Разумни или побъркани са германците? Напук на климата, купуват все по-големи коли

Наблюдава се ръст на новите SUV-та
Обновена: 14 дек 2019 22:02 | 14 дек 2019 22:00, Нели Христова
154
Разумни или побъркани са германците? Напук на климата, купуват все по-големи коли
Снимка: Reuters

Напук на Грета Тунберг и петъчните екологични протести, през тази година в Германия са били продадени над 1 милион нови ес ю ви-та (SUV). Тотално побъркани ли са германците, пита Пол-Кристиан Бриц в коментара си за DW.

По аутобаните водачите на SUV-автомобили бързат и притискат другите участници в движението, а в препълнените центрове на големите градове блокират по няколко паркоместа. На всичкото отгоре те вредят на климата. Очевидно е, че егото им остава над интересите на всички останали. Такава поне е стереотипната представа за тези шофьори.

В същото време Германия се слави като страна на разума, на поетите и мислителите. А също се смята и за един от добрите примери в света, що се отнася до защитата климата. Та нали ние, германците, чинно събираме боклука си разделно, а едно време дори бяхме сред пионерите по отношение на енергийния обрат. Означава ли това, че германците имаме двоен морал? Да не би някакви самодоволни идиоти да населяват Германия?

Само без паника!

Причина за паника обаче няма - все още не. Така можем да тълкуваме резултата от проучване, проведено във Финландия, търсещо отговор на въпроса що за хора си купуват големи и мощни автомобили. В изследването, наречено „Не само задници карат мерцедес", са били анкетирани 1 900 финландци. А е известно, че финландците, както твърдят изследователи, са много близки до германците като морал и структура на доходите им. Нагласите им са били оценени според често използвания в олипсихологията модел на петте фактора, който включва: отвореност, съвестност, поносимост, общителност, емоционална лабилност и наранимост.

Не е никаква изненада, че най-вече мъже карат големи и мощни автомобили. Освен това повечето от собствениците на луксозни возила са необщителни и високомерни, нечата за социалната справедливост им е чужда, освен това те са самовлюбени и егоистични. Дотук нищо ново. 

Плитките на Грета от багажника

Най-зле стоят нещата с една по-особена категория водачи на големи и мощни автомобили. Това е групата на перчещите се с возилата си шофьори, които ги украсяват отзад с лепенки със сентенции против опазването на климата и провесват от багажниците на колите си плитките на Грета Тунберг. Социалната непоносимост и протестът са се превърнали в тяхна запазена марка. Тяхното мото гласи: "Сега повече от всякога!".

Другите резултати от прочуването обаче са много по-интересни. Например това, че много съвестни хора, които не се вписват в описаните по-горе характеристики, също често карат луксозни коли. Моля? - Да, това са хора, които много държат на дисциплината, сигурността и трудовите си постижения.

Странна гледка е когато родители стоварват пред детската градина или училището своите наследници от коли, чийто преден капак стърчи доста над главата на самото дете. Ако пред такава кола внезапно изскочи дете, шофьорът трудно ще го забележи - въпреки че гледа пътя от по-високо. Но като цяло зад решението му да си купи такава кола не винаги се крие лош характер. Може би дори е точно обратното. Но как се обяснява това противоречие?   

Хората карат такива автомобили, които са точно отражение на реалната или идеалната им представа за това какви са, или какви искат да бъдат. Това важи за хората на възраст, в която обикновено се купува автомобил. В Германия средностатистическият купувач на автомобил е на 53 години.

Хората, които не се вълнуват особено от темата за социалната справедливост и поносимост, по правило не се придържат към нормите (например да карат само в тяхната лента на платното), по принцип са нарцистични и по-агресивни. Съвестните хора пък имат по-силно изразено съзнание за качество, стремят се към надеждност, перфекционизъм и гонят успеха. И в двата случая мощните и луксозни автомобили от SUV-сегмента чудесно подхождат на собствената им житейска концепция.

Надежда има

„Ами такива са си, не можеш да ги промениш" – бихме могли да си кажем. И това може и да е точно така при шофьорите, които по този начин изразяват своя протест. И все пак остава някаква надежда за климата и за мира в сектора на транспорта: съвестните хора могат да бъдат убедени. Например с надеждни и висококачествени автомобили с алтернативно задвижване. Или още по-добре: с един надежден обществен транспорт. Може и да звучи наивно, но това е напълно постижимо, ако производителите и политиката се заемат сериозно с решаването на проблемите.

А и ние самите можем да въздействаме върху съвестта на съвестните. В Швеция, например, все повече хора се чувстват гузни, когато пътуват със самолет, което доведе до отлив на използващите този вид транспорт. Подобна тенденция се забелязва вече и в Германия. Пробива си път вече и гузната съвест от карането на SUV-автомобили. Което може да направи този вид коли непривлекателни за съвестните хора - наистина. Защото никой отговорен и социално мислещ човек не би приел собствените му деца или внуци да тежат на съвестта му. Още повече, ако заради това другите променят мнението си за него.
 


