В Брюксел решени: Слагат край на винетките. Но какво значи това?

Всеки ще плаща спрямо това колко замърсява на въздуха
124
В Брюксел решени: Слагат край на винетките. Но какво значи това?
Снимка: архив, Булфото

Eвропейската комисия подготвя предложение за промяна в пътните такси, така че автомобилите да плащат според нивата на вредни емисии, които изпускат. На практика това най-вероятно ще означава край за системата с винетките, която действа в България. 

Още по темата
Информацията бе потвърдена и от Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА), която заяви, че подкрепя плановете за диференцирани ставки според нивото на емисии, стига те да са на база реален разход. 

Идеята е събираните от пътни такси и винетки средства да се запазят в приблизително същите размери като досега, но да се разпределят така, че автомобилите с малки и икономични двигатели да плащат по-малко, а тези с големи и мощни - повече. 

Най-потърпевши от това ще са тежкотоварните автомобили, които са съвсем малка част от превозните средства по пътищата, но изпускат приблизително една трета от парниковите емисии. Повишаването на таксите вероятно ще принуди превозвачите да обновят флотилиите си. 

Това ще е и първият опит да се въведе единно законодателство за пътните такси за целия съюз. В момента съществува директива само за товарните превози, а за леките автомобили всяко правителство само определя законовата рамка. 

Евентуалната нова европейска директива също няма да принуждава отделните държави да въвеждат конкретни схеми и тарифи за пътните такси (тоест всяка страна сама ще определя колко ще се плаща), но ще въведе единни принципи и правила. 

Най-съществената последица от нея ще е отпадането на винетките - тоест на таксуването на база определен период, а не на изминато разстояние. 

Точният текст на подготвяните промени ще бъде публикуван на 31 май, след което те трябва да бъдат одобрени от Европейския парламент и от страните-членки. 

Повече подобни новини четете в Automedia.bg

 

124
Още от
Напиши коментар Коментари
105
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
двг си е замърсител,ako ще и евро 100 да има?,докато не навлязат електро колите така ще е.
104
4
 
1
 
! Отговори
БК1234 преди 1 година
Супер опасна и недомислена идея. Значи ще следят всеки къде ходи, и цялата тази информация къде и как ще се събира , обработка- разходи и в крайна сметка по- малко лична свобода.
103
2
 
4
 
! Отговори
DiesIrae преди 1 година
До Анонимен
Никой не ти забранява да си взимаш кочина - просто като искаш да се правиш на баровец ще си плащаш и това е. Да не се добави, че общините трябва да почнат да обикалят и където видят кола без гражданска и технически преглед (видимо стояла на едно място 2+ години) да ги взимат за скрап без да те питат и после да пращат на собственика сметка за извозването и предаването и! Тогава може и да се сетите да си разкарате кенефите от улиците. Искате 20 годишен дарак, поддържайте си го поне!
102
0
 
6
 
! Отговори
DiesIrae преди 1 година
До Анонимен

Моля просветли нас неуките как една 20 годишна трошка с запушен ауспух или заводски без катализатор (а при някой махнат за да ръмжало повече) има по малко вредни емисии от нова кола? Това само БМВ джигит може да му го роди мозъчната гънка! Новите коли имат изисквания за емисии, правят се по нови по икономични технологии, по малолитражни са и куп други неща. Дарака първо има 200 пишман майстори оставили си ръцете по него и е с тотално остаряла технология!
101
4
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Всеки да си взима каквато му кола е угодна. Ако си харесва 20 годишното БМВ да си го кара. И само да светна разбирача по-доло, че едно 20 годишно бензиново БМВ изхвърля по-малко емисии от редица нови дизелови автомобили. По мое мнение трябва са се забранят дизелите за частни автомобили, защото те мърсят доста, а и с течение на времето нарастват вредните емисии които изхвърлят.
100
0
 
4
 
! Отговори
Катализатор преди 1 година
Чета и не вярвам на очите си, че евентуално и нашите бели дробове може да си отдъхнат. Притеснявам се, обаче, Ганьо с иновативния си гений и нихилистична природа, ще измисли как да излъже, за да си бръмчи с архаичния Фолксваген и да ни трови с тъпотията си и кълбета дим по пътищата.
99
2
 
1
 
! Отговори
naco преди 1 година
А,в България,СЛАГАТ ОТНОВО другарката Лиляна Винеткова за "министър"?! Защо ли? НАРОДЕ????
98
0
 
8
 
! Отговори
DiesIrae преди 1 година
До DiesIrae
Може и да ви светне лампата като видите, че ви остават пари даже и сами да поискате Дачия 2017 на изплащане (нова) и тогава ще разберете, че новата била тя и форд е по добра от 2001 БМВ (може то да има повече екстри, половината от който не работят или не ползвате), но поне частите са евтини, първите няколко години ремонти почти няма или са за сметка на сервиза. Имате едни смени на масла, филтри и ремъци. Това е и като видите, че ви излиза по евтино сами ще заискате.
97
0
 
