IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

Велосипедистите – предизвикателство пред автономните автомобили

Тестваните автопилоти не успяват да се справят със засичането им

Снимка: Slate.com
Компании като BMW и Waymo работят върху системи, които няма да се нуждаят от външна помощ, за да засичат колоездачите

Снимка: Slate.com Компании като BMW и Waymo работят върху системи, които няма да се нуждаят от външна помощ, за да засичат колоездачите

Остават ни само три години до обявения дебют на първите напълно автономни автомобили. Междувременно, тази технология, която трябва да преобрази света, си остава с едно отчетливо слабо място: велосипедистите.

Нито един от тестваните в момента автопилоти не успява напълно да се справи със засичането на колелата по улиците. Миналогодишен доклад на специализираното издание IEEE Spectrum установи, че велосипедите са най-сериозният проблем за сензорите и компютрите на автономното управление. В това няма нищо чудно: колоездачите затрудняват здравата и хората зад волана. Велосипедите са сравнително малки, твърде пъргави, много от шофьорите не са обучени да се съобразяват с тях на пътя, а и немалко от колоездачите не се държат винаги адекватно.

На последното изложение в Лас Вегас възможно решение на проблема представиха Ford, софтуерната компания Tome и производителят на колела Trek Bicycle. То предвижда просто велосипедите да бъдат снабдени с чипове, които да се свързват с компютрите в автомобилите. Алтернативна концепция на Volvo отпреди три години предвижда чипът да се вгражда в каската на колоездача. И двата варианта решават проблема на автопилота. Но, както отбелязва авторитетното издание Slate, това е всъщност измама.

Автономните автомобили трябва да са наистина автономни: тоест, да не зависят от добрата воля и помощта на другите участници в движението. Автопилотите вече спокойно могат да разпознават други автомобили, пешеходци и дори случайно пресичащи пътя диви животни. Да бъдат принуждавани единствено колоездачите да носят разпознавателни чипове не изглежда редно. И може да доведе до инциденти, защото не всички хора са еднакво отговорни или еднакво внимателни.

Алтернативата, която се предлага от някои учени, е така наречената свързаност V2X, Vehicle-to-Everything (автомобилът към всичко). При нея разпознавателни чипове ще носят колите, велосипедистите, пешеходците и дори домашните любимци. Въпросите са два: как да бъдат заставени всички да носят своите чипове, и кой ще плати огромната цена за изработването и поддържането им. Такава система би изисквала и много по-строго прилагане на правилата за пешеходците - те да пресичат наистина само на специално разрешените места.

Затова повечето компании, които работят по автономно управление, отхвърлят и V2X, и алтернативата на Ford и Tome. Например Waymo, поделението на Google за автономно шофиране, разработва специална отделна технология за разпознаване и проследяване на колоездачи. Същото важи и за партньорството на BMW, Intel и израелската Mobileye. Дали те ще успеят да разрешат тази най-сложна задача пред автономното управление? Ще знаем със сигурност не по-рано от 2021 година.

Повече подобни новини четете в Automedia

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата