Навярно един от най-дългоочакваните гости и със сигурност един от любимите режисьори специално на публиката на СФФ (още от 2002, годината на „Ничия земя” – филма, „Оскар”-а, виното, цялата история) Данис Танович най-накрая пристигна в София, за да се срещне с вярната си публика.
След прожекцията на новия му филм „Цирк Колумбия”, последвала церемонията по връчването на фестивалните награди, няма много какво да си говорим: „Цирк Колумбия” е оригинално произведение на филмовото изкуство, което е по-добре да се гледа, отколкото да се дискутира. От друга страна обаче, Танович е толкова интересен събеседник, че е грехота да пропуснем възможността да си кажем няколко думи с него.
Разговорът ни започва индиректно, неангажиращо – съвсем не като „журналистическо интервю”. Тръгваме от музикални теми, тъй като Танович има и музикално образование, ако си спомняте добре от „Ничия земя” и някои други негови филми отпреди „Цирк Колумбия”...
Знаете ли, не съм сигурен, че човек въобще може да бъде филмов режисьор, ако не притежава и музикален талант. Защото в един филм, особено по време на монтажа, има ритъм и темпо, с които трябва да се съобразяваш – те са органична част от филма. Можех да стана и музикант и може би един ден наистина стана. Музиката все още играе важна роля в живота ми – всяка година се захващам с изучаването на някой нов инструмент.
От известно време се уча да свиря на барабани, миналата година почнах да уча и саксофон, на пиано свиря от 4-годишен, тук слагаме и китарите, баскитарите и всичко, на което съм свирил през годините... Но това е нещо много лично, нещо, което никога не съм бил пришпорван да правя публично – с изключение на случаите, в които съм писал музика за филмите си: за „Ничия земя”, както и за „Ад” и „Незараснали рани”. В „Цирк Колумбия” изобщо няма музика, но то е, защото почувствах, че така трябва да бъде... Но ако се върнем на това как музиката е повлияла на филмите ми, не знам точно. Всичко около нас оказва влияние вър¬ху това, което правим: четенето на книги например – особено ако ти самият си писател, много важно е да четеш други писатели; за правенето на филми е хубаво да гледаш как са направени други филми. И т.н.
Ако си говорим за историята на Югославия и за общата история на бившите югославски републики, едно от най-важните неща в „Цирк Колумбия” е специфичното време, в което се развива действието – Вие улавяте онези кратки и напрегнати месеци, когато комунизмът вече си е отишъл, но войните още не са започнали...
Да, ние обикновено не си даваме сметка за тези неща – като си помислят за бивша Югославия, хората повече се сещат за битки, за войни и пр. Войната, разбира се, е много по-благодатна за филмиране, по-кинематографична и затова много рядко можем да попаднем на филм, който говори за времето непосредствено преди войната. За мен беше важно да направя точно такъв филм, защото хората в моята страна, и не само там – това важи и за хората от други бивши югославски републики, вече забравят как сме живели в онези времена. Това е един вид причината да реша да направя такъв филм.
И трябва да кажа, че бях приятно удивен, когато филмът започна да пътува по фестивали не само в страните от бивша Югославия, но и из цяла Европа (Венеция и т.н.) и навсякъде хората разбираха много добре какво съм искал да засегна с него.
Но ако трябва все пак да сравните реакциите на босненската публика и тези на западноевропейската, къде са разликите? Имам предвид, едно е да си преживял това, за което се говори във филма, а съвсем друго – да го гледаш като чужденец...
Да, в Сараево всички плачеха след прожекция. Реакциите бяха много емоционални. Но това е нормално, мисля – всеки филм, занимаващ се с дадена култура, винаги е по-комуникативен спрямо представителите на тази култура. Имам предвид, че и българските филми също навярно най-пълноценно се възприемат от българската публика, както босненските от босненската – заради езика, заради културата, заради общата памет... Но както и да е, не смятам, че обективност съществува. Не вярвам в обективността и този филм е просто един вид моето собствено виждане за този малък свят, който функционираше по странния си начин в онези времена.