8
 
! Отговори
DiesIrae преди 1 година
До Бахуро

Това е прекрасен начин да набият в тиквите на повечето ***, че БМВ, Мерцедес, Ауди и др. не са по джоба на средния българин. Понеже не се сещате сами, че такава кола била тя и на 20-30 години поддръжката и е скъпа сега ще ви го покажат нагледно и сами ще почнете да си вземате коли който са ви по джоба (Дачия, Форд, Пежо, Ситроен и др.) А като покарате кола която е 2008-2009 с много по малко разходи.
96
1
 
13
 
! Отговори
Бахуро преди 1 година
Само едно да ви напомня, понеже почна хленч-а. Колата не е право, а привилегия за която се плаща. И това плащане трябва да е справедливо спрямо колата - колко мърси, колко е мощна и т.н. А не фактор колко струва и да се прави кирлива социална политика на базата на това кой какви доходи имал и какви коли си купувал. Данъка е спрямо колата, а не дохода на шофьора. Най-накрая и ние ще почнем малко да се европеизираме...
95
0
 
12
 
! Отговори
DiesIrae преди 1 година
До Бахуро

Напълно съм съгласен. Да се научат да си вземат коли по джоба. А не като сега ръждива кочина 1999 за 2000 лева която дими като комините на ТЕЦ, но поне по фантазията на джигита вървяла много. Или всеки месец дава диви пари за да я крепи някак на пътя или като няма пари я паркира пред блока и стой там като паметник и не се мърда 10 години (можело да я оправи и затова не я продава или дава за скрап) и заемат парко места, а останалите се чудим къде да паркираме.
94
1
 
13
 
! Отговори
Бахуро преди 1 година
Направо мед ми капе на сърцето като чета реването тук на хората с дърти таралясници, дърти 'премиуми' с 250+ кс и така на татък тЕрикати, дето плащат 20лв данък, а цапат като животни. Като не можеш да плащаш данъците и таксите на колата си - пеш, колело, обществен транспорт. Като ти е скъпо - взимаш си малолитражка с Евро5-6 :) Ама Ганя иска хем евтина, хем *** кола на 1 млн КМ, че и да не си плаща масрафа. Е ЕК не мисли така...
93
0
 
3
 
! Отговори
DiesIrae преди 1 година
До Запасен

То и сега го има този данък в горивата (акциз) ама нещо май никой не го отчита или брой.
А това с километража се решава много просто. GPS да събира данни не къде си бил, а само колко км си изминал и готово. Данните към НАП + бележка която се взима при техническия преглед за това колко дими барутника и като си плащаш данъка на колата ти взимат и за замърсяването и готово. Остава само да се минат всички бази за технически преглед и да ги изловят кой дава само по документи и кой не.
92
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Запасен

Тя и сега го прибира. Само не казва къде отиват парите от начислените акцизи върху горивата. А част от тях трябваше да отиват за пътища, но според разчетите на Свинкя - само винетките влизат там...
91
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
а като дишаме и отделяме вредния СО2, няма ли винетка и за тва да измислят?
90
0
 
13
 
! Отговори
Запасен преди 1 година
До DiesIrae 104
ДА, и изведнъж ще се окаже, че колата ти не е мърдала от мястото си цяла година, нищо, че през ден са те виждали на бензиностанцията да пълниш резервоара и догоре...Хайде без поредните тарикатщини.
Преди време имаше много хебава идея - караш повече, значи харчиш повече гориво, значи трябва да плащаш повече.Ерго - вместо винетки, процент от продаваното гориво - в хазната. Държавата много по-лесно (ако има желание и воля) ще събере сумите от бензинджииите, отколокот от шофьорите
89
2
 
11
 
! Отговори
DiesIrae преди 1 година
Прост пример - БМВ 2001 изтърбушено, ТОТАЛНА ГРОБНИЦА, на 300 000 км димящо като парен локомотив 5000 лева = 2008 пежо, форд, ситроен и др. уж по нисък клас, но много по малко замърсяващи коли + по малко камикадзета по пътищата който с нашия ужасен късмет убиват хората който са срещу тях (и нямат никаква вина), а те самите оцеляват за да убият отново. Така, че извиненията за парите не са реални. След като имате 5000 за БМВ и после по 1000 всеки месец за ремонт имате и за нормална кола!!!
88
2
 
3
 
! Отговори
DiesIrae преди 1 година
Прекрасно. Но най добре ще е ако в началото на годината ти засичат колата на колко км е.
В края на годината отиваш връзват я за измервателен уред. Измерва ти вредните газове и се сверява колко км си изминал. На база на тази информация се смята и готово. Ревящите с 20 годишни параходи (БМВ на мазут и въглища) тъкмо това ще ви накара да не си взимате измислени бегачки на който половината коне са умрели, а останалите на системи, а да си вземете по нови коли за същите пари!
87
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Лилиту го издиша вече с промяната.
86
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен 100

То, хубаво и браво на теб, дано и софтуера отчитащ вредността на емисиите да не ти е от стария, дето доскоро го коменитираха, че ще е голям язък за напъните за ново...