA's Goddard Space Flight Center

Космическият гама-телескоп Fermi откри гигантски „мехури“, разположени точно над и под центъра на Млечния път. Произходът им е неясен, но учените смятат, че те може да са „изхвърлени“ от свръхмасивна черна дупка, съобщава пресслужбата на НАСА, цитирана от РИА Новости.

„Видяхме два излъчващи в гама-диапазона мехура, които се простират на 25 000 светлинни години на юг и на север от центъра на галактиката. Не знаем природата и произхода им“, казва Дъг Финкбейнер от Харвард-Смитсонския център по астрофизика, чието откритие са образуванията.

Мехурите се простират нагоре и надолу почти на половината видимо небе – от съзвездието Дева до съзвездието Жерав, на 50 градуса на север и на юг, имат ширина около 40 градуса и възраст милиони години.

В статия на учените, дадена за публикация в Astrophysical Journal, гама-излъчването на тези мехури има по-голяма енергия от излъчването на други области на галактиката и общия гама-фон. Краищата им също са очертани доста ясно. Кратко видео от НАСА можете да видите тук.

Други астрономи, провеждащи наблюдения в гама-диапазона, не са видели тези гигантски структури заради „дима“ – гама-излъчване на частици, движещи се със скорост, близка до скоростта на светлината и взаимодействащи с междузвездния газ.

Финкбейнер и колегите му анализирали данните от единия от инструментите на Fermi – телескопа LAT (Large Area Telescope). С помощта на математически модел те успели да „изчистят“ картината на нашата галактика от „шума“ и да открият тези гигантски структури, наречени от тях „мехурите на Ферми“.

„Предполагаме, че тези галактически гама-мехури най-вероятно са възникнали в резултат на „инжектиране“ на енергия в центъра на галактиката, например в резултат на акреция на вещество в централната черна дупка“, се казва в статията.

В много други галактики астрономите виждат гигантски струи – джети – насочени нагоре и надолу от центъра на звездната система. Тези изхвърляния са свързани с взривни процеси във веществото, протичащи в централната черна дупка.

Мехурите са могли да възникнат и в резултат на интензивен процес по звездообразуване в централната част на галактиката, пораждащо многобройни звездни купове.

Някои намеци за съществуването на тези гигантски мехури са присъствали в данните на други апарати, например германския спътник „Рентген“ и апарата WMAP на НАСА.

Fermi Gamma-ray Space Telescope е изведен в орбита на 11 юни 2008 г. под името GLAST и през август е преименуван в чест на физика Енрико Ферми (1901–1954), един от участниците в Манхатънския проект и основоположник на физиката на високите енергии.

Апаратът притежава два главни инструмента – телескопа LAT (Large Area Telescope), предназначен за обзор на небето в гама-диапазона, и детектора на гама-изригвания GBM (GLAST Burst Monitor).

Телескопът вече е предал на учените много нова информация, отнасяща се до еволюцията на Вселената, особено за природата на тъмната материя и гравитацията.

бизонът на Хикс преди 13 години
Хората изпратиха човек на луната, тия в колайдера още преследват бизони.

Тъмната материя не е анти-материя и няма анти-гравитационни свойства.Набеденият виновник за разширяването на Вселената и за отдалечаването на галактиките една от друга е т.нар. "тъмна енергия" - dark energy - която е нещо съвсем различно от тъмната материя.

AINCHTAIN преди 13 години
Котктата може ли да разбере как е устроен хладиника,а ние хората толкова знаем и за вселената...

Сашо преди 13 години
До: бг физикКакто някои по-образовани хора вече подчертаха, умалителното на "статии" е "статиЙки". Препоръчвам ти да не коментираш повече, защото е очевидно, че не само не можеш да пишеш, ами не можеш и да четеш."гама-излъчване на частици, движещи се със скорост, близка до скоростта на светлината..."С други думи, излъчване на гама-лъчи от частици, които се движат със скорост близка до тази на светлината. Ти за синхротронна радиация не си ли чувал, псевдофизиче?

sas преди 13 години
Че къде е лошото да имаш сетива за знанието и в същото време да се радваш на секса? А и знанията ми изобщо не ми помогнаха да разгадая предположенията на учените относно мехурите. В случая достатъчно знания да разгадаят тези мехури нямат и най-големите учени на планетата.

ейй хамериканците и там надуват балони..

Анджелина преди 13 години
Простотията винаги е била на мода. Защото е лесно смилаема и не изисква усилия на мозъчните клетки.

Алън Ван преди 13 години
Не се кахъри, драги ми Пенко, знанието е било, е и ще бъде винаги само за тези, които имат сетива за него. А за останалите - ядене, пиене, чалга и за другото се сещаш.

Penko преди 13 години
Много странно.... Статията е от сутринта и е събрала 70 коментара. В предишни статий за Преслава,Алисия,Глория,Божинов и много други "VIP" личности се събираха по 500 за час и половина... На къде отива нашата нация братя!!!

бай Петко преди 13 години
58 - благодаря за хубавата псувня която си ми отправил без да те съм засегнал с нищо. Просто си изказах едно мое весело мнение, по въпроса който озадачава учените. Не бъди сухар а се огледай и погледни живота не само като научен факт, но и от човешката му страна - жив и здрав да си ми анонимко

уеве преди 13 години
Това са та...шаците на Бойко Борисов

ВСЕМОГЪЩИЯ ГОСПОД преди 13 години
Иде коледа бре баламурници такив, украсявам си вселенката малко... ейййй аман от пишмани...

"статиЙки" е вярното, редакторе :)))

физик преди 13 години
Хахахаа бай Петко, разсмя ме от сърце. Жив и здрав да си и благодарности за настроението което ми създаде

Накрая се появи Господ и им рече:"Да се махате с тия телескопи, да не натисна копчето!"

бг физик преди 13 години
"С това "статиИки" трудно можеш да спечелиш уважение, ако ще и професор по физика да си."Ти си в грешка. Множественото число на статия е статии, а като е в умалителна форма - статиики.

Хигс бозон преди 13 години
До 57 - АнонименТук в този сайт, от край време има шепа потребителчета, които пишат без да мислят. В крайна сметка, ако всички МИСЛЕХА, щяхме да бъдем на светлинни години напред в развитието си.Нали знаеш какво е казал Айнщайн!?... "Само две неща са безкрайни...". Нататък се сещаш, нали!?

Томов преди 13 години
до Анонимен 52, бъркате тъмната материя с тъмната енергия. Тъмната материя има гравитационен ефект но не излъчва и не отразява светлина. Има за кандидати за тъмна материя определен тип частици, но още е рано да се каже.

Томов преди 13 години
Amenhotep, не отричам ролята на черната дупка. Тя отговорна за там колко - 1/6 или 1/7 от гравитационния ефект упражняван върху звездите.

47добавен от: Анонимен преди 46 минутидо: H8C0REИ като си има ос на въртене, как се определя кое е север и кое е юг? Сигурно с компас? :)--------------Определя го същото което определя и земния север и юг - човек. Както човек е определил кое е ляво и дясно. Това нещо се нарича конвенция. Галактиката, както и повечето овални космически обекти си имат полюси, екватор и т.н. Ама предпочитаме да пишем преди да помислим май!?