Знаете, за някои хора комунизмът беше затвор, но днес никак не са малко и хората – навярно и в България е същото, – които искат да се върнат в този затвор. Защото е много жалко да виждаме по улиците на посткомунизма университетски професори например, които ровят в кофите, за да намерят храна. Бяхме свик¬нали да живеем в една система. Разрушихме я, но не я заменихме с истински капитализъм, а с нещо като феодализъм.
Наскоро у нас излезе книгата на Вашия сънародник Джевад Карахасан „Писма от тъмния вилает”. И Вашето Сараево в „Цирк Колумбия” мно¬го напомня, като атмосфера и дух, точно на неговото Сараево в различните истории...
На първо място, много се радвам, че българската публика знае за Джевад Карахасан. Той е много важна фигура и в моя случай, защото беше мой преподавател – по история на драматургията и история на театъра. И мисля, че ако се вгледаме в „Ничия земя” например, филмът много напомня на театрална пиеса – той беше направен по този начин до голяма степен благодарение на това, което съм научил от Джевад Карахасан. Голям фен съм му, много го ценя и като писател, и като учител и можете свободно да ме сравнявате с него, когато пожелаете – за мен това ще е чест.
Накрая ще засегнем темата за паралелния живот на филмите и за света, който да¬ден филм създава извън самия себе си... Как ви се хареса виното No Man’s Land, което СФФ пусна в чест на Вашия филм?
Помня, че когато получих пратка с това вино, много се изне¬надах. Още тогава исках да дойда на СФФ, но нямах възможност. Но накрая дойдох. Тук съм, в София, и още с пристигането по странен начин веднага се почувствах у дома. Седнахме в една механа и като видях думата „механа”, ми стана много драго и се разсмях. У нас в Босна имаме същата дума, но като архаизъм. И така – оказва се, че по много неща си приличаме. Когато вървя по улиците на София и слушам хората как гово¬рят, мога да разбера почти 95% от това, което казват. Щастлив съм, че съм гост на СФФ.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Румен Радев: Няма пречки да бъде назначен особен управител в "Лукойл Нефтохим"
Русия разшири фронта в Запорожка област, но това затруднява операцията в Покровск
Wall Street реши да обърне временно гръб на технологичните акции
Google инвестира 5,5 млрд. евро в Германия
Производителят на умни пръстени Oura очаква близо 2 млрд. долара приходи за 2026 г.
Рецепта за турски десерт трилече с три вида мляко
Признаци на деменция, които повечето хора пропускат
Земетресение от 5,7 по Рихтер удари в Гренландско море
Финансови успехи за три зодии до края на ноември
Меси: Барса ми липсва много, напускането ми беше странно
Попето заряза Арда и отпраши към Испания
Турци душат около бек на Локо Пловдив
ЦСКА зачерква колумбиец с дебелия флумастер
Светлина в тунела! Лудогорец уреди национален селекционер
Съни Дяков сдава шефски пост в Пирин
6 напитки срещу подпухване и излишни течности
Есенни съвети за по-добро здраве: три ключови фактора
Коя е подправката, която се грижи за сърцето и метаболизма през зимата?
Нумерологична прогноза за 12 ноември
Таро карта за 12 ноември, сряда
Дневен хороскоп за 12 ноември, сряда
Виц на деня - 12 ноември
Мачовете по ТВ днес (12 ноември)
28 пожара са гасили огнеборците в страната за изминалото денонощие
Без ток във Варна на 12 ноември 2025
Честваме паметта на свети Йоан Милостиви, Александрийски патриарх
Времето във Варна на 12 ноември 2025
Археолози създадоха наръчник за колонизиране на други планети
Кой е създал мистериозните 5200 дупки в Андите в Перу
Наблюдаваме пика на метеорния поток Северни Тауриди
Изстрелват New Glenn на Blue Origin на 12 ноември
След мощно изригване на Слънцето: Очаква се силна магнитна буря на 12 ноември
Китай подготвя тестови полети на Long March-10 за пилотирана мисия до Луната