В световен мащаб тече надпревара за намаляването на въглеродните емисии и забавянето на климатичните промени. Една от основните политики е свързана с премахването на автомобилите с ДВГ и пенсионирането на по-старите коли, неотговарящи на новите еко-норми. Основното мерило е ниското количество или липсата на вредни газове. Според политици и активисти, колкото по-бързо осъществим прехода към алтернативни горива, толкова по-добре за околната среда. Но дали това е така? Ново изследване от Япония разкрива много по-различна реалност, предава ScienceDaily, цитирано от Dir.bg
Използването на коли с бензинов двигател и с нисък разход на гориво за дълъг период от време, би намалило емисиите на въглероден диоксид значително повече от рязък преход към превозни средства, задвижвани посредством алтернативни горива.
"Колкото по-често сменяме колата, толкова повече въглероден диоксид се отделя. Това няма да се промени ако колите са електрически, защото щом търсенето на нови автомобили се усили, ще се увеличат и емисиите от производството им", заявява Шигеми Кагава, професор в Икономическия факултет на университета Кюшу и ръководител на изследването.
Подмяната на автомобили е особено бърза в Япония. Средно, животът на една кола в страната, от производството до завършването й в автоморга е 13 години. Времето, което първият собственик прекарва с чисто новата си кола, е само седем години.
Тези тенденции се дължат до голяма степен на масовото производство, свръхпотреблението и затегнатите регулации над по-старите автомобили.
"Въглеродният отпечатък на автомобила не е само горивото, което той използва. За да се произвеждат коли с алтернативно гориво, целящи намаляване на емисиите от шофиране, са необходими добив на ресурси, производство на суровини, автофабрики и мегаконтейнери за транспорт. Всички тези точки във веригата произвеждат CO2", заявява професор Кагава, допълвайки, че малкият жизнен цикъл на автомобилите влияе зле на околната среда.
Използвайки данни от икономически статистики, учените провеждат изследване за новорегистрираните и употребявани коли в Япония, в периода 1990-2016 година, проучвайки как действията на собствениците влияят над въглеродния отпечатък.
Резултатът показва, че ако колите бяха останали на пътя за 10% повече време, преди да бъдат бракувани, общия отпечатък от превозните средства щеше да намалее с 30,7 милиона тона за периода, или с един процент.
Това е така, защото намаляването на производството на нови коли спестява повече емисии, отколкото предвиждането на съществуващи вече автомобили.
"Това означава, че можем да намалим емисиите на въглероден диоксид, като просто запазим и използваме автомобилите си за по-дълъг период от време", заключва професор Кагава.
И тъй като главният кандидат за нов, по-екологичен начин за придвижване са електрическите коли, не трябва да забравяме, че производството на батериите им не просто е скъпо, но и включващо множество ценни и редки елементи. Наред с това животът им е от 2 до 11 години.
Твърде малко са моделите, успяващи да навършат 10 години, без батерията да влоши драстично характеристиките си. След това електромобилът трябва да се изхвърли или да се предприеме скъпоструваща смяна на батерията.

Нетната печалба на "КРЗ Одесос" се свива с 46% до 9 млн. лв.
Над 227 млн. евро са вложени в имоти в София през третото тримесечие
Украйна призна за технически проблеми при производството на ракетите "Фламинго"
Как няколко технологични отчета тази седмица ще повлияят на целия фондов пазар до края на годината?
Wall Street попи от глобалния оптимизъм около търговските преговори между САЩ и Китай
Кадър на деня за 27 октомври
Смесени реакции в Япония при визитата на Доналд Тръмп (СНИМКИ)
Хърватия забранява телефоните в училище и през междучасията
Какво да правим при среща с мечка в гората?
Три китайски зодии с късмет и любов на 29 октомври
Влюбен в жена си – когато ревността носи парфюм на парижка вечер
Атлетико Мадрид тресна с 2:0 Реал и се завърна в Топ 4
Лече - Наполи
Ново разкритие за Светльо Вуцов: Не знаел къде е фитнеса
Христо Янев залага на "пейки" в ЦСКА
На "Герена" вече мечтаят: Веласкес иска титла и купа с Левски
Шамар за Левски: Поискаха от Наско Сираков 5 млн. лева
В крак с модата: Палта за есен/зима 2025/2026 (+Снимки)
Дневен хороскоп за 28 октомври, вторник
Кекс с райски ябълки, орехи и аромат на канела
Нумерологична прогноза за 28 октомври
Нумерологична прогноза за месец ноември
Sabaton, Savatage, Epica и Sevi влизат в Be4 HILLS
Без ток във Варна на 28 октомври 2025
Времето във Варна на 28 октомври 2025
Църквата чества паметта на редица мъченици днес
Трус от 6,1 в Турция стресна нашенци
Във Варна ще се проведе информационна среща за приеване на еврото
Всяко второ дете в България е жертва на кибертормоз
Екзотична физика: Каква трябва да бъде неутронната звезда, за да се превърне в черна дупка
Сияеща метеорна следа „фотобомбардира“ кометата Lemmon в невероятни кадри от телескоп
Astrobotic отложи изстрелването на лунната сонда Griffin-1 за средата на 2026 г.
Светът е на крачка от откриването на ваксина срещу рака
Исторически момент: Ще „хванем“ парче от комета
Експеримент показа поведението на хората няколко дни преди края на света