IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

Катарският самолет на Тръмп играе руска рулетка с живота му

Започването от нулата обаче също ще отнеме години, вероятно до 2030 г.

Снимка: Reuters

Снимка: Reuters

Намерението на президента на САЩ Доналд Тръмп да превърне луксозния Boeing 747, „подарен“ от катарците, в Air Force One може да се окаже значително по-скъпо, технически трудно и потенциално опасно, отколкото той предполага.

Тръмп е посочил, че иска катарският самолет на стойност 400 млн. долара да се превърне в негов еквивалент на летящ Бял дом до края на годината, пише The Times.

Това обаче вероятно ще отнеме много повече време от оставащите три години и осем месеца до края на президентството на Тръмп, освен ако спецификациите на самолета не бъдат драстично намалени по начин, който може да се разглежда като игра на руска рулетка със сигурността на президента.

Американски бюлетин Балансиран, справедлив и проверен с факти поглед върху глобалните новини и култура за нашите читатели в САЩ.  Абонирайте се с едно кликване

Противоречивото съобщение, че Тръмп е приел подаръка на 747, последва години на разочарование и забавяне, породени от опита на Боинг да построи два нови самолета за ВВС, които сега се очакват едва през 2029 г.

Превръщането на един луксозен самолет във въздушен звяр, способен да устои на всички потенциални враждебни цели - от кибератаки и електронни смущения до ядрени експлозии по „най-лошия сценарий“, ще изисква най-съвременни експертни познания и график, който досега е бил извън възможностите на една от най-големите отбранителни компании в света.

Катарският самолет 747 е паркиран на летището в Сан Антонио, Тексас, в очакване да бъде официално предаден на американските военновъздушни сили.

В сряда Пентагонът потвърди, че самолетът е бил официално приет като подарък от катарското правителство и че на военновъздушните сили е било възложено да го модернизират като Air Force One възможно най-бързо.

„Министерството на отбраната ще работи, за да гарантира, че са взети предвид подходящите мерки за сигурност и изискванията за функционално изпълнение на задачите за самолет, използван за превоз на президента на Съединените щати“, заяви Шон Парнел, прессекретар на Пентагона.

Подаръкът беше посрещнат с тревожна реакция от Конгреса относно етичността на приемането на самолета изобщо, но президентът настоя, че би бил глупак, ако не е благодарен за подаръка.

"Това е правителството на Катар, така че, очевидно, не отправям никакви обвинения, но все пак ще е необходимо да се уверим, че няма скрити подслушвателни устройства, като електронни бръмбари, или скрит транспондер [който действа като радио, което разкрива местоположението и височината на самолета].“

Планът на пода, представен в рекламна брошура за самолета през 2019 г., вероятно ще трябва да бъде преконфигуриран, за да съответства на сегашния Air Force One.

Абулафия добави: „След това във втората кофа ще го модернизирате, за да го превърнете в Air Force One. Той трябва да бъде окабелен така, че комуникационната система да може да оцелее при всеки сценарий. В новата програма на Boeing за Air Force One са вградени всички нови системи, включително системата за управление на битката.

„Трудно е да се види как катарският самолет може да бъде готов за оперативна употреба преди този на Боинг - така че какъв е смисълът, освен ако президентът Тръмп не иска да запази самолета за времето, когато напусне поста си?“ (Тръмп отрече, че ще направи това.)

Boeing 747 е очевидният избор за Air Force One. Той има четири двигателя, специално проектирани за полети на дълги разстояния. 747-8, 13-годишният луксозен вариант, дарен от катарското кралско семейство, също има четири двигателя.

Сегашният Air Force One е базиран на Boeing 747-200B и е проектиран с възможност за зареждане с гориво по време на полет.

Катарският луксозен джъмбоджет има тази възможност, но вероятно ще се нуждае от значително модернизиране, за да отговори на спецификациите, изисквани за Air Force One.

Най-важните аспекти на Air Force One са неговата способност да оцелее като въздушен команден център, както и като средство за транспорт на президента и неговия ключов персонал. Комуникациите трябва да са неуязвими за атаки или заглушаване и да са толкова сигурни, колкото ако президентът седи в ситуационната зала в мазето на Белия дом.

Длъжностните лица си спомнят добре, че в часовете след атентатите от 11 септември президентът Буш, който е на посещение в училище във Флорида, издава заповеди от самолета.

Военновъздушните сили на САЩ, които са отговорни за гарантирането на това, че главнокомандващият може да продължи да управлява по всяко време, когато е във въздуха, ще гарантират, че който и да адаптира катарския Боинг в Air Force One, ще включи резервни системи, за да осигури 24-часова оперативност.

Усъвършенстваната комуникационна система трябва да може да издържа на въздействието на електромагнитни импулси - една от допълнителните „съставки“ на ядрения взрив, който може да унищожи електрониката. Един от начините за осигуряване на такава защита е да се изгради така наречената метална „клетка на Фарадей“ около комуникационните системи, за да се предпази от заплахата.

Сегашният Air Force One е оборудван със сложни устройства за самозащита, които да отблъскват идващите управляеми ракети земя-въздух или въздух-въздух.

Приемник за предупреждение за изстрелване на ракети известява за идващите заплахи, а инфрачервена система за противодействие може да наруши работата на оборудването за насочване на ракетите. Президентският самолет има също така сигнални ракети, които объркват идващите ракети, както и ракети „хаф“, които при изстрелване представляват облак от алуминиеви светлоотразителни ленти, които действат като примамка, за да отклонят радарно насочваните оръжия от фокусиране върху истинската цел.

Катарският самолет 747-8 ще се нуждае от всички тези системи, за да осигури достатъчна защита на президента.

Започването от нулата обаче също ще отнеме години, вероятно до 2030 г. Тръмп иска новия си самолет през следващите седем месеца.

Единственият начин, по който това би било осъществимо, е да се намалят значително ъглите и да се редуцират характеристиките за сигурност, които обикновено се свързват със самолета, което да го превърне в по-малко сигурен президентски самолет.

Новата програма на Боинг вече значително надхвърля разходите, като оценките нарастват от първоначалните 3,9 млрд. долара през 2018 г. до над 4,7 млрд. долара. Дори да се възползваме от катарския вариант и да приемем намалени характеристики за сигурност, това ще струва милиони, ако не и милиарди.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Свят
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата