Шофьори на 80 г. – безопасно ли е?

Трябва ли да се въведе възрастова граница за шофиране?
18 мар 2020 21:00, Нели Христова
43
Шофьори на 80 г. – безопасно ли е?

Възрастта не казва много за чувството за отговорност или физическата годност, които са необходими, за да можеш да управляваш безопасно превозно средство. Следователно не е необичайно 80-годишният шофьор да е годен и жизнен, както психически, така и физически, а някои младежи на 30 вече да не са.

Правото на мобилност не трябва да бъде ограничавано за възрастните хора. По-специално в селските райони, автомобилът често е единственото средство за транспорт за покриване на по-дълги разстояния - и следователно и за ежедневни неща като пазаруване или поддържане на социални контакти.

Във всеки случай в някои държави вече съществува правният принцип, че можете да управлявате превозно средство, само ако контролирате сетивата и тялото си. Това означава, че ситуацията е ясно регулирана от закона и не изисква допълнително затягане.

Опитът играе важна роля в движението по пътищата за безопасното преминаване от А до Б. И този опит обикновено е просто по-висок за по-възрастните участници в движението, отколкото за начинаещите или по-младите шофьори.

Сред аргументите за въвеждане на възрастова граница за шофиране е фактът, че способността за шофиране (особено по отношение на възрастта) почти не се контролира. Отнемане на шофьорската книжка или проверка на годността за шофиране, ако произшествието се случило, е твърде късна мярка.

Има определени признаци на стареене при хората, които често не могат да бъдат повлияни и не трябва да бъдат игнорирани. Такъв например е фактът, че бързината на реакциите намалява с възрастта.

Друг аргумент за въвеждане на възрастови ограничения е че „правото на мобилност“ може да се упражнява и с обществения транспорт. Особено когато вече не сте заети в по-стара възраст, може да се очаква да вършите необходимите неща според разписанието за градския транспорт.

Но кой причинява повече злополуки – новаците или по-възрастните участници в движението? Данните от „Статистика Австрия“ показват по-добри резултати по отношение на честотата на злополуките и смъртните случаи при хора над 70 години, отколкото при водачи между 20 и 29 години.

Още по-темата четете на сайта на Automedia.


43
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
37
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Много зависи и от здравословно състояние на всеки човек. За съжаление хората на 80 масово са със сериозни заболявания или най-малкото с проблеми със зрението и това ги прави опасни на пътя. Лично аз съм се возила при човека на 70, с диабет и сериозни проблеми с очите и на моменти изтръпвах! Та той понякога не виждаше пътните знаци, светофара и т.н.! Е, как да съм спокойна?
36
0
 
3
 
! Отговори
ммм преди 2 месеца
Фамилно обременен съм с диабет и съм на мнение, че хора с определени заболявания, например като диабет и т.н., трябва всяка година да минават на задължителен преглед за да карат возило.
Има дни когато се чувствам толкова зле от диабета, че въобще не се качвам зад кормилото, хем всичко е наред с показателите на захарта.
Нека да бъдем критични!
Освен шофьори, ние сме и ... пътници.
35
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
До Ноби
Ти сигурно си супер шофьор и си роден от мъж.
Затова трябва да си велик
*** с книжка е опасен повече от останалите , полът едва ли е от значение . И като станеш на 75 - да ти вземат книжката и да си влачиш бастуна по земята ....
34
4
 
2
 
! Отговори
Когато му дойдело... преди 2 месеца
времето сами спират да шофират - да, ама друг път. Миналата година докато си карах колелото по всички правила, бях ударен от 70+год. неадекватник, който недочуваше, едното му око беше наполовина затворено, а с другото не виждаше. И понеже аз бях от кьоравата му страна, дъртюхата ми се оправдава, че изобщо не ме видял?! Хвърли ме директно върху капака на отсрещната кола, колелото за скраб, разкъсвания по ръката, а ченгето ни книжка можел да вземе, ни на медицински преглед да го прати. Само в БГ!
33
14
 
3
 
! Отговори
Ноби преди 2 месеца
Най-опасни са тези с белите коси и жените. Толкова неадекватни същества, нямам думи
32
13
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
глухи,кьорави,дементни.
31
27
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Най-големите самоубйци.Как им позволяват въобще да карат.
30
10
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Стига с тая София.Движението в София си е добре регулирано,така че не се изисква кой знае какви невероятни умения,за да караш в София.Още повече е пълно с жени шофьори.Да не би някоя.п.икла с 1000 км стаж зад волана,да е по-добра шофьорка от мен с 500 хиляди километра.Не съм от София,но съм карал над сто пъти там без никакви проблеми.А и от познатите ми няма някой,който да е катастрофирал в София заради неумение да шофира.
29
0
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
В Британия даже не им хрумва да се питат. Даже пенсионерите карат най- скъпите и мощни коли
28
0
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Всички знаем, че шофьорите под 26 години правят най-много катастрофи, но пак дъвчем темата. За възрастните е ясно, когато му дойде времето сами спират да шофират. Не е коректно да се сравняват на еднакъв брой изминати км. Кой причинява повече смъртни случаи? Човекът на 80 години с по 3000 км на година или този на 30 години със 60000 км на година?
27
2
 
22
 
! Отговори
Гадна сура преди 2 месеца
"шофьори" на 18,19,20 - безопасно ли е?
26
26
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Един инфаркт на 80 годишния и е избил при челен удар 4,5 човека......
25
0
 
30
 
! Отговори
Хм преди 2 месеца
Наскоро купих кола карана от дядо,който я е взел на 72г и ползвал докато почине на 88.Имаше само едно счупено огледало и задната врата натисната леко на 2-3 места.Очевидно непребоядисвана.Ама те немскоговорящите,дето помнят Хитлер са си внимателни и дисциплинирани.
24
4
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Бързат да пишат по темата за шофьорите над 80, щото след коронавируса вече няма да е актуална.
23
0
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Защо за лични шофьори на мултимилионерите в Англия и другите страни от западна Европа се назначават главно хора над 65 г. ?
22
3
 
35
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
100% съм сигурен,че ако забранят на по-млади от 25 години да карат кола над 100 кс,ще има много по-голям ефект спрямо катастрофите и жертвите,възрастните имат по-забавени рефлекси,но го знаят и карат много по-внимателно,никой от тях не дрифти и не изпреварва ляво-дясно,като скиор на слалом
21
2
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
В град като София движението е съвсем различно. Тук на пътя са много коли, трее оглеждане отвсякъде, съобразяване, толерантност, дисциплина. В малкия град може и пиян да седнеш, може да я зae6еш насред платното, нямаш навика да караш дълго в напрегнат трафик. Има си разлика.
20
1
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Защо трябва с закон да се уреждат такива неща. Всеки възрастен над 70 години трябва сам да прецени дали да продължи или не. Ако се чуства физически здрав нищо не пречи да си кара. Но ако се чувства омаломощен би трябвало да се откаже. Това щее избор за неговата и за останалите безопасност.
19
0
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
До Анонимен

Не е до населения град, а до това кой какво може
18
5
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Предпочитам на пътя 80 годишен, който е карал много и в София, отколкото 35-40 годишен, който има шофьорски навици от малък рядко населен град.