154
Още по темата: ГерманияавтомобилиSUV
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
137
1
 
5
 
! Отговори
До 133 преди 3 месеца
Според Евростат в Германия автомобилите на 10 и повече години са 42% от общия им брой.
136
3
 
6
 
! Отговори
Ангел преди 3 месеца
Браво!!!На пук на оная ненормална малка пръчка !!!
135
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
До 133
Проверяваш колко коли има в Германия общо. Проверяваш колко коли се купуват годишно. Публични данни са. Нежса тайна. Делиш едното на другото. И ще разбереш, че в Германия колите не са 1,2 или 5 годишни.
Айде направи това, което ти казвам тогава приказвай.
134
1
 
2
 
! Отговори
икономист преди 3 месеца
До Анонимен 122

И кви са тия икономически лостове, които ще ме накарат да си купя нова кола, в случай, че не искам да направя това? Ще ми вдигнат данъците на жилището ли? Това е просто абсурд, ако е вярно... Поскъпването на билета за градски транспорт може да е стимул за някои хора да си купят автомобил, но като знам как постоянно в западните държави се протестира за такива неща, не вярвам местните власти да са толкова глупави, че да вдигат драстично цената на обществения транспорт.
133
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Не мога да разбера, защо все се намира някой да хвали автопарка на София. Бил ПО-ПО-нов от на тъпу..те от провинцията и т.н. Нов, ама друг път! Оня ден се прибирах през летището. Само като излезеш и разбираш къде си. В Германия са много новите коли-ясно! Но в София, мъка, мъка, поне 1/10 са нови-другото класики, даже Голф 2 е в движение още. Аз разбирам нова-да е 1, 2 до 5год макс, къде ги виждате не знам?
132
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Манипулативно поднесена новина, внушаваща лъжи.
131
2
 
1
 
! Отговори
Да допълня... преди 3 месеца
До Афера 118 Умно !
130
5
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Защо трябва да ми пука за откачената Грета? Оня ден комунарката Тумберг от Милано ( тая изобщо ходи ли на училище, или НЕ?), призоваваше открито за " революция" и трепане ( до стената) на хора несподелящи болшевизма и! ЛудатадрОгарка айде у лево
129
3
 
6
 
! Отговори
вгз преди 3 месеца
Хич не са побъркани немците. Вземат си нови коли, докато бившият соц блок им обира старите трошки.
128
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
За мен избора беше между миниван и джип. Примерно между Тойота Пикник и Тойота RAV4. Ландкруйзера ми е голям и скъп. Същото е и при други марки, например Фолксваген. При мен натежа пътния просвет при джиповете, понеже си имах ядове с лошите пътища в България и сега съм много добре с малък джип, въпреки че багажника е малък. Казано накратко, всеки купува това, което му трябва, а измислиците за показност, да си ги. .....
127
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Питайте американците дали са побъркани. Карат големи пикапи/джипове и мощни бензинови коли и не им дреме. Не знам даже дали са подписали и протокола от Киото.
126
4
 
8
 
! Отговори
До 125 преди 3 месеца
В провинцията така ли е, както го описваш, защото в София, автомобилите са относително нови и са поддържани? Средната възраст на колите в София е 11 години, а в провинцията над 22 години. При това доста коли в София с купени нови, а не употребявани и после се използват много години, но не така интензивно, както е в Италия например.
125
10
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
За нас е супер! След 6-7год. ще е пълно с гаражни, "само" на 125-150000км по обявите. Те тъкмо ще са минали на съвсем нови, сигурно на друг принцип. Като гледам сегашният ни автопарк, не ми се излиза на улицата вече! Един няма фар, друг няма пари за гуми, модели от 90-те, пушеци и чудо..
124
2
 
14
 
! Отговори
137 продължение преди 3 месеца
Диалогът във фейлетона е с гражданин с добри доходи, но без кола.
А що се отнася до самолетите, при тях тарифите са такива, че със самолет между големите градове е доста по-евтино, отколкото с влак. Който живее с илюзии, че на Запад няма държавни протекции, плановост и едри злоупотреби, е добре заблуден от средствата за масова дезинформация.
123
4
 
3
 
! Отговори
Веско преди 3 месеца
До Непопулярно мнение

Е да де, правилно сте го казал: като съотношение на кубатура спрямо разход харчат по-малко. Но в абсолютна стойност си е повече!
122
4
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
В Германия има икономически лостове, които принуждават населението да купува нови коли. Даже в стар учебник по немски за чужденци от около 2000 г. в рамките на шегата има диалог, в който представители на икономическа полиция изнудват мъж да си купи среден клас кола, защото иначе вредял на бизнеса и на държавата.
Изнудванията са и на жилищния пазар, част от системата на потребителското общество.
121
4
 
3
 
! Отговори
Баце преди 3 месеца
До 127 - 270 няма как да е 10 годишно, иначе за разхода му си прав. 270 МЛ при 170 дава около 12, но 320 W164 е със 7 скорости и посрига 8.5, но за ваш кеф ша кажа 9.5, щом повече ви харесва!
120
2
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Логиката на заглавието е, че климата се е развалил от малки коли, и немците вече купуват големи.
119
3
 
11
 
! Отговори
Непопулярно мнение преди 3 месеца
Големите двигатели като съотношение на кубатура спрямо разход харчат по-малко от малките. Имах Микра 0.99 кубика. В София това харчи 10 л. бензин, колкото и да съм пестелив, а аз съм. Докарвам същия разход на кола с двигател 1,6. В крайна сметка всичко зависи от това как караш. Аз мога със SUV да реализирам по-малък разход от джигит с малолитражка.
118
2
 
13
 
! Отговори
Афера преди 3 месеца
Хора казват, че си заслужава да дадеш толкова пари за кола, колкото километри изминаваш за 1 година.