Най-добрите български ученици по математика спечелиха 6 медала на 66-ата Международна олимпиада по математика в Австралия.
"Пътят е доста труден, но това е най-престижната Олимпиада. Всеки ученик, който достига това ниво и се класира на Олимпиада, бих казал, че е на доста високо ниво. Изисква се изключително голяма самоподготовка, както и различни школи. Ние бяхме избрани след дълъг процес, има общински, областен и национален кръг, като националният кръг е първото истинско предизвикателство за учениците, които се борят за място в отбора", каза носителят на бронзовия медал и ученик в 11 клас на СМГ Георги Николов в студиото на "България сутрин".
Най-добрите 12 формират т.нар. "разширен отбор".
"Този отбор отива на контроли, след което се избират най-добрите шестима, които представят страната ни в Австралия. Непрестанно решаваме. През последните години всеки един от нас е положил много големи усилия", допълни Николов.
Ръководителят на националния ни отбор и математик от БАН проф. Станислав Харизанов поясни, че това е най-старата международна Олимпиада в природните науки.
"Тя е основоположник на всички останали Олимпиади, които се провеждат. България има традиция, тъй като с Румъния са единствените две държави, които са участвали на всичките 66 издания до момента. Много медали имаме, тази година се получи същото. Подготовката е целогодишна. Една седмица преди Олимпиадата им забраних да решават задачи, за да може на самото състезание да бъдат "гладни" за задачи", коментира той в ефира на Bulgaria ON AIR.
Георги Николов има златен медал тази година от Балканиада.
"В момента най-силните държави са Китай, Америка, Корея. От тях излизат много добри състезатели. За златните и сребърните медали се борим с румънците, индийците. Опитваме се да влезем в топ 10 и топ 20 на всички страни", каза още ученикът.
Задачите са многостъпкови и изискват знания от различни области. Четири вида са основните задачи - алгебра, геометрия, теория на числата и комбинаторика.
"Талантът се проявява в по-ранна възраст - към 7-8 клас, когато има повече състезания. Тогава ние трябва да хванем тези таланти и да ги открием. Талантът е 2% от успеха, 95% труд и още 3% психика. Важно е да се оправи учебното съдържание и учебната програма. Напоследък постоянно върви към олекотяване, на което аз съм голям противник. Понякога липсата на концентрация и дисциплина са свързани с това, че на ученика му е скучно в час", добави проф. Харизанов.
Той е на мнение, че при завършването си учениците трябва да бъдат проверени за знанията си.
"Браншови организации се оплакват, че при тях идват ученици, които са функционално неграмотни в математиката. Във висши училища за икономика се влиза с изпита по география", подчерта проф. Харизанов.
Очаквайте видео с целия разговор.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.